Sonett 2T -vart blev den av?

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonett 2T -vart blev den av?

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-06-22 22:49 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10666
    mats jonsson
    Deltagare

    Var det inte en Sonett 2T till salu på sidan i går? Någon som har handlat redan? Bilen hade som säljaren antydde en kul historia. Eller rättare sagt flera roliga historier.

    #75494
    lennart j.
    Deltagare

    Hej Mats,

    Om du menar # 049, f.d. Abelin’s blåmetallic lackerade Sonett II, så hittar du den under rubriken ”Säljes och bytes övrigt Saab”.

    Hälsningar

    #75495
    mats jonsson
    Deltagare

    Ja det var den jag menade. Tack Lennart.

    #75496

    Vart tog #49 vägen Mats?

    #75497
    Morten S.
    Moderator

    #49 er på vei til Nåårje!
    Seriøs kjøper med flere klassiske SAAB’er på stall.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    #75498
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Och den röda #169 är kvar i Sverige!

    Jag kan meddela att en mycket,mycket lycklig ägare är min fru Marie Louise.

    Det som är extra roligt är, som alltid, historien bakom. I detta fall att bilen renoverats av hennes Pappa åt Gunnar Larsson för många år sedan. Så hon har sett bilen hemma i garaget och åkt i den tidigare.

    Marie Louise har länge funderat på möjligheten att köpa ”tillbaks” denna bil, och tillfället dök upp nu när Gunnar nu flyttar till USA.

    Hälsningar
    //Göran

    #75499

    Lyckliga nya ägare

    Nåja, Kermit och jag trivs bra ihop, men en ”stroker 97” hade ju varit en dröm :rolleyes:

    #75500
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Morten Strandmoe:
    [qb] #49 er på vei til Nåårje!
    Seriøs kjøper med flere klassiske SAAB’er på stall. [/qb]


    Fler oljemiljoner som hamnar i Sväärje!

    /B

    #75501
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag minns när 169:an kom till Sverige från USA. Det var i mitten på 80-talet. Ungefär samtidgt som nr 216 som numera finns i Trollhättan. Båda dessa togs hem av en kille vid som heter Bengt Gustafson och som då arbetade på Saab-Scania of America. På den här tiden betingade en tvåtaktssonett inga större pengar i USA och jag var inblandad också på ett hörn med anskaffningen av delar till 169:an i samband med renoveringen. (Det roliga var att den har chassinumret efter min) Det blev lite bytesaffärer och man valde märkligt nog att inte använda originalmattorna till golv och koffert varför dessa hamnade hos mig i byte mot något annat. Avsikten var att de skulle hamna i 179:an men ägaren till denna kom på andra tankar varför dessa sedan hamnade i Danmark där någon långt senare kom över en tvåtaktsonett som kommit från USA via Holland. Någon i Holland köpte två objekt för att få ihop en bil och resterna såldes till Danmark där en entusiast lyckades göra en väldigt fin renovering. Eller vad man ska kalla det. Bilen blev väldigt fin i alla fall.

    #75502
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Ja, på den tiden gick det att få tag på delar. Gunnar Larsson som ägde bilen var ju Saabs tekniska chef och ansvarig för bla Saab 9000. Han berättade att det genom hans försorg och kontakter (förmodligen med den kille du nämnde)kom en hel container med i huvudsak 2T-delar för att bla användas till renoveringen av 169:an som skedde hemma i Grästorp. Bilen försågs med mycket nya delar.

    Den gick Dalslandsloppet -96 och sedan använts mycket lite.

    Men nu blir det lite mer åka av.

    Hälsn Göran

    #75503
    mats jonsson
    Deltagare

    Det fanns en liten grupp svenskar på Saab-Scania of America som hade goda kontakter runt i USA. Den jag nämnde var en av dem. En annan arbetar för Scania i Australien och denne fann en mer eller mindre ny 74:a i USA. Långt efter det att produktioen upphört och den bilen har gått mindre än 1000 mil och finns i Sverige sedan 20 år.

    Det är korrekt att det fanns någon/några personer på Saab Scania of Am som försåg sig med lite delar men det var också så att min gode vän Pelle, således din käre svärfar Göran, var mycket förutseende. Saab Scania of Am började skrota ut delar runt 1986/1987 och en amerikan på Saab-Scania of Am, som hade arbetat i Trollhättan ett flertal år, var klyftig nog att kolla med Pelle om inte museet var intresserde av prylar. och det var man Men kanske inte så mycket som folk kan tro. Till min egen glädje kom det att visa sig året efter. Museet tog hem en hel del saker, alldeles korrekt.

    Under 1987 beslutade sig Saab-Scania för att lägga ner busstilverkningen uppe i Orange, CT där Saab-Scania hade sitt huvudkontor. Samtidigt hade jag precis börjat på Scania i Katrineholm och fått hem min bil från USA. Glädjande nog fanns det vid den tiden ett dussin katrineholmare i Orange. Flera av dem kände jag sedan tidigare. I och med detta fick jag kontakt med denn svensktalande amerikanen som var partsmanaager och mer eller mindre ansvarig för utskrotningen. För en symbolisk summa fick jag köpa det jag behövde till min 67:a. Och lite till. I ochmed attt busstilverkningen lades ner så gick det hem ett flertal containrar med verktyg och fixturer i retur till Sverige. Innehållande en hel del delar till Sonett II också. Och på det viset fick man frakten betald. Det som inte kom med de containrarna gick i retur till Saabs lager på Arnö och mitt kontaktnät på Saab vid den tiden var tämligen stort så de prylarna kunde avhämtas gratis, med dokument och allting, på Saab-Ana ute i Spelhagen i Nyköping.

    För att återgå till 169:an så hade jag förmånen att vid ett flertal tillfällen besöka Pelle både i hemmet och på museetså jag hade ganska bra pejl på renoveringen av Gunnars bil. Det som var roligt och kanske förvånande var att en så högt uppsatt person på Saab-Scania, sedemera på Audi, visade ett så stor intresse för Saab Sonetter. Även Saabs dåvarande reklamchef, bosatt i Oxelösund, hade en tvåtaktssonett vid den tiden. En bil med chassinummer 011 som runt 1986-1987 kom att säljas till i Japan. I dag är denne gentleman i 70+åldern och har två stycken 68:or.

    Som jag skrev tidigare så togs det hem en bil till ungefär samtidigt. Nr 216. Den hamnade i Nyköping och var även den till en början röd. Tyvärr hamnade den i ett tält på Saabs område ute i Spelhagen. En person som arbetade med fastighetsskötsel på Saab hade goda kontakter med ägaren. Samtidigt så åkte han klassiska cupen i Rally. Först med en Saab 2T och därefter med en gammal Alfa-Romeo. Runt 1987 var det inte så noga i cupen. Man kunde åka med vad som helst under huven och det var just vad vår fastighetsskötaren gjorde. Ägaren av 216 skulle starta upp bilen efter flera års törnrosasömn. Utan att veva 100 varv på oljepumpen. Och det blev ett motorhaveri. Fastihetsskötaren lånade därför förgasarna på Sonetten och stoppade dem i sin 62:a. Jag hade förmånen att få åka med en sväng ute på Arnö och det gick fort. Mycket fort. Något år senare, 1989 vill jag minnas, så skulle Saab introducera 9000 CD nere i Nice. 100 slvergrå 9000 CD fanns på plats. Och en Sonett II. Man beslöt sig för att ta ner något lite udda. Och man ville inte ha en röd bil. Och museets bil var just röd. Någon på Saabs reklamavdelning tittade ut över området på Spelhagen i Nyköping där man hade börjat riva en del tält eftersom man just hade lagt nner den så kallade utrustningsverkstaden. Och där stod det en Sonett 2T. Om än röd och utan motor. För att snabbt fixa detta så lånade man bilen, lät fastighetsskötaren fixa i en 66:a-motor och där efter så sprutade man den gul. Tyvätt utan några krav på finish. Ner med den till Nice och därefter kom den hem för att stå parkerad på en villatomt ute på Arnö under flera år. jag var i kontakt med ägaren ett flertal gånger för att kolla om den var till salu, dock utan resultat. Tyckte att det var synd att den skulle stå ute i regnet. Ägaren började att veckopendla till Trollhättan och efter några år så bosatte han sig där nere. räffade en ny fru. Som fick arbete nere i mellanöstern. Och vår sonettägare flyttade med varför han sålde bilen till en inte helt okänd museeiintendent. Det roliga med både 169 och 216 är att de nu har hamnat i fortsatt goda händer vilket jag tycker är jättekul.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng