Snabb hjälp önskas! Drivknutsbyte.

Forum Modellspecifika forum OG900 Snabb hjälp önskas! Drivknutsbyte.

  • Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-24 15:43 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25912
    big nyz
    Deltagare

    Hallå!

    Håller på och byter höger drivknut på min 0g900, -90:a. När jag drog ut axeln/tripoden såg sörjan (tjock, klumpig, segt rinnande) som följde med inte likadan ut som yttre knutens fett. Är det alltså växellådans olja som följt med, och betyder det att jag måste byta växellådsolja nu samtidigt (något jag förvisso nog tänkt göra i något skede)? Eller är det drivknutsfett som fått vatten i sig? Jag hoppas på snabbt svar eftersom jag ju måste veta innan jag monterar ihop grejerna ifall jag ska fetta in tripoden, eller om växellådsoljan tar hand om smörjningen där.

    Mvh,
    Mathias.

    #191945
    longjohn61
    Deltagare

    Det låter helt normalt och nej du behöver inte
    Byta olja i lådan för det.
    Konsistens av detta fett brukar vara så

    Mvh Nisse

    #191948
    big nyz
    Deltagare

    Ok, tack för svar, Nisse! Jag studerade lite sprängskisser och kom fram till att det måste vara vaselin, inte olja. Blev fundersam bara eftersom fettet ur drivknuten var grönaktigt, men inne vid tripoden svart… Nu sitter allt på plats i alla fall. Har inte testkört än men tycker det ska vara ok.

    #191949
    joh900
    Deltagare

    Läser man verkstadshandböckerna så ska det egentligen vara något ”specialfett” till de inre knutarna/drivklockorna (som inte går/är lätt att få tag på), men har läst om flera som har kört med Statoil Uniway Li62 och i vissa fall blandat ut den med lite motorolja för att få det lite lösare än det är direkt ur patronen.

    Det är i alla fall inte samma fett som den yttre knuten

    MVH

    #191953
    big nyz
    Deltagare

    Jaså? Jag använde fettet som kom med i en påse en gång då jag köpte ett separat drivknutsgummi till min luftfilterinstallation… Är det inte bra? Har det något med temperaturerna att göra kanske? Borde jag byta?

    #191934
    joh900
    Deltagare

    Jag vet inte om det är skadligt eller inte, men eftersom den yttre knuten inte har några nållager så kanske fettet inte funkar lika bra för nållager. Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur ”farligt” det är. Det fettet som var där när du ryckte ur axeln lär knappast vara så bra efter typ 20 000mil och 20år heller så… 🙂

    MVH

    #191935
    big nyz
    Deltagare

    Jo det är väl främst för nållagren… Kanske jag helt enkelt skulle lossa lite på gummit och spruta dit lite motorolja…

    #191936
    joh900
    Deltagare

    Vet inte hur bra drivknutsfett går och blanda med motorolja… Prova i en plastburk först.

    MVH

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng