Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 23, 2006 at 17:44 #14266

      Nu skall krängningarna vid konbanekörning mm. botas en gång för alla.
      Så har ser receptet ut just nu
      – Ställbara SPAX gasdämpare runt om
      – XP bussningar runt om
      – Fjädrar, just det! Har någon ett bra recept som sänker lite och styvar upp.

      Tips emottages tacksamt!

      Jörgen Trued

        maj 23, 2006 at 18:52 #95156

        På min Sonett III har jag kapade rallyfjädrar med diameter 14mm. Det funkar bra. Dock är de ganska mjuka, ett steg hårdare hade inte skadat på en konbaneracer.

        Det är bara nys att kapade rallyfjädrar skulle vara för styva för en Sonett.

        Bak har jag monterat kapade framfjädrar från Sonett III.

          maj 23, 2006 at 21:53 #95157

          Andreas, vilken skola har du gått i?

            maj 23, 2006 at 22:08 #95158

            Skola och skola => din devis ”Jag tror inte på vad som helst utan att du kan ta fram en beräkning eller via egna prov visat att det funkar!” Räcker långt!!

              maj 24, 2006 at 11:51 #95159

              Finns det någon som har sammanställt en tabell eller motsvarande där man kan läsa ut hur mycket olika fjädrar påverkar bilen. Ex. en 96:a med fjäder x med diameter och antal var ger en sänkning med x cm och en ”upplevd” (beräknad) hårdhet.
              Jag har inte riktigt tiden/orken/antal olika fjädrar att prova mig fram till ett slutligt resultat. Jag tar gärna ett ”best practice” värde. Som funkar någorlunda.

                maj 24, 2006 at 11:58 #95160

                Ni ”gubbar” som kör 1000 cc cupen vad har ni fär fjädrar i era 96:or?

                Ni som har preppat era Sonetter i Sonett Cluben vad har ni för fjädrar.

                (Återigen ett skäl till att slå samman alla SAAB klubbar under en gemensam hatt, jag har haft uppe frågan till diskussion tidigare, frågan är bara när alla inser att alla har att vinna på en S T O R klubb)

                  maj 24, 2006 at 12:56 #95161

                  Jag får väl svara för vilka fjädrar den enda kvinnan i 1000cc-cupen använder.

                  Fram- Kapade 900 (bakre) husvagnsfjädrar
                  Bak- Kapade V4 (främre) rallyfjädrar

                  Ett recept som funkar bra för henne (och för mekanikern när han får låna bilen).

                  Gällande höjden så brukar framfjädrarna behövas kapas tills drivaxlarna blir vågräta.
                  Sedan är det bara att justera bak till bilen står bra.

                  Dessa exempel är alltså tagna från en 96 1960 utan inredning och annat vikthöjande.

                    maj 24, 2006 at 19:15 #95162

                    Följande fjädrar har jag i garaget nu:

                    Modell, Höjd, Diameter, Antal varv,

                    2st Sonett fram, 34,5 cm, 12 mm, 8
                    2st Sonett bak, 31 cm, 10 mm, 6
                    2st V4 ”island”, 38 cm, 13 mm, 9
                    2st V4 Biltema Rally bak, 29,5 cm, 13mm, 8
                    2st V4 rally, 29,5, 14,5mm, 7
                    2st 900 Husvagn Biltema, 30,5 cm, 17 mm, 8

                    Vilken kombination rekommenderas till:
                    96 banracer 1000 cc cup ?
                    Sonett II V4 konbanebil/busbil ?

                      maj 24, 2006 at 19:58 #95163

                      Startnummer 11 i 1000cc-cupen kör med dom 2 undre varianterna, alltså 14,5mm och 17mm.

                        maj 24, 2006 at 22:32 #95164

                        Johan:
                        Lättar inner bakhjul i böjarna?

                          maj 24, 2006 at 22:47 #95165

                          Johan:
                          Diametern ja men har du kortat dem?

                            juni 7, 2006 at 08:29 #95166

                            Hur mycket har du kapat 900 husvagnsfjädrarna?

                            Hälsningar Jörgen

                              juni 7, 2006 at 09:28 #95167

                              Fuling:

                              Japp, innerhjulet bak lättar i böjarna. Och i vissa specifika fall lättar bägge innerhjulen, med följd att drivkraften framåt avtar helt. Men publiken får se våran fina undersida av bilen
                              Dunlop racing har förvånadsvärt bra grepp.

                                juni 7, 2006 at 10:49 #95168

                                Apropå lätta på innerhjulet, så stod jag och ”fota och filmade” lite grand på Mantorp på 1000cc träningen den 27/5.
                                Snacka om hjullyft när Nils-Olof körde igenom kurva 1 (vet ej om den har något namn?), säkert 1 dm.
                                Övriga Saabar några cm.

                                /Anders

                                  juni 7, 2006 at 13:03 #95169

                                  För Nils-Olof hade det räckt med 3 däck för hans bil lyfter innerhjulet så fort han ser en kurva…

                                  Röda Saabar är tydligen snabbare än övriga färger…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.