Sonettklubben

Forum Modellspecifika forum Sonett Sonettklubben

Detta ämne innehåller 14 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-12-22 09:24.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13276

    bluesman
    Deltagare

    Som en del känner till så är det lite kris vad gäller reservdelsförsäljningen i sonettklubben, får man ej tag på någon som kan sköta detta så läggs denna viktiga funktion i klubben ned. http://www.autosite.se/klassiker/motorsidor/medlemsklubbar/sonett/reserdelsman.htm

    Varför skulle inte denna ”gren” kunna ligga här på denna klubb?
    Vi är nog rätt många som är medlemmar i bägge dessa klubbar och här finns ju en väl fungerande reservdelsförsäljning.
    BMW´s ”club schweden” är ett exempel på hur det kunde se ut med olika sektioner (-02, CS, Oldtimers mm)
    Detta har väl dryftats tidigare och är kanske inte helt enkelt och egentligen så är det viktigaste för mig som enskild medlem och entusiast att reservdelsförsäljningen bevaras på något sätt och den borde väl kunna rymmas inom SSK:s ramar?

    Mvh

    #89556

    anonymous
    Deltagare

    Sonett-folket är för fina för att beblanda sig bland de andra Saabarna…
    Vet hur det pratas på träffarna.

    Kanske framtiden råder bot…mycke generations-klyftor ännu…

    #89557

    andypeak
    Deltagare

    Struntsnack att det så kallade ”Sonettfolket” skulle ha en inställning att de är för fina för några andra! Skippa illvillig ryktesspridning, sådant leder ingen vart.

    Tvärtom är de allra flesta riktiga Saabentusiaster med specialinriktning Sonett.

    Enda kritiken är väl att fler borde använda Sonetterna som sportbilar…. men det är ju en personlig reflektion och inget annat!

    Vi måste istället försöka att jobba tillsammans för utveckla Saabintresset hos fler….!!!

    Med andra ord => fram för mer trimgrejor/schyssta bromsar/väghållning etc så att bilarna kan fortsätta att användas på 2000-talet.

    Om det nu finns personer som skulle vilja göra en insats ring gärna och anmäl er. Problemet är INTE att det finns för många frvilliga utan tvärtom.

    #89558

    Martin
    Deltagare

    När det gäller reservdelshanteringen har Saabklubben en utsträckt hand sedan i juni. Men snart kanske vi inte kan lova att hjälpa till längre pga egen lokalbrist.
    Se http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Board=1&Number=557567

    Varför skulle inte denna ”gren” kunna ligga här på denna klubb?

    #89559

    Det var inget snällt påhopp ”Saab99 35år”!

    Jag är en av de drygt 300 Sonettägare som finns i Sverige. Flertalet av oss är också medlemmar i Club Sonett Sweden. Jag känner många av dem i denna landsända och kan inte känna igen det du påstår. Många av oss äger även andra gammelsaabar och är därför medlemmar också i Svenska Saab Klubben.

    Du säger: ”Kanske framtiden råder bot…mycke generations-klyftor ännu…”. Jag tror att många på detta forum är tacksamma för att vi ”gamlingar” ställer upp med råd och dåd kring bevarandet av våra kära gamla bilar, oavsett om det är TT-bilar, vinkelfyror eller raka fyror med eller utan turbo. Jag är själv 62 och har kört Saab sedan jag fick bilkörkort 1961; ja faktiskt innan, men det är preskriberat.

    Hos oss finns en massa erfarenhet som ni unga ska vara glada för att vi kan förmedla.

    Jag tycker det är synd att det då och då dyker upp inlägg på detta forum som inte är så väl genomtänkta och välgrundade. Låt oss hålla hålla detta fina forum fritt från sådant!

    Vill du diskutera detta ytterligare så använd min e-postadress!

    #89560

    Jonathan
    Deltagare

    Hej ALLA Saabägare.
    Efter tidigare inlägg vet jag inte om man är en fin sonettåkare eller en ful tt-ägare eller en sann 99 fans eller en sketen 9`5 brukare.Vad jag vet att i detta forumet känner man sig hemma oavsett modell. Mycket bra Martin för detta jobb med forumet det kommer hela tiden förbättringar och nytänkande. Tittar även på andra märkessidor och det är inte måmga som håller denna klass.
    En sammangående med sonettklubben ser jag som positivt för att ta tillvara på bredden i saab tänkandet.
    MVH
    Göran Johansson

    #89561

    mikael sjogren
    Deltagare

    Hej Saab-frälsta,
    Orsaken till att det finns två klubbar är INTE att Sonett-ägare/fantaster skulle känna sig för mer än andra. Nej orsaken är att det är en så unik modell i få exemplar. Med det vill jag mena att de UNIKA delarna, för sånna finns det faktiskt gott om, skulle drunkna (ned prioriteras) bland övriga Saab modellers vid beslut om R-dels framtagning om detta endast låg i Saabklubbens händer.
    Enkel logik då det finns gissningsvis ca. 350st. bilar i Sverige alla Sonett modeller inräknade.
    CSS R-dels gruppen lägger ned möda på att hitta och nytillverka delar på fritiden.
    Vi är Ca. 300 medlemmar som finansierar detta! (Det är Starkt!)

    Alltså som jag ser det är CSS en enkel garanti för att det ska finnas och tas fram delar till Sonetterna också utan en massa internpolitiska debatter i styrelsen om prioritet.

    Som medlem i både Saabklubben OCH Club Sonett Sweden ser jag ingen intressekonflikt och inget behov av samgående, men visst vore något i stil med det Volvo klubbarna har i SVIS önskvärt.
    Jag ser alltså hellre ett utvecklat samarbete mellan klubbarna vad gäller R-dels, trim och tillbehörs framtagning.
    Att snacka skit om varandra främjar inget annat än osämja, det vet alla grannar.

    Jag håller helt med Andreas Hillby ovan.. (Ja ja, Vi är båda med i CSS R-dels grupp)
    ”Vi måste istället försöka att jobba tillsammans för utveckla Saabintresset hos fler….!!!”

    Slutligen!
    Som ”gammal” Saabare måste jag slå ett slag för Saab.
    Man går inte och köper en ny Saab som någon stöd-åtgärds-handling utan för att det är en j…a go bil. Och vad säkerhet beträffar, gôr bra! (det är inga övertoner)
    Det gäller bara att nybils spekulanter inser detta vilket de gör om de kommer över den mentala tröskeln och vågar titta närmare på bilen och pröva.
    Det negativa snacket i media om företaget dränker ju produkten!

    Slå ett slag för Saab!
    Hjälp till att fokusera på produkten!

    ___________
    Mvh Mike

    #89562

    saabturbo
    Deltagare

    Hallå,

    Undrar bara varför det med bestämdhet skulle bli ”nedröstning”
    på att tillverka Sonett-delar??

    citat:

    Hej Saab-frälsta,
    Orsaken till att det finns två klubbar är INTE att Sonett-ägare/fantaster skulle känna sig för mer än andra. Nej orsaken är att det är en så unik modell i få exemplar. Med det vill jag mena att de UNIKA delarna, för sånna finns det faktiskt gott om, skulle drunkna (ned prioriteras) bland övriga Saab modellers vid beslut om R-dels framtagning om detta endast låg i Saabklubbens händer.

    Slut citat.

    Har själv ingen sonett, men åker ”annan bil” i väldigt få kvarvarande exemplar (99T)
    och till dem finns DEFINITIVT INGA delar att uppbringa i dagsläget…
    Jag har ingen insyn i SSK:s klubbarbete /del-tillverkning mm, men att man skulle
    rösta ner en SAAB-models vara eller inte vara, genom att upphöra med tillverkning
    av delar låter för mig förbryllande…

    Någon som kan bekräfta detta??

    JN

    #89563

    mikael sjogren
    Deltagare

    Hej Jonas,

    Ja, inte är det fråga om att ”rösta ned Saab-models vara eller inte vara genom att upphöra med tillverkning av delar” som du skriver.
    Faktum är att tillverkningen har upphört sedan länge och orginal verktygen är förstörda enligt order. Det är Saab’s policy sedan urminnes att verktygen SKA förstöras efter sista R-dels batchen. Detta är inget att hymla om. Så när vi behöver nytillverka måste vi på ett eller annat sätt ta fram nya verktyg efter en master artikel om artikeln så kräver. Det kostar flis!
    Även handformning av t.ex. plåt artiklar kostar. 😉

    Erfarenheten säger mig att även för SSK så styrs valet efter principen efterfrågan och medel.
    Är det så förbryllande, jag tror inte det.

    Ps Är det någon som kan säga var ”emotikonerna” tog vägen??

    #89564

    Martin
    Deltagare

    Med det vill jag mena att de UNIKA delarna, för sånna finns det faktiskt gott om, skulle drunkna (ned prioriteras) bland övriga Saab modellers vid beslut om R-dels framtagning om detta endast låg i Saabklubbens händer. -/-klippt-/-
    CSS R-dels gruppen lägger ned möda på att hitta och nytillverka delar på fritiden. Vi är Ca. 300 medlemmar som finansierar detta! (Det är Starkt!)

    Mikael, var ligger logiken i det påståendet om att vi skulle nedprioritera? Det är inte fråga om att nedprioritera vissa modeller. Vi tillverkar till exempel delar till Saab 92. Saab 92 finns i cirka 220 ex., jämfört med Sonettens cirka 350 ex. För att kunna ge våra medlemmar möjlighet att köpa billigare delar, har vi valt att sälja nytillverkade delar även utanför klubben.

    Alltså som jag ser det är CSS en enkel garanti för att det ska finnas och tas fram delar till Sonetterna också utan en massa internpolitiska debatter i styrelsen om prioritet.

    Vi sysslar inte med internpolitiska debatter i Saabklubbens styrelse. Det som i huvudsak styr reservdelshållningen är behovet, dvs tillgång och efterfrågan, samt en ekonomisk förmåga att kunna reagera på tillfälliga möjligheter som uppstår.

    Vi skulle mycket gärna kunna bidra till reservdelstorkan för Sonetterna, men vi undviker att klampa in på det området av hänsyn till Sonettklubben. Vi fick upprörda kommentarer vid ett tillfälle då vi dristade oss till att sälja en specifik Sonettreservdel. Men om det finns en vilja, öppnar jag mer än gärna upp TRÅDEN som handlar om vilka reservdelar som Saabentusiaster önskar nytillverkade till att också inkludera Sonetter.

    Efter ett förslag från medlemmar på CSS årsmöte 2005 om att Saabklubben kunde hjälpa till med reservdelshållningen, förklarade vi oss beredda att stötta CSS reservdelshållning. Vi har lagt ned en hel del energi för att kunna vara beredda på att ställa upp.

    ”Vi måste istället försöka att jobba tillsammans för utveckla Saabintresset hos fler….!!!”

    [color:”blue”]
    Det håller jag absolut med om, men metoderna för att nå dit skiljer sig åt.
    Jag kan peka på konkreta åtgärder som visar att vi omsätter våra tankar i handling.

    Ett sätt är att skapa en bred bas, som också ger utrymmen för ”särintressen”, oavsett om de är geografiska eller modellbetingade.
    Vidare underlättar det att klubben är stor när man för förhandlingar med företag och organisationer. Ta som exempel våra rabatter på BRAB, Speedparts och Top n´ Trim. Deras sortiment innehåller mycket matnyttigt för alla Saabägare.

    Jag vill också framhålla Saabklubbens, ffa genom Trollhättesektionen, insatser för ALLA Saabentusiaster i samband med till exempel Saabfestivalen. Nu pågår planeringen inför nästa års Saab superträff i Skåne.

    Mot bland annat den bakgrunden tycker jag uppriktigt sagt att det är tråkigt att Saabklubben lättvindigt utmålas som jätten Glufs-glufs som urskillningslöst vill sluka all annan verksamhet. [/color]

    #89565

    kaparn
    Deltagare

    Jag som Saabklubbare med nyväckt Sonettintresse måste fråga. Måste jag gå med i en Saabklubb till bara för att få köpa reservdelar när det är här jag har min gemenskap och mina vänner?
    Jag har inget intresse av det och kanske är det ett generationsskifte på gång i Sonettägandet och kanske är den här diskussionen om ett samangående av klubbarna berättigad just nu då det dyker upp fler och fler Sonetter här på Saabklubbens hemsida och CSS.s hemsida och reservdelshantering ligger för fäfot?

    #89566

    Martin
    Deltagare

    Kaparn, på medlemssidorna finner du ett svar på din fråga. Saabklubbsmedlemmar äger rätt att handla nyproducerat ur Sonettklubbens reservdelslager på samma sätt som Sonettklubbsmedlemmar kan handla ur Saabklubbens lager.

    Jag har precis haft ett långt samtal med M Sjögren, som uttryckt sin harm över ffa min slutkommentar i mitt förra inlägg, (den som börjar med; ”Mot den bakgrunden…”) vilken Mikael upplevde som ett personangrepp. Jag beklagar att Mikael upplevt det på det sättet, men det var inte på något sätt tänkt som ett personangrepp, och jag förstår inte att det kunde tolkas så.

    420

    #89567

    mikael sjogren
    Deltagare

    Ok,
    När Martin skrev sitt inlägg hadde han inte läst mitt andra inlägg, vi förekom varandra.
    Och som jag sa till Martin så är jag inte utefter att bedriva pajkastning.
    Jag fick intrycket av att Martin menade att jag utmålade SSK som jätten Glufs-glufs så som han skrev vilket Martin beklagade. Det var inte Martins menig att tillskriva mig den åsikten.
    Och det var inte någon negativ menat mot SSK med ordalydelse ”internpolitiska debatter” i min första inlaga. Jag gav uttryck för att det helt naturligt blir en diskussion om vad som ska prioriteras.
    Och i det andra inlägget förtydligar jag att beslut grundar sig på efterfrågan, kostnad och finanser. Där är efterfrågan väldigt styrande.
    Och mina ERFARENHETER från arbetet (gissa var)liksom CSS säger mig att även SSK arbetar efter den principen.
    Vi har haft en lång diskussion om logiken i att vissa modeller skulle prioriteras olika och jämförelsen mellan de 220 Saab 92 kontra 350 Sonetterna. Där jag på intet sätt menar att SSK skulle strunta i Sonetterna om vi vore sammanslagna. Däremot skulle man förmodligen inte lägga krut på sådant som vore dyrt till Sonetterna om det fanns mer angeläget med större efterfrågan till 96TT att välja på t.ex.. Det var andemeningen.
    Jag poängterade också som jag skrivit att jag gärna ser ett utökat samarbete mellan klubbarna liknande SVIS. Jag ser personligen gärna en paraply organisation.
    Martin var av samma åsikt tydligen..
    Och vi fick klarlagt att orsaken till ”de upprörda kommentarer” som Martin skrev om berodde på att en leverantör som kontrakterats av och som fått underlag och medel från CSS inte levererat till CSS som avtalat utan tydligen sålt grejerna till SSK.
    Jag tror vi kan ha ett kreativt samarbete över ”gränserna” klubbarna emellan.
    Utan en massa påhopp.
    Själv är jag med i BÅDA klubbarna och det finns säkert de som är med i tre fyra Saabklubbar samtidigt.
    Och det här med ”reservdelstorkan för Sonetterna”..
    Vi löser säkert lagerfrågan också.

    #89568

    bluesman
    Deltagare

    Intressanta inlägg och det verkar ju trots allt som att en lösning är möjlig. Kanske säkrast att lägga in en beställning före den 1/11 för att säkerställa att prylarna kommer hem till vintern.

    Det är ju rätt oviktigt varifrån reservdelarna blir tillgängliga, huvudsaken är att dom blir det.

    Mvh

    #89569

    bluesman
    Deltagare

    Såg att detta hade fått en lösning nu och det var trevliga nyheter till Jul, http://www.autosite.se/klassiker/motorsidor/medlemsklubbar/sonett/reservdelsman.htm

    Mvh

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng