Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips
- Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-07 14:58 av
anders jensen.
-
FörfattareInlägg
-
Nu skall krängningarna vid konbanekörning mm. botas en gång för alla.
Så har ser receptet ut just nu
– Ställbara SPAX gasdämpare runt om
– XP bussningar runt om
– Fjädrar, just det! Har någon ett bra recept som sänker lite och styvar upp.Tips emottages tacksamt!
Jörgen Trued
På min Sonett III har jag kapade rallyfjädrar med diameter 14mm. Det funkar bra. Dock är de ganska mjuka, ett steg hårdare hade inte skadat på en konbaneracer.
Det är bara nys att kapade rallyfjädrar skulle vara för styva för en Sonett.
Bak har jag monterat kapade framfjädrar från Sonett III.
Finns det någon som har sammanställt en tabell eller motsvarande där man kan läsa ut hur mycket olika fjädrar påverkar bilen. Ex. en 96:a med fjäder x med diameter och antal var ger en sänkning med x cm och en ”upplevd” (beräknad) hårdhet.
Jag har inte riktigt tiden/orken/antal olika fjädrar att prova mig fram till ett slutligt resultat. Jag tar gärna ett ”best practice” värde. Som funkar någorlunda.Ni ”gubbar” som kör 1000 cc cupen vad har ni fär fjädrar i era 96:or?
Ni som har preppat era Sonetter i Sonett Cluben vad har ni för fjädrar.
(Återigen ett skäl till att slå samman alla SAAB klubbar under en gemensam hatt, jag har haft uppe frågan till diskussion tidigare, frågan är bara när alla inser att alla har att vinna på en S T O R klubb)
maj 24, 2006 at 12:56 #95161Jag får väl svara för vilka fjädrar den enda kvinnan i 1000cc-cupen använder.
Fram- Kapade 900 (bakre) husvagnsfjädrar
Bak- Kapade V4 (främre) rallyfjädrarEtt recept som funkar bra för henne (och för mekanikern när han får låna bilen).
Gällande höjden så brukar framfjädrarna behövas kapas tills drivaxlarna blir vågräta.
Sedan är det bara att justera bak till bilen står bra.Dessa exempel är alltså tagna från en 96 1960 utan inredning och annat vikthöjande.
Följande fjädrar har jag i garaget nu:
Modell, Höjd, Diameter, Antal varv,
2st Sonett fram, 34,5 cm, 12 mm, 8
2st Sonett bak, 31 cm, 10 mm, 6
2st V4 ”island”, 38 cm, 13 mm, 9
2st V4 Biltema Rally bak, 29,5 cm, 13mm, 8
2st V4 rally, 29,5, 14,5mm, 7
2st 900 Husvagn Biltema, 30,5 cm, 17 mm, 8Vilken kombination rekommenderas till:
96 banracer 1000 cc cup ?
Sonett II V4 konbanebil/busbil ?maj 24, 2006 at 19:58 #95163Startnummer 11 i 1000cc-cupen kör med dom 2 undre varianterna, alltså 14,5mm och 17mm.
juni 7, 2006 at 09:28 #95167Fuling:
Japp, innerhjulet bak lättar i böjarna. Och i vissa specifika fall lättar bägge innerhjulen, med följd att drivkraften framåt avtar helt. Men publiken får se våran fina undersida av bilen
Dunlop racing har förvånadsvärt bra grepp.juni 7, 2006 at 10:49 #95168Apropå lätta på innerhjulet, så stod jag och ”fota och filmade” lite grand på Mantorp på 1000cc träningen den 27/5.
Snacka om hjullyft när Nils-Olof körde igenom kurva 1 (vet ej om den har något namn?), säkert 1 dm.
Övriga Saabar några cm./Anders
juni 7, 2006 at 13:03 #95169För Nils-Olof hade det räckt med 3 däck för hans bil lyfter innerhjulet så fort han ser en kurva…
Röda Saabar är tydligen snabbare än övriga färger…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.