Snabbfråga om tätringarna i bromsoket

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Snabbfråga om tätringarna i bromsoket

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-06-23 11:23.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #375920

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ska montera nya tätringar i ett bromsok som jag haft liggande ett tag utan gummitätningar så nu blev jag osäker: Är det den smalare, homogena gummiringen som ska vara längst in i huset och den med två ”läppar” som ska sitta ytterst i en plåtring och utgör dammtätning, eller tvärtom? Går inte att se på bilderna i vhb och reservdelslistan.

    #375922

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Du är rätt på det.

    kolvtatning

    /B

    Bilagor:
    #375924

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack! Det som fick mig mest fundersam var att den homogena ringen inte är lika tjock, och därmed inte helt fyller ut spåret i huset, men så ska det vara?

    #375931

    sabbe
    Deltagare

    Den inre mindre ringen skall glappa i spåret. Spåret behöver vara ordentligt rengjort för att det skall fungera.
    Gummiringen skall nypa fast på kolven och vrida sig när kolven går ut vid bromsning.
    När man släpper bromsen vill gummiringen återta sin form vilket gör att den backar tillbaka kolven så bromsbackarna
    inte ligger och skaver mot skivan.

    Sabbe

    #375939

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack igen! Ja, jag kom själv på efter lite funderande att det nog är bra om ringen har möjlighet att expandera i spåret när kolven pressar på den.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng