Snabb checklista lyfta motor

Forum Modellspecifika forum OG900 Snabb checklista lyfta motor

  • Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-22 16:07 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26145
    prostreet
    Deltagare

    Lyfter motorn imorgon på min OG för första gången.
    Brukar ju alltid vara något man glömmer, t.ex hastighetskabeln.
    Så tänkte kolla om det är något man bör ha koll på.

    Att man glömmer övre kylarslangen är ju mindre troligt mot t.ex hastighetskabeln.

    #195217
    peter engqvist
    Deltagare

    växellänkaget är lätt att glömma.

    trä en påse över inre knutar så du slipper leta efter nållager ifall dom åker isär.

    #195218
    joh900
    Deltagare

    Om motor och låda ska isär så brukar jag se till att avlasta tryckplattan innan jag river kopplingshydrauliken, sen brukar jag lämna slaven kvar i bilen för att slippa massa söl.

    Glöm inte heller ta lös oljepåfyllningsröret från insuget om du tänker dela motor och låda, det går rakt av annars… har jag märkt.

    Annars är det kylarslangar mest, alltså nedre, övre, den till expansionskärlet och värmepaket mm. Konpinnen på växellänkaget kan va ett riktigt helvete, skruva lös muttern som är till för justering om den jävlas och växla lite med spaken så glider den ur växelförarstången på lådan. Hastighetsvajern är bra och komma ihåg också som sagt 😉

    Glöm inte ryck ur kablarna till generator, oljeryckskontakt, startmotor, sensorn för tempmätaren mm.

    Ha bilen pallad på alla fyra så den står plant när du lyfter (eller om du sänker ner den på marken tillbaka…. Det är jobbigt och lyfta när bilen är lutad bakåt, alltså typ pallad fram bara.

    Det ska räcka med och ta ur ena drivaxeln och sen gunga motorn åt det andra hållet och på så vis kunna få ur den, men jag tycker det är mer lättmekat och ta båda axlarna så det brukar jag göra.

    Akta så inte drivklockorna på lådan hakar tag i hålen vid länkarmsinfästningarna, då kan det stuka hylsan på drivklockan. Det är gött och va två när man lyfter så en kan stå och hålla full koll på ena sidan undertiden den andra lyfter

    Jag brukar alltid innan jag lyfter gå runt och kolla/lysa runt motorn för att se så att allt verkar vara löst just för att inte glömma nånting, även om man tycker man är ”klar” för lyft.

    #195222
    turbocab
    Deltagare

    Hm, fint verktyg! Home made? Skulle man behövt till den svarta och även till den blå nu när jag bytte knuten. Jag brukar slå loss konpinnen med våld, men köpa en ny inför monteringen, speedparts har! Den gamla är ofta gängpaj på efter demontering med våld. Tips!

    Sist gjorde jag detta själv, både i och ur, men jag rekommenderar verkligen nån med, i alla fall om bilen har AC och den sitter kvar, det är trängre och djävligare då.

    Kopplingen: Två lösningar där som jag ser det. Om motor och låda ska delas så måste kopplingen ur först, om inte man har Saabs fina verktyg för pressning av koppling på plats vill säga. Mao, koppla ur som vanligt, och lägg en ring för att pressa kopplingen och demontera ur den som vanligt.

    Om lådan och motorn INTE behöver delas kan man spara sig hela kopplings manövern, bara skruva ur slangen in till slaven. Det innebär ju då att den måste luftas sen, men det är en snabbare och enklare manöver än att lyfta hur hela skiten! Men står man plötsligt och kommer på att man borde byta packningen mellan motor och låda så är det ju väldigt bra att redan ha lyft ur kopplingen…. Jag tror det är djävligt knulligt att lyfta loss motorn från lådan med kopplingen på plats! (axeln måste ju oavsett ur, men det lär ta i och bråka som fan…)

    #195224
    prostreet
    Deltagare

    Gick kanon. Nu är motorn ur.
    Lite strul med hastighetsmätarkabeln, men de löste sig på 5 min.
    Och det enda jag hade glömt inför lyftet som jag märkte när motorn var påväg upp var jordkabeln. Så ingen katastrof.

    #196813
    turbolamko
    Deltagare

    Tjena, gammal tråd men skulle vilja lyfta tråden då jag också vill ta lite tips inför urlyft av motorn på min T16 1984 så att man sakta men säkert kan börja jobba för att få ut Lyxen igen fast i toppform då!

    Har aldrig gjort det själv men som jag uppfattat det så ska/bör väl följande demonteras/lossas innan man kan lyfta ur den.

    1. Alla slangar till turbo demonteras
    2. Oljefilterhuset
    3. Demontera remmen för att låta servopumpen sitta kvar
    4. Demontera kopplingen (motorn och lådan ska delas då lådan ska skickas för renovering hos en firma och motorn hos en annan, har ej kunskapen att göra sådant själv därav denna plan… 🙁 )
    5. Tömma kylsystemet samt demontera slangarna till värmekranen
    6. Lossa drivaxlarna båda sidor
    7. ? Demontera AC kompressorn då min har sådant monterat!?

    Fyll gärna listan ifall jag missat något så man kan ha det i minnet tills det blir dags att göra detta jobb, hade varit skoj att försöka helt själv också 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #196815
    kaph
    Deltagare

    Här finns en, i mitt tycke, bra guide: http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=64956

    Denna använde jag vid mitt första och hittills enda motorlyft.

    #196818
    saabaero
    Deltagare

    Svar med rött

    1. Alla slangar till turbo demonteras
    Bara luftslangar/rör

    2. Oljefilterhuset
    Räcker med slangarna till oljekylaren. Om jag minns rätt har T16 -84 skarvade slangar till oljekylen. Annars kan det nog vara enklare att plocka filterhuset än att lossa slangarna då slanganslutningarna på filterhuset är riktigt tråkiga att skruva med

    3. Demontera remmen för att låta servopumpen sitta kvar
    Lossa servopumpen från motorn och låt den hänga kvar i slangarna. Se till att den inte följer med upp när du lyfter

    4. Demontera kopplingen (motorn och lådan ska delas då lådan ska skickas för renovering hos en firma och motorn hos en annan, har ej kunskapen att göra sådant själv därav denna plan… 🙁 )
    Spärra tryckplattan och plocka bort slavcylindern. Kopplingen kan sitta kvar men det kanske är säkrare att ha den liggande hemma när motorn är på renovering. Ska du passa på att renovera slaven är det lika bra att plocka bort den helt och låta vätskan rinna ur slang/behållare

    5. Tömma kylsystemet samt demontera slangarna till värmekranen
    + slangar till expansionskärl och kylare

    6. Lossa drivaxlarna båda sidor
    Lossa centrummuttrarna och spärra länkarmarna innan du hissar bilen 😉

    7. ? Demontera AC kompressorn då min har sådant monterat!?

    Övrigt
    – Kablage till insprutning, tändning, startmotor, generator, knacksensor
    – Jordkabel växellåda
    – Gasvajer
    – Vacumslangar OBS ! Notera noga hur dom sitter, om dom sitter rätt
    – Avgasrör inkl ev fäste på lådan
    – Plocka bort luftburken underlättar skruvandet i det området
    – Slangar till MV

    #196819
    joh900
    Deltagare

    Och om man glömmer dra lös navmuttrarna så har jag ibland använt en dorn som jag petar i mellan ventileringen i bromsskivan och sen låter jag den låsa mot bromsoksbygeln, jag säger inte att det är rätt, men det har fungerat utmärkt på de reservdelsbilar som jag skrotat ned och gjort så på. Funkar såklart inte så bra om man inte har ventilerade skivor… :mrgreen:

    #196820
    saabaero
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Funkar såklart inte så bra om man inte har ventilerade skivor… :mrgreen:

    ….vilket saknas på T16 -84 😎

    #196821
    joh900
    Deltagare

    Haha, jag läste visst inte mitt i tråden… :mrgreen:

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.