SRS lampen blinker – jobbet med skifte av dash pærer

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SRS lampen blinker – jobbet med skifte av dash pærer

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SRS lampen blinker – jobbet med skifte av dash pærer

  • Författare
    Inlägg
    • maj 14, 2012 at 20:15 #5731

      Hallo.. :TY
      Drev på med de siste småjobbene før EU visning av Saab 900 16T Turbo, 1992 mod.. Har ikke lys på dash, på høyre side av panel, over temp/fuel tank. Smal sak…trodde jeg. To skruer ut og vipp – opp med venstre høytaler. Identifiserer rekken med små innskrudde pærer som står i små svarte holdere med firkantet bak-kropp.. som to fingre akkurat får tak i..ikke slipp ! Motstandsmåler hver av pærene, men finner ingen med brudd. Holder på med den nest siste av rekken med 5 dash pærer (jobber fra helt til høyre i åpningen mot midten av åpningen. Så begynner plutselig SRS lyset å blinke. 😯 Jeg har jobbet med små deler, og har brukt små krefter…men sjekker at ingen ledning “har kommet løs”…nei..det ser vist greit ut. Så nå har jeg ikke fullt lys på dash`en, men til gjengjeld en rødt blinkende SRS på panelet…hm ! Leste på et annet forum, at en mulig fiks er å koble fra batteriet..går ut fra negativ pol kobles fra, og at dette..om ikke komponentfeil i Air bag system…vil føre til at lyset slutte å blinke. Får prøve det.

      Men er det noen der ute som kjenner igjen dette..? 🙄 Air bag systemet er ikke noe spøk å jobbe med… Hva er i tilfelle løsningen, og da i første omgang ikke å oppsøke merkeverksted.. ??

        maj 14, 2012 at 21:07 #43649

        Lite offtopic kanske
        men när jag felsökte på min ac i somras
        så tändes min SRS lampa och på min bil hjälper det inte
        att koppla bort -polen på batteriet utan man måste koppla upp den till en dator
        och släcka den på så vis.
        detta är dock på en 9000 -95

          maj 15, 2012 at 06:46 #43656

          Ja, samma på den 1993 900 T16S jag nu äger. Förra ägaren bytte låda på den, under jobbets gång så tändes SRS lampan utan att det systemet alls rördes. Den var omöjlig släcka utan instrumentet, tech2/Isat. Tyvärr kom indikeringen tillbaka på den igen efter ett litet tag, så långtidslösningen är att ta bort lampan för SRS kort och gott. I min bil kommer hela Airbag-ratten monteras bort. Att hitta en ny lär ju vara omöjligt, och att ha en 20 år gammal airbag i en bil vill man ju inte…?

          Så om du har bråttom med bilen så in med näven och riv ur SRS lampan bakom panelen, det är nog lättast.

            maj 15, 2012 at 08:42 #43666

            Men om man ska besikta och besiktningsmannen är uppmärksam
            ser han ju att inte den lampan tänds när han vrider om nyckeln.

            Besiktningen i sverige har ju skärpt reglerna så nu får du en 2:a
            även på srs lampan och andra varingslampor som lyser.
            förut var det bara check engine lampan som det blev en anmärkning på

              maj 15, 2012 at 11:06 #43672

              Hei…så fint å få respons 😉 Ja, jeg får begynne med en tilståelse…jeg burde forståt at rekkene med små pærer ikke var instrument panle lys, men lysenen til individuelle funksjoner. Jeg har nå funnet de TO lyspærenen som gir belysning..de sitter øverst, på hver side av de to instrument clusterne..litt større firkant-ratt for fingre til å skru åpen / lukke. Hver av TO pærene for instrument (natt) lys er 5W, type glass sokkel – stikk inn / dra ut (ikke skru)… Vel, når det gjelder SRS lyset..Der er trolig slik at når jeg hadde bilen i drift..og ved mistag åpnet feil pæreholder – den for SRS lyset (funksjons-lyset), ja, så registrerte Air bag kontrolleren dette som et brudd i kabel / feil på komponent !. Denne generasjon SRS lar seg trigge ved en feil, og sjekker ikke etter gjentagelse….for så å slukke lyset. Nei, jeg må avgårde til service verksted – har bestilt time, etter å ha funnet et verkstedet som fortsatt har diagnose utstyr, til bruk for null-stilling av feilkoder (ECU, SRS..). Verkstedet er Saab/Citroen/Subaru forhandleren på Gullskogen, Drammen (Norge), …tips for de av dere som evnt. får problemer med Saaben, på disse kanter av Norge 😀

              Det jeg lurer på er hvorfor er det så vanskelig å få tak i det nødvendige diagnose utstyret for denne bilen…? Flere nevner “Tech2”..hva med overgang til IDG2..på Saab`er fra -96 og nyere…finnes det en overgang..eller hva er deal`en her.

              Takk for interessen :AP

                maj 15, 2012 at 11:30 #43673

                Det finns folk i Sverige som åkt in och försökt få felkoder checkade/nollade på sina og900 och misslyckats, det verkar som inte ens många original-verkstäder kan detta längre. Det är ju inte så otroligt att all personal som kunde detta är borta sen länge på de allra flesta ställen, samt att utrustningen mkt sällan används, är trasig, mm…. Om jag förstår rätt så är det lite extra lurigt just på og900, då nån adapter eller bygel eller nåt måste göras. När man sen tänker på att det finns en handfull bilar kvar i trafik med airbag så blir det ju inte direkt lättare…. Jag har inte ork att ens försöka laga min utan kommer bygga ur den kort och gott vid tillfälle, för att spara tid.

                  maj 15, 2012 at 19:25 #43690

                  Så jobbigt är det inte Martin, du försöker bara hitta ursäkter 😉 Jag nollar dina SRS-felkoder på nolltid! 🙂

                    maj 15, 2012 at 21:28 #43701

                    Hei Henrikg. Du behøver ikke fortelle alle dine hemligheter…hvordan du nollar ur SRS fel….du har sikkert jobbet hardt for å finne ut av dette. Men, jeg skulle gjerne kommet litt viderer med å finne diagnose utstyr..er det slik at dette er så vanskelig å få tak i at folk som deg “lager” sin egen.. Er det overgangsplugger til Tech 2 / IDG” eller hva disse formatene heter….som er utfordringen.. Jeg søker ofte på ebay for deler (til Citroen DSuper, og SM,..)….og tror nok det er eneste sted en kan være heldig og komme over slik ustyr…bare en vet hva å se etter..
                    Kan du gi ett hint.. ? 🙄

                      maj 17, 2012 at 19:57 #43761

                      @saabkid56 wrote:

                      Hei Henrikg. Du behøver ikke fortelle alle dine hemligheter…hvordan du nollar ur SRS fel….du har sikkert jobbet hardt for å finne ut av dette. Men, jeg skulle gjerne kommet litt viderer med å finne diagnose utstyr..er det slik at dette er så vanskelig å få tak i at folk som deg “lager” sin egen.. Er det overgangsplugger til Tech 2 / IDG” eller hva disse formatene heter….som er utfordringen.. Jeg søker ofte på ebay for deler (til Citroen DSuper, og SM,..)….og tror nok det er eneste sted en kan være heldig og komme over slik ustyr…bare en vet hva å se etter..
                      Kan du gi ett hint.. ? 🙄

                      Hej! Du behöver en Tech2 med 10MB kort och OG900 mjukvara samt en adapterkabel, men den kabeln är enkel att bygga själv, jag kan kolla pinouten.

                      Mvh
                      Henrik

                        maj 17, 2012 at 22:24 #43763

                        Hei Henrik
                        Appreciated.. hjelp til å bygge test kabel. Jeg har en kontakt person som bor i Trollhättan området faktisk, ..han har et imonerende Saab kontakt-nett,…dette med software for diagnose processoren skulle han muligens kunne ordne. Han fikset en LUCAS Air Mass Meter, slik at Turboen min fikk livet tilbake.. 😉

                          maj 21, 2012 at 09:22 #41284

                          Så här ser adapterkablaget (pin-out) ut mellan TECH2 och AIRBAG-kontakten iallafall:

                          TECH2


                          AIRBAG
                          1


                          5
                          2


                          1
                          9


                          4
                          10


                          8

                          Mvh
                          Henrik

                            maj 21, 2012 at 15:32 #43879

                            Är det nån som har pin-out för saabs teck2 till obd2 Bör ju finnas då jag sett en verkstad pinna in en äldre saab till sin obd2 anläggning. Kan ju va en specialmodell men man vet ju aldrig

                              juni 4, 2012 at 20:35 #44413

                              Hei Henrik
                              Takk for fine bilder som viser overgangs kabel… Jeg har i mellomtiden vært på versted med min 900Turbo og fikk null-stilt SRS lampen..kostet 500 NOK..! Jeg viste ikke at man fikk gjort noe som helst for et slikt beløp !….de var vist glad for å se igjen en “trogen gammel venn” – den klassiske 900`en. Jeg vet nå hvordan SAAB orginale instrument ser ut, og skal sjekke på ebay med gjevne mellomrom. Takk for nyttig hjelp.. :TY
                              MvH, saabkid56.

                                juni 5, 2012 at 19:15 #44460

                                @Rickard735 wrote:

                                Är det nån som har pin-out för saabs teck2 till obd2 Bör ju finnas då jag sett en verkstad pinna in en äldre saab till sin obd2 anläggning. Kan ju va en specialmodell men man vet ju aldrig

                                Vad exakt gjorde dom menar du?

                                Det finns en speciell kontakt för TECH2 för att ansluta till “standard” 16-pol OBD2-kontakt, är det den du menar?

                                Kanske teoretiskt skulle dom kunna pinna om gamla Saabar före MY95 och sätta i en OBD2-hon kontakstycke om dom saknade rätt TECH2 kontakt, men det känns som en fullösning.

                                Mvh
                                Henrik

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.