Sonett slutväxel

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Sonett slutväxel

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Sonett slutväxel

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 13, 2003 at 12:46 #67589

      Vore trevligt att få in fleras synpunker så jag kan lära mig mer.
      Om folk säger imoten än bara för att jävas så är det inte lätt att lära sig nått, eller har jag fel?

        januari 13, 2003 at 13:44 #67590

        Intressant att läsa Er inlägg i slutväxel frågan.
        Jag är ingen expert på något sätt i denna fråga. Dock kan jag nog påstå att 2T och V4 motorerna har stor skillnad i karatär. Jag menar att vridmomentet på en 2T taktare är anhängit hur väl avgasystem är avstämt och vid vilka varvtal vridmomets kurvan kan luta förhållande vis brant inom vissa vartals områden. 4 takts V4 har ju ett helt annat karaktär, kan vi säga jämnare vridmoments kurva.

        Att välja slutväxel görs nog enklas genom att förs sätta upp önskemål om bilen karatär utifråm motorns effekt och virdmoments kurvor. Med matematikens möjligheter kan sedan lämpligt utväxlingsförhållande väljas. Där efter testa och se om dessa är bra eller dåliga.

        Själv har jag tänkt att byta min 3 växlade låda till 4 växlad. Rent teortisk skall jag välva en 7-36 slutväxel. Jag vill gärna ha ner varvtalet i den lagstadgade hasigheten 90 km/h så lågt som möjligt, ca: 3000-3200 rpm vilket får mig att fundera på 8-39.

        Vad tror Ni ?

        Urban

          januari 13, 2003 at 13:48 #67591

          Fuling! Tydligen lider du av en total avsaknad av humor eftersom du inte noterade smileyn och dess innebörd och därför kände dig nödsakad att skriva att jag jävlas med dig…

          Sedan slog det mig när jag satt och tittade på inläggen att du först tyckte att 8:39 var en vettig utväxling i en MC850 torts att jag bestred detta. När sedan den allroundkunnige Fredrik också tyckte att 7:36 var en bättre utväxling i sammanhanget så gömde du dig bakom honom och backade från din ståndpunkt eftersom det framkommit synpunkter från, som du skrev, en “trovärdig källa”. Fortfarande utan att ha provkört vare sig en MC850 med 8:39 eller med 7:36. Det här är alltså nivån på det du bidrager med till debatten. En massa tekniskt filosoferande och spekulerande som motargument till de praktiska erfarenheter som jag har beskrivit. Det är väl bra med teorier som motvikt till praktik men man måste se det hela ur ett större perspektiv och inte fastna i någon formel. När teori och praktik inte överensstämmer så gäller alltid praktik.

          Trots allt nytänkade så är det väldigt lite NY information som kommer fram, det mesta är gammal skåpmat som kommer i ny tappning. När det gäller växellådor och motorer har nog det mesta provats genom åren och det finns nog ganska många på sidan som har erfarenheter och kunskaper om det ämne (slutväxlar)som nu har debatterats. Det måste ju finnas 100-tals människor i landet som har erfarenhet av både 7:36 och 8:39-lådor i Saab Sport/MC850. Jag är ju ingalunda ensam om att ha haft sådana bilar.

          Den enda som egentligen i mitt tycke, om än i all blygsamhet, tillför något vettigt nytänkande som är baserat både på teori och praktik är XP och hans kompisar på HVA. Där har vi en som har tänkt i nya banor och vidareutvecklar motorerna med lite modern teknologi. Detta tillför ju debatten något nytt. Och uppenbarligen är resultaten störande för vissa. Att hålla på att älta om vilken slutväxel man ska använda är egentligen inte ett speciellt utvecklande ämne.

          Urban! Jag utgår ifrån att du har en 96:a med 38-hästaren i. Jag har inte siffrorna framför mig men jag vill minnas att 4-växlad 2T-låda med 7:38 gör ca 25 km/h vid 1000 rpm på fyran. Med en 7:36:a blir det 26 km/h någonting vid 1000 rpm. Jag hade en 64:a med 7:36 i i början på 80-talet och det funkade väl ganska bra. Man ska koma ihåg att kortnossporten hade 52 hk. Dvs 37% mer effekt jämfört med standard motorn. Om du sedan hittar en 7:36a är sedan nästa potatis. Inte helt lättfunna numera.

          38-hästaren är inget under ur effektsynpunkt och jag rekomenderar inte 8:39 tillsammans med den motorn. Jag hade för några år sedan en 65:a med 8:39 i under en kortare period och det gick rätt tungt om jag ska vara ärlig. När det gäller de här vanligaste utväxlingskombinationerna så är det nog inte lönt att börja rita diagram och dylikt. Om man nu inte tycker att detta är kul förstås. Det finns så få alternativ och de flesta kombinationerna är nog väl testade av många människor genom åren. Lycka till.

            januari 13, 2003 at 14:47 #67592

            Vad ni grejar. Allt det här med utväxlingar är väl igentligen ett personligt val eller hur? Jag har en 5:31 i amazonen det är väl lite fränt , men kanske lite jobbigt att köra i motorvägsfart när det varvar 5000.

              januari 13, 2003 at 15:29 #67593

              Mats J:
              Tyvärr, din humor förstår jag noll av.
              Och tyvärr vet jag aldrig med dig om du snackar skit eller allvar/sanning.

              Nu tar jag det en gång till om mitt resonomang teoriteisk eller ej.
              1: Jag hadde i min enfalt trott att alla Sonetter hadde 9:42 slutväxel.
              2: Tioöring trillar ner, ahh Sontte II har 8:39
              Hmm varför? när MC 2T också har det???
              3: Varför kan då inte sonett II ha 9:42?
              4: Pajkastning blabla mm
              5: Nästa tioöring dimper ner när rätt person sparkar på atomaten.
              7:36 är betydligt bättre i MC 2T än 8:39 om man inte råkar ha en motor som går riktigt bra.
              Då är valet av 8:39 logist i sonett II.

              Std 2T 7:38
              MC/sport 7:36 (MC har som std 8:39)
              Sonett II 8:39
              std V4 8:39
              sonett V4 9:42
              Vi har nu en lågisk följd av effekt/vikt kontar slutväxel som även stämmer med verkligheten, eller?

              Urban T:
              Jag som du redan har förstått ingen höjdare på 2T, men vill du veta vad som går att kocka i hopp med std grejor och special drevsatser kan jag hjälpa till.
              Har du sätt?http://www.saabklubben.com/data/utvaxlingar.shtml
              Jag har även samma smet pluss mer i grafisk form plussa att alla tänkbara däcksdimensioer finns med också.

                januari 13, 2003 at 15:43 #67594

                Fuling! Varför rapar du upp allt ovanstående i punktform? Allt finns ju redan tidigare beskrivet av dig. Vad vill du ha sagt med den logiska följden? Ska man som läsare få en aha-upplevelse av detta? Har du inget liv? Hur levde du innan internet fanns? Finns där ett uppdämt behov att “skriva av sig” månne?

                Citat1:”Och tyvärr vet jag aldrig med dig om du snackar skit eller allvar/sanning.” -Det var ju tråkigt att du har svårt att bedöma inläggen. Jag känner å andra sidan inte att jag har motsvarande problem med dina alster..

                Citat 2:”7:36 är betydligt bättre i MC 2T än 8:39 om man inte råkar ha en motor som går riktigt bra.” – Hur vet jag om min motor “går tillräckligt bra”för detta? I min MC850 hade jag portat med måtten 98-56-45,5 under en tid tillsammans med en 3mm hyvlad topp. Den motorn följde med bilen och var portad av Ström. Tror du att en 8:39 går bra med en sådan motor? -Svar. Hyfsat. Problemet var på 4:an. Man fick dra till 115 på trean för att få lite dragkraft på 4:an. Att ha som busbil på skogsvägar: Nej!

                  januari 13, 2003 at 16:02 #67595

                  Hej!

                  Nu ger jag mig in, trots att jag knappt sett en isärtagen växellåda… Än mindre kört/åkt Sonett (har stått bredvid några stycken, räknas det?).

                  Funderade så här:

                  Fuling tycker en sak, Mats J en annan som vanligt. Fuling har räknat, Mats har känt efter i praktiken.

                  1. Eftersom till och med en matematisk idiot som jag fattar att 150 r/min inte är mycket förstår jag Fulings undran varför man inte använde 9:42.

                  2. Jag litar på Mats Sonetterfarenheter och förstår att 9:42 inte lär fungera i praktiken.

                  Slutsats: Försök slå era uppenbart kloka hövven ihop och kom fram med en anledning till varför 9:42 inte funkar, trots den lilla skillnaden!

                  Och Mats, inte för att ge Fuling en poäng, men ibland gränsar dina inlägg till att vara ganska nedvärderande…

                  Nu har jag väl hängt ut tillräckligt mycket av min okunskap för att bli förbjuden att peta på en Saab igen, men det må vara hänt…

                  Eller nej förresten, det må det inte alls vara! Hur skall man stå ut utan Saabar???

                  Mvh Petter

                    januari 13, 2003 at 16:21 #67596

                    Petter. Undrar du om varför man inte använde 9:42 i Sonett II eller i Saab 95/96?

                    En parameter som vanligen ingår när en fordonstillverkare väljer utväxling är körning med maxlast. Detta innebär att man lastar fordonet fullt så att man uppnår dess totalvikt och sedan kör man en given sträcka som bland annat håller en given “höjdprofil” Idag kan man simulera sådant i datorer, man kan tex “banda en viss sträcka” och sedan kan man sitta och “klippa och klistra” i datorn. Givetvis finns det uppförsbackar med en viss stigning.

                    När man sedan väljer utväxling så har man satt upp ett antal kriterier som den här provkörningen ska uppfylla. Det kan vara varvtal, hastighet, bränsleförbrukning, växlingar etc. Förr i världen ansågs det vara sportigt att behöva växla ofta. Saab beskrev detta i försäljningslitteraturen för Sonett II att man i gengäld fick ett sportigt avgasljud. Om det nu inte är en sportbil man har köpt, det tyckte nog inte de som köpte Saab 95/96 på den tiden det begav sig, så vill man ju ofta slippa växla mer än nödvändigt (det är ju därför det finns en marknad för automatlådor.)

                    Jag har den bestämda uppfattningen att om man lastar in familjen i en standard Saab 96 V4 med semesterpackningen på taket och åker iväg så får man svaret varför 9:42 inte originalmonterades.

                    Slutligen Petter, visst kan kan jag verka stöddig i mitt skrivande, men det är inte min avsikt och jag tycker att min attityd är riktad mot en enskild person och inte mot Er andra. Jag hoppas att omgivningen uppfattar det så i alla fall. Det är ju så att om man har provat en sak och fått en uppfattning om hur det fungerar i verkligheten så känns det som att man har lite “kött på benen i alla fall” och det finns människor som inte är enkla att övertyga..

                      januari 13, 2003 at 17:27 #67597

                      Hej!

                      Mats, så långt förstår jag också. Men frågan är HUR ynka 150 snurr per minut kan göra en så stor skillnad? Det är det jag vill att ni skulle enas om!

                      För det verkar vara mycket som ändras på de 150 varven…

                      Mvh Petter

                        januari 13, 2003 at 17:39 #67598

                        Ska villigt erkänna att jag har hoppat över herrarnas senare inlägg, orkar bara inte med sandlådan. Nu är vi där igen; mycket kunnande som dränks i retorik.

                        Så med risk för att någon har nämnt det tidigare så vill jag lägga in min egen åsikt.

                        Saabs tekniker var säkert duktiga på att välja utväxlingar på sin tid. Men tidernas förändras och vi är ett gäng som fortfarande gillar dessa bilar. Problemet som jag kan känna med att åka gammelbil är just att omvärlden förändras på så vis att vägarna blir rakare, bredare och jämnare. Dessutom kan du idag kanske åka 15 mil utan att behöva släppa på gasen.

                        Själv åker jag väldigt mycket långkörning med V4 och skulle definitivt gilla en hög och seg utväxling, jag skiter i om den tappar orken. Jag vill ner i motorvarv helt enkelt. Den typen av körning räknade nog inte Saabs tekniker med när de satt och laborerade med lådorna.

                        För att ligga och fisköra på småvägarna funkar orginalutväxlingen alldeles utmärkt till.

                          januari 13, 2003 at 19:53 #67599

                          Hur skall jag nu skriva för att att inte hoppa någon på tårna eller för att få det till pajkastning.
                          Om jag håller mig till V4 och 9:38 med sp1 mellanväxel som jag har testat som är betydligt högre än 9:42. Som jag tycker funkar bra.
                          Vart tom förvånad att den gick att åka med std 1500 motor, för den var mer anpassad för min busbil med trimmad 1700 snurra.
                          Det finns ett antal personer som provkört den dåde i std bil och i busbilen och ingen har sågat den. Detta till kåntrast till Mats J som sågar 9:42 totalt i samma typ bil. Sen att man ärkänner att man inte kan så mycket om 2T men ända frågarsätter, så blir man kallad för massa saker.
                          Som jag har försökt att få fram ett antal gånger så undra jag fortfarmnade vad som rätt eller fel. Eller är det en subbjektiv bedömmning, typ vilken färg är snyggast. För då finns det inget rätt eller fel.

                          Så spontan skall man varken lyssan/tro på vad jag eller Mats J skriver i denna tråd utan skaffa sig en egen uppfattning pga av att vi säger 2st helt olika/motstridiga saker.

                            januari 13, 2003 at 20:23 #67600

                            Till dom det berör:
                            Personligen så tycker jag att sådana här diskusioner är intressanta för att oftast leder dom någonstans, MEN tänk på att detta är ett offentligt forum som förhoppningsvis ska locka till sig nya medlemmar och behålla dom gamla.
                            Så låt oss hålla oss till lite etik och moral och låt bli personangreppen för detta hör inte hemma här.
                            En högst personlig åsikt naturligtvis.

                            Per/Haninge

                              januari 13, 2003 at 22:34 #67601

                              Så var vi där igen.
                              Argumenten, gränsande till angrepp, blir allt vassare och sakfrågan försvinner till förmån för diverse poäng. Jag stänger tråden eftersom nyttan försvunnit och det snarare liknar en sandlåda.

                              F.ö. har jag mottagit begäran av medlemmar på detta forum att denna tråd skall undersökas m.a.a diverse påhopp.

                              Vill ni kriga får ni göra det via epost. Ni är alltid välkomna att bidra med era kunskaper till oss andra, men lämna kriget utanför detta forum. Jag välkomnar diskussioner och meningsskiljaktigheter, men detta är enligt min uppfattning att gå för långt.

                              Den som har en annan uppfattning är välkommen att maila mig direkt så kan vi diskutera det. Utan att vara alltför velourmässig är det min uppfattning att hobbyn skall förena, INTE söndra.
                              Så vill i varje fall jag ha det i vår klubb.

                              Jag beklagar att jag inte reagerat tidigare.

                            Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
                            • Ämnet ”Sonett slutväxel” är stängt för nya svar.