Spridare

Forum Modellspecifika forum OG900 Spridare

  • Detta ämne har 37 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-15 15:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26032
    longjohn61
    Deltagare

    Hej undrar om nån vet skillnaden mellan gröna och orange spridare har lucas 14.1 i bilen (900s 90)
    vet att båda funkar med denna box 😉

    Mvh Nisse

    #193462
    saabaero
    Deltagare

    De gröna är väl lite större

    #193463
    big nyz
    Deltagare

    Tjenare Nisse!

    Jag försöker utröna samma sak. Kör också S-90, har original gröna spridare i nu men ett set lånade orangea liggandes så jag får jämföra. Behöver bara fixa lambdamätare först… Det verkar hopplöst att få tag på några hårda fakta angående de här spridarna, men word on the street verkar luta mot att de orangea flödar mer. Det verkar också logiskt, eftersom de orangea är ”fulltrycksspridare”, medan de gröna är ”S-spridare”.

    Vad har du på gång? Var så snäll och berätta om du får reda på något om detta!

    Mvh
    Mathias

    #193465
    longjohn61
    Deltagare

    Vet att dom gröna sitter på en 900s 90 med cu 14 boxen men min bil har nog varit en slags test bil finns flera saker som inte stämmer med den.
    I den satt från början en 14.1 box med gröna spridare kom på detta då det var dax för en E85 konvertering 😆
    Kollade på båda spridare och dom ser inte heller likadan ut.

    Den oranga

    Den gröna

    inte dom bästa bilder hoppas ni ser det 😉

    Mvh Nisse

    #193363
    saabaero
    Deltagare

    Det är ju ganska enkelt att testa.

    Stoppa spridarna i varsin flaska (t.ex. PET-flaska), bygla pumprelät, mata spridarna med konstant 12volt och mät hur mycket bränsle det kommer på 30sek

    #193472
    big nyz
    Deltagare

    Ingen dum idé, men vågar man köra dem nonstop så länge?

    Hur skulle det genomföras rent praktiskt? Bort med fuelrailen och plugga i två gröna och två röda i varsin flaska, men hålls spridarna fast i fuelrailen när bränsletrycket kommer? Eller en extra bensinslang från separat banjo som den som går till kallstartsspridaren?

    #193474
    morsole
    Deltagare

    De borde rimligtvis stanna kvar i fuelrailen MEN du kunde kanske be nån hålla i lite under tiden??

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #193475
    esak
    Deltagare

    @Big Nyz wrote:

    Tjenare Nisse!

    Jag försöker utröna samma sak. Kör också S-90, har original gröna spridare i nu men ett set lånade orangea liggandes så jag får jämföra. Behöver bara fixa lambdamätare först… Det verkar hopplöst att få tag på några hårda fakta angående de här spridarna, men word on the street verkar luta mot att de orangea flödar mer. Det verkar också logiskt, eftersom de orangea är ”fulltrycksspridare”, medan de gröna är ”S-spridare”.

    Vad har du på gång? Var så snäll och berätta om du får reda på något om detta!

    Mvh
    Mathias

    App app, de gröna sitter även i FTT årsm 90, alltså inte bara S. Nån nånstans har nog helt klart fått för sig att de gröna flödar mer. Farsans 900 Aero, 91, har ett steg III från Speedparts, monterat i deras filial, där de orangea är utbytta mot just gröna. Det är INTE gjort för att minska prestandan…

    På annat håll, tror det var STCS, har jag läst att de orangea enligt någon tabell ska flöda något mer. Personligen tror jag nog att skillnaden är försumbar för de allra flesta, så länge man inte ligger och sniffar på gränsen av gränsen. Men då är man nog egentligen ute efter något ännu lite större, typ röda eller blå från 9000 eller Siemens Deka osv.

    /I.

    #193481
    turbocab
    Deltagare

    Esak du har helt rätt där, min gula 1990 Aero hade gröna också, alla 1990 har det. (eller ja, med Saab kan man ju aldrig veta, men min vita 1990 T16 cab hade det också….). Jag har bytt boxar lite hej svejs och det funkar med vilket som, det verkar som Lamdba regleringen kompenserar fint för de små (??) skillnader som är på spridarna. I gränsområdet för effekt så kanske det kan bli problem, det har jag ingen aning om. Helt utrönat vad skillnaden är får vi inte reda förrän någon gör testet, men jag skulle säga att skillnaderna är försumbara, det är så mkt annat som spelar mkt större roll när man jagar effekt.

    #193485
    saabaero
    Deltagare

    Det är förmodligen ganska många som bottnar spridarna utan att veta om det.
    Med de gängse modifieringarna av APC bottnar spridarna 🙁

    #193555
    peter engqvist
    Deltagare

    leta fram ett gammalt block med klotter och uträkningar på spridare.

    lukas gröna spridare flödar 264cc @ 3bar

    900s -92 220cc @3bar (har inte noterat färg eller nr)

    #193556
    big nyz
    Deltagare

    peter.e, varifrån kommer de siffrorna? Har du alltså flödestestat dem?

    #193558
    peter engqvist
    Deltagare

    nej testar inte själv.
    har lusläst diverse forum och sökt på nätet. sparade många länkar men flera av sidorna finns inte längre.

    sökte tex större spridare till en 900s -90 jag hadde då för enkel E85 konvertering.

    #193576
    exlssn
    Deltagare

    Tror aldrig det kommit något klart svar på vad som gäller? Här tex droppas uppgifter lite hit och dit, men ingen som vet säkert?
    —> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=147659

    Hannes83 skrev:
    Har sett det i Saabs verkstadsmanual.
    Det där med 214 cc/min och 264 cc/min är troligen fellästa värden från Lucas datasheet.
    Man har troligen tagit max och min värden för de gröna. ->

    Som gränsvärden för de gröna spridarna ges 107-132cc/30s som gånger två ger hör och häpna 214cc/min och 264/min. Så på detta viset med att misstolka specsen och kasta om värdena får man passsligt ovannämda värden för gröna respektive orangea.

    Saabs verkstadsmanual från 91-> ger 290cc/min som förmodligen är de orangea.

    Detta har testats i verkligheten av en finsk medlem av finska Saabklubben. Med gröna spridare och 216 bänkade hästar på varven var CO 4.

    Med orangea får man gråsvart rök (går rikt) vid fullgas med bänkning på
    245hk/372Nm..

    Är för mig tillräckligt bevis. Tro vad ni vill. Då får de som vet billigt bättre spridare. 😎

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #193579
    saabaero
    Deltagare

    Förvirringen blir inte mindre av att flödet anges vid olika DC…
    Saab brukar enl uppgift ange flödet vid DC 90% medan tillverkarna ofta anger DC vid 100%

    Det jag lärt mig är att ju mer man rotar i detta desto mer förvirrad blir man :ugeek:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng