Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Sportfjädring Sonett II V4 – söker tips

  • Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-07 14:58 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14266
    jorgen
    Deltagare

    Nu skall krängningarna vid konbanekörning mm. botas en gång för alla.
    Så har ser receptet ut just nu
    – Ställbara SPAX gasdämpare runt om
    – XP bussningar runt om
    – Fjädrar, just det! Har någon ett bra recept som sänker lite och styvar upp.

    Tips emottages tacksamt!

    Jörgen Trued

    #95156
    andypeak
    Deltagare

    På min Sonett III har jag kapade rallyfjädrar med diameter 14mm. Det funkar bra. Dock är de ganska mjuka, ett steg hårdare hade inte skadat på en konbaneracer.

    Det är bara nys att kapade rallyfjädrar skulle vara för styva för en Sonett.

    Bak har jag monterat kapade framfjädrar från Sonett III.

    #95157
    fuling
    Deltagare

    Andreas, vilken skola har du gått i?

    #95158
    andypeak
    Deltagare

    Skola och skola => din devis ”Jag tror inte på vad som helst utan att du kan ta fram en beräkning eller via egna prov visat att det funkar!” Räcker långt!!

    #95159
    jorgen
    Deltagare

    Finns det någon som har sammanställt en tabell eller motsvarande där man kan läsa ut hur mycket olika fjädrar påverkar bilen. Ex. en 96:a med fjäder x med diameter och antal var ger en sänkning med x cm och en ”upplevd” (beräknad) hårdhet.
    Jag har inte riktigt tiden/orken/antal olika fjädrar att prova mig fram till ett slutligt resultat. Jag tar gärna ett ”best practice” värde. Som funkar någorlunda.

    #95160
    jorgen
    Deltagare

    Ni ”gubbar” som kör 1000 cc cupen vad har ni fär fjädrar i era 96:or?

    Ni som har preppat era Sonetter i Sonett Cluben vad har ni för fjädrar.

    (Återigen ett skäl till att slå samman alla SAAB klubbar under en gemensam hatt, jag har haft uppe frågan till diskussion tidigare, frågan är bara när alla inser att alla har att vinna på en S T O R klubb)

    #95161
    johan josefsson
    Deltagare

    Jag får väl svara för vilka fjädrar den enda kvinnan i 1000cc-cupen använder.

    Fram- Kapade 900 (bakre) husvagnsfjädrar
    Bak- Kapade V4 (främre) rallyfjädrar

    Ett recept som funkar bra för henne (och för mekanikern när han får låna bilen).

    Gällande höjden så brukar framfjädrarna behövas kapas tills drivaxlarna blir vågräta.
    Sedan är det bara att justera bak till bilen står bra.

    Dessa exempel är alltså tagna från en 96 1960 utan inredning och annat vikthöjande.

    #95162
    jorgen
    Deltagare

    Följande fjädrar har jag i garaget nu:

    Modell, Höjd, Diameter, Antal varv,

    2st Sonett fram, 34,5 cm, 12 mm, 8
    2st Sonett bak, 31 cm, 10 mm, 6
    2st V4 ”island”, 38 cm, 13 mm, 9
    2st V4 Biltema Rally bak, 29,5 cm, 13mm, 8
    2st V4 rally, 29,5, 14,5mm, 7
    2st 900 Husvagn Biltema, 30,5 cm, 17 mm, 8

    Vilken kombination rekommenderas till:
    96 banracer 1000 cc cup ?
    Sonett II V4 konbanebil/busbil ?

    #95163
    johan josefsson
    Deltagare

    Startnummer 11 i 1000cc-cupen kör med dom 2 undre varianterna, alltså 14,5mm och 17mm.

    #95164
    fuling
    Deltagare

    Johan:
    Lättar inner bakhjul i böjarna?

    #95165
    jorgen
    Deltagare

    Johan:
    Diametern ja men har du kortat dem?

    #95166
    jorgen
    Deltagare

    Hur mycket har du kapat 900 husvagnsfjädrarna?

    Hälsningar Jörgen

    #95167
    johan josefsson
    Deltagare

    Fuling:

    Japp, innerhjulet bak lättar i böjarna. Och i vissa specifika fall lättar bägge innerhjulen, med följd att drivkraften framåt avtar helt. Men publiken får se våran fina undersida av bilen
    Dunlop racing har förvånadsvärt bra grepp.

    #95168
    anders jensen
    Deltagare

    Apropå lätta på innerhjulet, så stod jag och ”fota och filmade” lite grand på Mantorp på 1000cc träningen den 27/5.
    Snacka om hjullyft när Nils-Olof körde igenom kurva 1 (vet ej om den har något namn?), säkert 1 dm.
    Övriga Saabar några cm.

    /Anders

    #95169
    johan josefsson
    Deltagare

    För Nils-Olof hade det räckt med 3 däck för hans bil lyfter innerhjulet så fort han ser en kurva…

    Röda Saabar är tydligen snabbare än övriga färger…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng