Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Snabb hjälp önskas! Drivknutsbyte.
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-24 15:43 av .
- FörfattareInlägg
- 24 juli, 2012 kl. 11:15 #25912
big nyz
DeltagareHallå!
Håller på och byter höger drivknut på min 0g900, -90:a. När jag drog ut axeln/tripoden såg sörjan (tjock, klumpig, segt rinnande) som följde med inte likadan ut som yttre knutens fett. Är det alltså växellådans olja som följt med, och betyder det att jag måste byta växellådsolja nu samtidigt (något jag förvisso nog tänkt göra i något skede)? Eller är det drivknutsfett som fått vatten i sig? Jag hoppas på snabbt svar eftersom jag ju måste veta innan jag monterar ihop grejerna ifall jag ska fetta in tripoden, eller om växellådsoljan tar hand om smörjningen där.
Mvh,
Mathias.24 juli, 2012 kl. 13:18 #191945longjohn61
DeltagareDet låter helt normalt och nej du behöver inte
Byta olja i lådan för det.
Konsistens av detta fett brukar vara såMvh Nisse
24 juli, 2012 kl. 14:50 #191948big nyz
DeltagareOk, tack för svar, Nisse! Jag studerade lite sprängskisser och kom fram till att det måste vara vaselin, inte olja. Blev fundersam bara eftersom fettet ur drivknuten var grönaktigt, men inne vid tripoden svart… Nu sitter allt på plats i alla fall. Har inte testkört än men tycker det ska vara ok.
24 juli, 2012 kl. 14:57 #191949joh900
DeltagareLäser man verkstadshandböckerna så ska det egentligen vara något ”specialfett” till de inre knutarna/drivklockorna (som inte går/är lätt att få tag på), men har läst om flera som har kört med Statoil Uniway Li62 och i vissa fall blandat ut den med lite motorolja för att få det lite lösare än det är direkt ur patronen.
Det är i alla fall inte samma fett som den yttre knuten
MVH
24 juli, 2012 kl. 15:14 #191953big nyz
DeltagareJaså? Jag använde fettet som kom med i en påse en gång då jag köpte ett separat drivknutsgummi till min luftfilterinstallation… Är det inte bra? Har det något med temperaturerna att göra kanske? Borde jag byta?
24 juli, 2012 kl. 15:39 #191934joh900
DeltagareJag vet inte om det är skadligt eller inte, men eftersom den yttre knuten inte har några nållager så kanske fettet inte funkar lika bra för nållager. Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur ”farligt” det är. Det fettet som var där när du ryckte ur axeln lär knappast vara så bra efter typ 20 000mil och 20år heller så… 🙂
MVH
24 juli, 2012 kl. 15:42 #191935big nyz
DeltagareJo det är väl främst för nållagren… Kanske jag helt enkelt skulle lossa lite på gummit och spruta dit lite motorolja…
24 juli, 2012 kl. 15:43 #191936joh900
DeltagareVet inte hur bra drivknutsfett går och blanda med motorolja… Prova i en plastburk först.
MVH
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.