Forum › Modellspecifika forum › Sonett › Sonett slutväxel
- Detta ämne har 42 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-13 22:34 av .
- FörfattareInlägg
- 8 januari, 2003 kl. 22:27 #9133
fuling
DeltagareDe första 2T Sonetterna vad hadde de för slutväxel?
Jag trodde i min enfald att alla Sonetter, bortsett från 1an förståss, hadde 9:42. Men i den resevdelskantalog över Sonetterna som jag har så är det 2st olika till 2T och V4. Hadde 2T Sonetterna MCens slutväxel allså 8:39, eller?
Och 9:42 kom med V4an????9 januari, 2003 kl. 20:26 #67560mats jonsson
DeltagareSvar: Sonett 001-258 hade 8:39 259- hade 9:42. Det går inte att köra en Sonett II med en 9:42 och standard drevsats. Däremot går det utmärkt med en SpecI 9:42. Dock blir det lite surrigt. På 4:an är den ganska jämförbar med en 7:36 Sportlåda. Ja just det. Sonett 2T har chassinr 001-258
9 januari, 2003 kl. 21:09 #67561fuling
DeltagareJapp jag har konstaterat samma sak nu.
För Sonnet II, 2T MC och alla V4 så är saab nr för slutväxelsaten 78 47 296 och för sonett II V4 och III 78 67 203.Om någon av misstag skulle stoppa i en std 9:42 istället för en 8:39 så skulle vedebörande förmodligen inte märka något. För skilnaden mellan 9:42 och 8:39 är ynka ca 1,27km/h på 1000r/min. Allså ca 150r/min diff vid 100km/h.
Dessutam kan man åka 9:38 i std V4 som är betydligt högre än std(8:39). Så borde den fjutt skilnaden mellan 9:42 kontra 8:39 i en 2T sonett som dessutom är lättre än en 2T MC.
Slutsats:
Sonett slutväxen är överreklamerad när det gäller högre utväxling kontra std 8:39.Hmm högre och lägre när man pratar utväxlingar är liksom lite bakfram. Högre brukar man säga när bilen går fortare men numeriskt är den lägre.
42/9 ger 4,67
39/8 ger 4,8710 januari, 2003 kl. 00:14 #67562mats jonsson
DeltagareFör det första vill jag påpeka att Sonett II V4 inte existerar. Det heter antingen Sonett II, Sonett V4.
För det andra råkar det vara så att jag sedan 15 år har en Sonett II och har provat med en 9:42 slutväxel i kombination med en otrimmad motor. Och det är okörbart. Man får dra till vansinne på trean för att kunna nyttja fyran och minsta uppförslut i 90-100 innebär nerväxling. Varför tror du att Saab inte originalmonterade 9:42 i tvåtaktssonetten? Sonett II har 60 hk medan Saab V4 har 65. Inga revolutionerande skillnader effektmässigt. Men jämför man vridmomentskurvorna och tittar på området 2500-4000 rpm så kan det bli intressant.
För det tredje så hävdar jag bestämt att det är en märkbar skillnad mellan 8:39 och 9:42 i en Sonett V4/III. Jag hade under en kortare tid två stycken Sonett 73:or för många år sedan där det var 8:39 i den ena och 9:42 i den andra. Självfallet passar man på och jämföra i sådana lägen. Men smaken är ju som baken…
10 januari, 2003 kl. 01:14 #67563fuling
DeltagareFinns och finns i allmänt tal så finns det sonett II och III, sen att II har två olika motorer 2T och V4 är inte lika självklart, eller?
Förmodligen kallde saab sonett V4 för detta för att göra det lätt för sig Sonett II V4 blir ju liksom längre.
Det finns inga Saab V4 häller, men säger man det så vet de flästa vad det är för bil man snackar om, jo till 99% tänker då på en 96a, eller?Jag ger mig ur och jävar på att gör jag en blidtest med dig med 9:42 och 8:39 så kommer du inte att veta vilken som är vad.
Om nu en 2T sonett skulle vara okörbar med 9:42 så är en 2T MC lika okörbar med 8:39 detta pga viktskilnaden, varför går det då att åka 8:39 i en 2T MC????, eller gör det det inte?????
Se snackar du om vridmomentskurvor, så du hävdar med det bestada att ca 150r/min i diff skulle göra att sådan kopisös skilnad på vridet????
Din så kallade test med 2st III, var allt lika på bilarna, motor, däck, motorerna va väll bromsade va så du vet att de hadde samma effekten?
Jag har frågat mig ett antal gånger varför saab tog fram 9:42 i huvudtaget med den lilla skilnaden det är mot 8:39. Därimot går man på typ 9:38 så börjar man få en skilnad som märks ordentligt. Då pratar vi en diff på nästan 500r/min i 100km/h(8:39 mot 9:38).
10 januari, 2003 kl. 10:02 #67564mats jonsson
DeltagareOm jag minns korrekt så hette tex Saab 96 1969 ”Saab V4 Sedan (alt Hgv) i besiktningsinstrumenten. Saab Sonett V4 hette Saab 97 Sonett V4. Tvåtaktaren hette Saab 97 Sonett II. I allt reklammaterial hette tvåtaktaren Saab Sonett II och V4:an hette således Saab Sonett V4. Benämningen Saab Sonnett II V4 vill jag påstå vara uppfunnen av Sonettklubbens nuvarande ordförande som har tillämpat den under snart tre decennier.
Du är välkommen att erbjuda en jämförande blindtest med två fordon med olika slutväxlar. Är övertygad om att jag grejar detta
Har kört någonstans mellan 10000-15000 mil med 95/96:or och sonettslutväxel. Både med 65-hästars och 90-hästars sats. Hade den sistnämnda i min 95 -78:a och den gick bra på landsväg tycker jag. Men med last och/eller en liten släpkärra så gick det tungt. Även med olastad kärra.. Men det är som sagt mina erfarenheter.
8:39 i MC850 är kanske inte helt lyckad tycker jag själv. Jag bruksade en sådan mellan 1983-1987. Den är OK på slät väg men blir det lite kuperat så blir det ett jäkla växlande. I synnerhet med last. Kommer ihåg att vi var till Åre med den där holken och hade skidor på taket. I sådana där påsar. Före skidboxarnas tid
Försök och accelerera från 90 till 100 då.
Jag var till Bergen med några kompisar runt 1982. Åkandes en 96-64 med 65-sportmotor och 7:36-låda. Och det gick bättre att köra med 7:36 tycker jag. Fanns ju lite accelerationsmöjligheter i alla fall tycker jag.
Ja. Som sagt. Jag tycker inte att 9:42 fungerar bra i en tvåtaktssonett. Trean blir väldigt hög och på fyran är motorn död vid 80-90-100. Frågan är vad man prioriterar. Ständigt växlande kontra mindre växlande men lite högre varvtal.
Min så kallade test med Sonett 73:orna
var under ganska likartade förhållanden. Det var Michelin 155:or på båda bilarna. Båda var otrimmade och båda hade amerikanska MSS-system. Skillnaden var att den ena (8:39) var fruktansvärt
rostig i chassiet så den kanske var lättare?Säg mig Fuling, Hur mycket Sonett 2T med 8:39 resp 9:42 har du kört egentligen? Hur mycket Sonett 2T har du kört överhuvudtaget? Hur mycket Saab Sport resp MC850 har du kört? Är inte intresserad av några km sträckor utan bara typ inget/lite/mycket osv. Det ger oss en bild av hurvida du bygger dina teorier på praktiska erfarenheter eller om det bara är teoretiskt filosoferande.
10 januari, 2003 kl. 20:28 #67565anonymous
DeltagareSurt sa räven. Fick du så du teg va?
10 januari, 2003 kl. 23:05 #67566fuling
DeltagareJag har inte kört sonett 2T alls, hur många har det i huvudtaget?
Förövrikt åker inte jag 2T i huvudtaget, liksom inte min grej.Detta påminner mycket om dina kommentarer rörande den nya 9:38 slutväxen, som funkade yppligt t.o.m
i en std 96-76. se http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001443#000000
I och försig går snurran bra i den bilen. Vist bilen gick lite risigt att åka i 50 på fyran, men fa… har man växellådan till???? Och det inte varvar mer än ca 2400r/min på 3an i 50.
Precis samma sak fast här kan man prata om skilnad, 8:39 till 9:38.Att en 96 MC 2T blir jäv… trött med full packning är väll rätt självkart. Det brir även V4an, hmm det är den std utan packning
Men jag hävdar fortfarnde att skilnderna mellan 9:42 och 8:39 inte mycket att skrika över.
Men går det att åka 8:39 i en MC 2T så går det att åka sonett 2T med 9:42. Men som Mats så tyckte han inte om att åka 8:39 i 2T MC utan 7:36 var bättre. Men skilnaderan mellan 7:36 och 8:39 är ca lika 8:39 kontra 9:42. Så Mats J verkar villa ligga ett snäpp under vad jag tycker borde vara användbart. Men MC 2T har 8:39 som std, så vad som är rätt och fel här är nog en smaksak.Sen är det ju frågan vad bilkräket skall användas till, åka mycket landväg eller bara som busbil.
10 januari, 2003 kl. 23:15 #67567mats jonsson
DeltagareOm du inte har åkt mycket 2T i allmänhet och MC850 i synnerhet, hur kan du då ha en åsikt om hur 8:39 fungerar i en MC850 under olika förhållanden? I synnerhet om du inte har haft en sådan?
Tror du vidare att det märks någon större skillnad att trampa på gasen i en MC850 vid 85-90 km/h jämfört med en Saab V4?
11 januari, 2003 kl. 01:44 #67568fuling
DeltagareNä men jag har åkt med vilda 38hk och 3-växlat, det är drag det
så lite reffernser finns.
Hur jag kan ha åsikter? Med lite bunnförnuft och lite simpel överslagsräkning så är det inte så svårt. Vikt/effekt förhållanden och diverse tester med allt från 6:35 till 9:38 så kan man lura ut en heldel.Men du kan såga 9:38 utan att ha testat som många andra har testat och i det närmat jublat över?
Så jag har jäv… svårt att förstå din synpunkt tyvärr.Dessutom så påstår jag inte att den högre slutväxen är optimal utan att det funkar.
Med den effekt det finns i en MC så händer det inte mycket vid 70-80 på fyran, och inte händer det så mycket med en V4 häller.
MC som std har mindre effekt än en V4 std dessutom ett smalare effekt område, så självkart är den tröttre. Och pga av det smalre effektorådet måste man använda växellådan mer på 2T kontra 4V. Växellådan är väll till för att användas, eller?
Men effekt är effekt även om den kommer ur en 2T snurra.11 januari, 2003 kl. 14:43 #67569mats jonsson
DeltagareFuling! Jag är trots allt vän av lågt motorvarv i mina bruksbilar. Därför har jag kört med 9:42 i mina V4:or ganska mycket och därför har jag kört med 8:39 både i mina MC850 och Saab Sport genom åren medan jag har andra utväxlingar i mina leksaksbilar.
Om du tycker att en V4:a är kraftlös i 80 km/h på 4:an så är den trots allt ett under av kraft jämfört med en MC850 i samma situation.
Intressant också att folk utan praktiska erfarenheter av Sonett 2T och MC850 tror sig kunna tillföra goda råd om vilken utväxling som passar dessa fordon bäst. I verkligheten är det faktiskt så att de teoretiska beräkningarna egentligen inte är värda någonting jämfört med ”reality tests”. Ut på vägen och provkör alltså.
Sedan finns det möjligheter till att bli ägare av en Sonett 2T för den som vill testa på egen hand. Ring 0175-22596 och fråga efter L-G. Bilen har ch nr 042 och är röd. Vore jättekul om någon köpte den och testade utväxlingar så att mina erfarenheter från min bil kunde ifrågasättas eller bekräftas.
Max vridmoment på en Sonett II får man vid 4000 RPM och det handlar om 9.6 kpm. Vid ca 110 km/h på 4:an. På en Sonett V4 (1500cc) erhåller man ”hela” 11.7 kpm redan vid 2500 rpm. (Vid ca 70 km/h med en 8:39)
Vid 90 km/h (ca 3200 rpm med 8:39) har man ca 85 kpm(88% av max vridmoment) att leka med i Sonett II:an medan man i V4:an har runt 11.5 kpm. (98% av max vridmoment) Men oljebrännarens vrid är endast 73% av vinkelmaskinens. (Och dess maxmoment är endast 82% av V4:ans.)
Tittar man på intervallet mellan 2000-4000 rpm, dvs det intervall man oftast befinner sig i, så ligger vridmomentet mellan 11,0-11,7 kpm i V4:an medan det ligger mellan 5,7-9,6 kpm i tvåtaktaren.
Tittar man i diagrammen vid dessa varvtal så ligger V4:ans kurva nästan som ett vågrätt streck nära maxmomentet medan tvåtaktarens stiger med 45 graders lutning upp till just 4000 rpm om man ska försöka beskriva bilden.
Vridmomentskurvan för MC850 är ganska lik den för Sonett II så man kan säga ett de är ganska jämförbara. I området mellan 2000-3000 varv så kan V4:an jämföras som ett lokomotiv jämfört med oljekaminen.
Om man slutligen jämför med 90hk-satsen så har man där hela 13,4 kpm mellan 3000-4000 rpm.
Kanske någon eller några med hjälp av detta inser att en 9:42-slutväxel i en Sonett II inte är så speciellt lyckad?
11 januari, 2003 kl. 20:03 #67570fuling
DeltagareMats J
Vi kommer aldrig bli överens i denna fråga, det kan vi nog vara överens om, eller?
Men att kalla 9:42 kontra 8:39 för lågvarvit måste jag säga käns töntigt med en skilland på ca 1,3km/h på 1000r/min eller 150r/min i 100km/h.
Hua för 9:38 då, var är det ultra super dyper hög.Ja, jag saknar en heldel praktisk erfarenhet om 2T, men våra inställning går ju lika mycket isär vad gäller V4 och dess utväxlingar. Så jag har jäv.. svårt att förstå att det skulle finnas en sportmössa att vi skulle vara överens om 2T fallet häller. Så vad fa… säger att du eller jag har rätt då?????
Hmm finns nog inget rätt och fel här utan det är mycket en smaksak.Nyfiken fråga varför gick saab från 7:36 till 8:39 i sportarna? eller man kanske skall säga från sport till MC, annars hugger väll Mats J som en kobra på denna felskrivning
11 januari, 2003 kl. 20:33 #67571mats jonsson
DeltagareMan kan inte direkt säga att man gick från 7:36 i Sport till 8:39 i MC850. Overseas fanns det inga Saab Sport 1965. De hette; just det, MONTE CARLO 850. Redan 1965. Vad jag kan förstå av statistiken att döma så tillverkades det fler MC850 av 1965 årsmodell än Saab Sport.
Varför man introducerade 8:39:an? Ingen aning. Kanske man fick kritik för att 7:36 blev surrig på landsväg? Det är den ju faktiskt. Man bör komma ihåg att vägstandarden var sämre 1965-1966 jämfört med idag och att det var fri hastighet på landsväg. Vägstandarden på den tiden gjorde nog att man inte kanske alltid kunde marscha i 100 som man enkelt kan göra idag.
Jag minns när vi i mitten på 60-talet skulle hälsa på Morfar och Mormor i Bollnäs. Det är 34 mil dit från Katrineholm. Även idag. Och då var mer än halva sträckan grusväg när man åkte via Krylbo och Ockelbo. Tror att sista delen grusväg, vid Svartrönningen mellan Järbo och Medgårdssjön, försvann så sent som 1980 eller 1981. Och jag kommer ihåg att jag 1979 hade en snittfart på ganska exakt 100 km/h med en otrimmad V4 med StdB-system. Tror inte att det gick att åka fortare med en sådan bil. Ungomssynder…
I ”Sonettvärlden 2/2000 skrev jag en artikel om Sonettens förgasare och där finns bla ett effekt/moment-diagram för SonettII vs MC850 illustrerat. Kurvorna är som sagt väldigt lika.
Alldeles riktigt Fuling. Vi blir nog aldrig överrens. Jag har ju faktiskt kört bilarna med de utväxlingar vi pratar om och då finns det inga teorier som kan övertyga mig om något annat.
11 januari, 2003 kl. 21:19 #67572fuling
DeltagareJippi Mats kommer med lite siffror
Men vad gör då 150r/min för skilnad då i 100km/h?
Man får växala i alla fall varken man har 8:39 eller 9:42 med 2T MC eller 2T Sonetten för att få någon fart på bitarna, eller?
Sen att gämnföra 2T och V4 är igentligen fel, men jag får väll skylla mig själv som skrev som jag gjorde.
citat:
Med den effekt det finns i en MC så händer det inte mycket vid 70-80 på fyran, och inte händer det så mycket med en V4 häller.Men vad nu Mats visar med siffror försöke jag tala om med ord.
citat.
MC som std har mindre effekt än en V4 std dessutom ett smalare effekt område, så självkart är den tröttre. Och pga av det smalare effektorådet måste man använda växellådan mer på 2T kontra 4V. Växellådan är väll till för att användas, eller?Men det talar fortfaramde inte om varför det skulle vara nattavara att åka 9:42 i en sonett II för växla får man göra med eller utan 9:42.
Och ännu konstigare är ju att Mats 95 vart trött med 9:42 låda med det vrid som 90hk-satsen skulle ge. Eller har jag missat något?11 januari, 2003 kl. 22:05 #67573mats jonsson
DeltagareFuling! Svar: Ja du har missat något. Du sitter och jiddrar med siffror och har inte en susning om hur prylarna lirar tillsammans i verkligheten. Köp den där 2T Sonetten och testa själv vettja. Eller köp min. Jag tycks ändå aldrig få tid till att göra den färdig.
- FörfattareInlägg
- Ämnet ”Sonett slutväxel” är stängt för nya svar.