Sprängskiss på kopplingscylinder

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Sprängskiss på kopplingscylinder

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-07-16 16:15.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12888

    alfamats
    Deltagare

    Hej På er saabtokar!!
    Ngn som har en sprängskiss på huvudkopplingscylindern.Jag blev distraherad precis när jag krängde av den främre packningen ( den närmast pedalen)i cylindern och kom av mig.Jag har monterat dit en ny packning med den bredaste koniska delen mot pedalen,tror det ska vara rätt.Men om ngn har en skiss eller vet på rak arm så vore jag välldans tacksam. / Mvh Mats

    #87929

    När jag kollar på en gammal sprängskiss jag har så ser det ut som att den bredaste delen ska vara mot fjädern, alltså tvärtom mot vad du beskriver, nu är detta inte världens bästa skiss. Attans om jag kunde komma ihåg, gjorde ju detta själv för inte så länge sen. Hmm, när jag tänker efter så är det logiskt att den breda sidan ska va inåt eftersom kolven har ett visst spel radiellt, ja kan nästan skriva under på det.

    #87930

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag har lagt upp lite bilder på en sida. Hoppas att du hittar något matnyttigt.

    Min lilla tekniksida

    /B

    #87931

    alfamats
    Deltagare

    Du har nog rätt där Rasmus,när jag tittar på sprängen så är det nog så det ska funka.Superb sida du har där Bengt.Nä nu är det bara att ge sig in mekandet igen,perfekt väder för det idag (regn).Tack grabbar för hjälpen!!!! / Mats

    #87937

    alfamats
    Deltagare

    Fasiken! Bilen och jag är inte överens alls,det bara småjäklas.Jag har försökt att lufta.Både bakvägen och vanligt.Jag har en rörelse på 2-3 mm nere vid slavcylindern.Jag antar att jag inte får in ngn vätska i huvudcylindern.Ngn som har några heta tips.Kanske trycksätta koppen? Eller kan det vara så att vätskan inte har hunnit rinna in i det pyttelilla hålet i huvudcyl? / Mats

    #87938

    anonymous
    Deltagare

    2-3 mm låter inge vidare!! Har du haft slaven monterad nere på lådan när du testade?
    Om jag inte minns tok-fel så måste väl Stötstången från kopplingen ”trycka in” slaven för att du ska kunna mäta hur lång slag-rörelse du har i slaven..? Om man har den omonterad så är väl slavcylindern helt i ”ut-läge”

    #87940

    alfamats
    Deltagare

    Jo hej! Nu har jag iallafall tryck så att det går att växla.Slaget är ca 2-2,5cm nu med slaven monterad.Det var luft i huvudcyl.Jag pumpade upp trycket utan röret ditsatt och satte fingret för anslutningen när jag släppte tillbaka kopplingen tills det bara kom vätska,fyllde upp röret och slangen, monterade och vips så funkade det.Tror att slaven kärvar också,den gick inte helt ut förut.Men nu är ju kopplingen som den var innan jag bytte dessa cylindrar,den tar långt nere.Misstänker att det finns ngn justering för kopplingen eller?.Jag är fortfarande nyfiken om det är ngn som har en helt 100% metod för att lufta kopplingen på V 4:orna.Jag brukar alltid lufta bakvägen med en oljekanna och slang och det är aldrig problem med de andra bilarna. Mvh Mats

    #87941

    alfamats
    Deltagare

    He-he ! Jag såg nu på Bengts eminenta sida att det fanns en beskrivning på kopplingsjustering. / Mats

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng