Specialverktyg till Vattenpump?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Specialverktyg till Vattenpump?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-05-31 20:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14302

    anonymous
    Deltagare

    Är det någon i trakterna av den trevliga staden norrköping som känner sig äga det där verktyget för att demontera/motera vattenpumen på en 99:a, och samtidigt känner sig villig att låna ut detta till en likasinnad?

    Pumpen är den med mutter och mässingshus.

    För att demontera använde jag en klinga till en gammal cirkelåg och lade centumhålet över axeltappen och gängade upp pumpaxeln med den egna muttern. Jag har funderat på att borra tre hål i klingan, efter skruvhålen i blocket, och sedan göra på samma sätt fast tvärt om, men jag tror att det skulle vara mycket smidigare att använda ”det för ändamålet avsedda verktyget”.

    Om du har några andra tips och idéer, eller äger verktyget, slå gärna en signal:
    0704-39 31 05
    eller släng iväg ett mail:
    johan.lang@wnet.se

    Tack på förhand
    //
    Lången

    #95401

    walle
    Deltagare

    finns på tradera för 265 kr orginal verktyg billigt å ovärdeligt.

    #95402

    anonymous
    Deltagare

    Nu har jag suttit och kollar igenom alla anonser under sökningen ”saab 99”, ”saab vatten”, ”saab verktyg” och slutligen ”saab”. Förvisso många trevliga annonser, men inget verktyg.

    Var det länge sedan du såg den Niklas, och vad sökte du på då? Om du hittar den igen, lägg gärna in en länk!

    //
    Lången

    #95403

    stefan
    Deltagare

    tyvärr får du titta under avslutade auktioner för den är såld……….
    http://www.tradera.com/auction/Verktyg/aid_29048237

    #95404

    anonymous
    Deltagare

    Aj då…

    Vad kan tänkas om idén med hål i klingan, som beskrivet ovan?

    Finns det någon risk för att man har sönder något?

    P.S
    Är fortfarande intresserad av att låna ett verktyg om det finns något härikring.
    D.S

    #95405

    stefan
    Deltagare

    det som är haken är att saab någongång ändrade axelns material från stål till nåt gjutet material, därför ska man helst se till att man kan snurra axeln när man drar den uppåt så man inte drar sönder kuggarna.
    Är dock inte helt säker men verktyget avbildat i auktionen är väl för de från 77 och uppåt om jag inte är ute och cyklar, de tidiga dras ur med slaghammare enligt vhb. En liten reservation på årsmodellen dock.

    #95406

    anonymous
    Deltagare

    Det där med slaghammare har jag också hört, av en gammal SAAB mekaniker. Enligt honom var det de modeller med skruv som skulle bankas ut med slaghammare, och detta var innan jag ”lyft på locket” och visste vilken modell jag hade. jag fick låna en hemmabygd slaghammare för just detta ändamål, med en skruv som gängades ner i pumpaxeln, och ett utbytesverktyg för att hamra ut tätningen och lagret i blocket. Dock passade inte denna eftersom jag hade en mutter, varför jag använde klingan.
    Desstuton tillåter ju den metoden pumpaxeln att snurra medans man drar, åtminstone om man smörjer lite mellan muttern och klingan.
    Läste ochså någon stans på nätet om att det fanns tre typer av V-pumpar. Den tidiga med skruv, den sena med mutter där tätninen och lagret sitter i blocket, och en speciell typ som man testade 75-76 med mutter och ett mässingshus för lager och tätning som man sätter ner i blocket. Gissa vilken jag har!

    Lyckligtvis fick jag ju tag i en passande repsats av dig, vilken passar aldeles utmärkt och jag får passa på att tacka dig för. Det är bara den där lilla petitessen med just monteringen som återstår!

    #95407

    anonymous
    Deltagare

    Kan man förresten se på något sätt vilket material axeln är i?

    Är ganska dålig på det där med metall-kunskap

    Skulle gissa på att den inte är gjuten eftersom man kan se märken efter slipningen i botten där den är aniningen planslipad för att oljan ska kunna rinna ner i banan, och om man gjöt (Stavning? gjuten i dåtid) skulle man väl ha gjutit in den fasningen ed en gång, för att slippa ha en gubbe som fick stå och slipa till det där?

    #95408

    stefan
    Deltagare

    kollade vhb i morse och det är 76 och uppåt verktyget ska användas.
    Triumph pumpar och typ 1 (skruv) dras ur med slaghammare, typ 2 (mutter) och typ 3 (gängad axelände) dras ur med verktyget.
    Typ 2 som din är ska man dessutom helst ha ett särskilt mothåll när man drar loss muttern. Allt för att inte skada kuggarna.
    I huvudsak så är det aggregataxeln som ändringarna är gjorda vad gäller material, de tidiga 8kuggars är stålaxlar och de senare 12 kuggars är gjutna eller nåt sånt. Anledningen till olika kuggar är förmodligen för att man inte ska blanda och sätta i fel.
    Hade du inte haft ur pumpen tidigare eller hur var det? Isåfall kan den väl inte sitta så hemskt så du är tvungen att ha verktyget? Verktyget är ju mest användbart till de pumpar som sitter som berget av oxid och sånt.

    #95409

    anonymous
    Deltagare

    Pumpen är ur, och har varit det ett tag. Det är bara återmonteringen som är problemet.
    Det borde väl inte vara så svårt om man smörjer kuggarna med lite olja, och sedan trycker ner den. Frågan är ju som sagt bara om det finns någon risk att skada någåt om man använder sig av modellen med klingan med hål i.
    Jag tycker att det borde kunna gå ganska enkelt om man häller lite olja på både agregataxeln och kuggarna i pumpändan. Hur blir det sedan med mässingshuset, det ska väl också pressas ner?
    Det smidigaste vore väl att sätta ihop pumpen utanför motorn och sedan montera den hel, eller ska man montera mässingshuset först och sedan pressa ner pumpaxeln med lager och tätning på? i det senare fallet kan det väl bli svårt att se om lagret och tätningen hamnar rätt?
    Ska man passa på att kleta lite tätningsgegga på utsidan av mässingshuset också? jag tänkte på att det ligger rester av vad som skulle kunna ha varit en o-ring runt om, och tätningsgeggan i sig gör ju att den glider i lättare.

    Nu är det också så att jag tänker medans jag skriver, och jag är hungrig, varför meningsuppbyggnade kanska inte är som den ska, och det har smugit sig in stvfel här och var

    #95410

    stefan
    Deltagare

    ja men då är det inga problem, pumpen ska monteras ihop till en enhet och muttern dras fast. Sen trycker du bara ner hela härligheten i hålet. Den ska gå skapligt lätt ner i hålet och lämpligen smörjs oringarna lite. Du ska inte behöva något verktyg för monteringen. Går det tungt så är det nåt fel, putsa ur hålet ordentligt.

    #95411

    walle
    Deltagare

    man måste alltid ha special verktyg när man sätter ner pumpen jag har bytt på ett 10 tal b-motorer nu så sent som för 2 veckor sen man sätter först i axeln å kul lager.sen tätningen för oljan sen sätter man ner tätningen till vattnet å knackar ner den med en rör diastans som är lika stor som själva tätningen. sen lägger man på skovel ljulet å skruvar ner ljulet med verktyget very easy japanesy sen skruvar du på muttern när allt är nere nån mutter behövs inte det brukar i regel aldrig sitta nån på axeln. jag har inte haft nån där det sitter mutter längst upp mvh niklas

    #95412

    stefan
    Deltagare

    Lången har den typen av pump där det följer med ett mässingshus som lager och tätningar sitter i, du pratar om pumpen 1977 och uppåt där lager och annat sitter direkt i blocket, så är det alltså inte på 76 och tidigare.

    #95413

    walle
    Deltagare

    det har du rätt i stefan

    #95414

    anonymous
    Deltagare

    Det ska nog bli bra det här tillslut!

    Tyvärr blir det nog inte så mycket skruva de närmsta veckorna, jag är ganska upptagen med att ta studenten och lite sådant larv

    Men när sista bakfyllan lagt sig, då j*vlar i mig ska det bli skruva av!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng