Sonett Cab/Targa

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonett Cab/Targa

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-23 10:35 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8598
    Jonathan
    Deltagare

    Vad gör man om man har en Sonett-68 men även skulle vila ha en cab. Vill inte/hinner inte med fler bilar. Har tittat på bilder på div konverteringar. Ex Bernt Eliassons bygge. Är det att betrakta som helgerån att sätta sågen i taket?Saboterar jag bilen värde. Bilen är idag i fint originalskick förutom fälgar och maskin.Någon som har ideer?

    #64212
    fuling
    Deltagare

    Sätt du sågen i taket, så blir det en mindre orginal och min stiger i pris
    Hmm, ursäkta skämtet
    Håller med att det är ett hälgerån att sätta sågen i taket särskilt om bilen är i orginalskick nästan.
    Antingen får du nog stå ut med tak eller få tag på en riktig huggbuske att sätta sågen i.
    Men även då lär du få på huden av någora som tycker även detta är hälgerån.
    Det ända som nästan är förlåtligt är nog om bilen redan är förstörd.

    #64213
    cjm
    Deltagare

    Hallo,,,
    Jag fattar inte denna originalhysteri…
    Det är ju en sak om man förbättrar ( enligt sin personliga smak ) en annan om man misshandlar bilen.
    Saab har byggt och bygger jättefina bilar ingen tvekan. Men inte var väl allt till 100% belåtenhet…
    Om man nu tycker att bilen är kalas men skulle vilja ha den lite annorlunda för att passa riktigt till sin smak,, ja då tycker jag abbsolut inte att det är fel att ändra lite,,, obs lite. Sedan är det ju viktigt att det gjörs på ett proffsigt sett. Inte något vedbostuk,,,
    Jag talar väl lite i egen sak eftersom min Sonett har soltak.
    Men nog tycker jag det är fint och då räcker det.
    Vad gäller värdet på bilen så kanske det är en annan sak men samtidigt är det väl så att priset setts av marknaden och om det finns folk ( marknaden) som gillar bilen med ett soltak så…

    #64214
    mats jonsson
    Deltagare

    När det gäller Berndt Eliassons bygge så var ursprungsmaterialet en totalkraschad Sonett där en kvinna fick sätta livet till. Mitten på vänster tröskel satt någonstans där handbromsen brukar sitta och vänsterframhjul fanns där normal förarstolen brukar finnas. Alternativet till hans bilbyggarlusta var skrotning. Rättare sagt kanske tvärtom. Det var totalskrot från början.

    #64215
    anonymous
    Deltagare

    Jag tycker nog att originalhysterin i det här fallet är berättigad. Hur många Sonett II finns det egentligen kvar? Sälj Sonetten och köp en Porsche 914 istället. Ungefär samma prisläge och märkliga form men med mittmotor och targatak. Dessutom är de bra mycket vanligare så det gör inte lika mycket om man bygger om lite…

    /js

    #64216
    fuling
    Deltagare

    C-J:
    Ja, din bil har soltak.
    Min första tanke var, ta bort skiten
    Men efter ha sett den och konstaterat att den har suttit där LÄNGE så tycker jag att det är tidstypisk och skall sitta kvar.

    Men att göra förbättrinag på bilen som går på ett lätt sätt att återsäll ser inte jag som fel.
    Såga i taket ser inte jag som ett litet ingrepp
    Nu får jag väll på huden av original nissarna(inte från Manpower)

    #64217
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag såg bilder på C-J:s soltak redan när bilen var till salu i USA och tyckte att det såg ganska proffsigt ut. Bilen gick nere i San Diego och det är ganska varmt där. Speciellt inuti Sonetter utan AC. Har även bilder någonstans på en III:a med ett liknande tak.

    Däremot så har jag mindre förståelse för sådana här glasluckor som man kunde montera på allehanda bilar. Tycks vara vanliga i USA. Dock är det relativt enkelt att ta bort både soltak och glasluckor. Enklast är det naturligtvis om den urkapade biten finns kvar. Annars kan man spänna in en plåt och baka mot eller skaffa en bit av ett tak från en skrotad bil. Eller till och med gjuta av en bit från ett tak. Sätten är många…

    #64218
    ola
    Deltagare

    Tja apropå att få på huden så tycker jag personligen att det borde vara spöstraff på att cabba Sonetter i ”räddningsbart” skick. Särskilt på den här sidan Atlanten med tanke på det ringa antalet kvarvarnde bilar (IIor OCH IIIor). Man möter så många människor när man är ute och åker som efter att först förvirrat undrat vad det är för en underlig bil sedan häpnar över att det finns så få bilar kvar. Att ge sig på en så ovanlig (svensk, dessutom!) bil med kapskivan är nästan kriminellt. Tycker i alla fall jag. Och att Sonetten dessutom förfulas å det grövsta av att cabbas hjälper ju inte, men det är en annan femma (och personlig åsikt… :rolleyes: )

    #64219
    jorgen
    Deltagare

    Jag håller med de som anser att det är helgeån att göra hål i taket på en Sonett II. Det finns inte så många kvar och originalskick är det bästa. Går det att få MHRF försäkring med ett upptaget hål i taket??

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng