Smörjbehov huvlås och montering fjäder?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Smörjbehov huvlås och montering fjäder?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Smörjbehov huvlås och montering fjäder?

  • Författare
    Inlägg
    • april 26, 2019 at 18:28 #458483

      Hej!

      Vad är det för behov av smörjning av huvlåset, ska det vara fett i överflöd och om så varför?

      Så här såg mitt ut vid demontering, ska det inte duga med lite olja eller motsvarande?

      Hur ska returfjädern monteras, vertikalt som på bilden eller horisontellt och upp genom hålet i kylarbalken?

      Mvh

      Mathias

      20190422_170801

      • Detta ämne redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Mathias.
      • Detta ämne redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Mathias.
      • Detta ämne redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Mathias.
        april 27, 2019 at 11:14 #458558

        Hej.
        Jag skulle nog tro att det inte behövs smörjmedel på huvlås-mekanismen. Ett vått/kladdigt smörjmedel gör ju att smuts/partiklar fastnar lättare.
        Vid tillverkning/montering (i fabrik) av bil skulle jag gissa att ytbehandlingen av dessa komponenter kanske har glidande egenskaper(?), men troligtvis korrosionsskydd som främsta egenskap.

        Angående returfjädern hittade jag en bild, som för övrigt visar hur man öppnar huven med en ståltråd om huvlåset har gått sönder/vajern gått av.
        Får väl anta att det är rätt position av fjädern på bilden.

          april 27, 2019 at 18:50 #458583

          Hej!

          Tack!
          Jag är inne på din linje angående snöröjning, känns onödigt att bada huvlåset i fett!

          Klockren bild på fjädern, Tack!

          Mvh

          Mathias

            april 29, 2019 at 06:45 #458631

            Jeg har pleid å demontere å rengjøre huvlåset grundig, og så bare spraye på CRC eller liknende et par ganger om året.

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.