Ståhlboms og900: Beryllen och vita Sedanen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Ståhlboms og900: Beryllen och vita Sedanen

Detta ämne innehåller 17 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-11-09 20:27.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #379539

    Ståhlbom
    Deltagare

    Hej!

    Jag är en gammal forumräv, hängde mest på 900 klubben för runt 10 år sen och det är kul att känna igen några här som fortfarande hänger kvar och uppdaterar sina projekt då och då! 🙂
    Också kul att se ”nya” entusiaster, inspirerande att se hur folk löst saker och ting efter sin smak och tycke.

    På 900 klubbens forum bidrog jag med min vita 900 Sedan som jag för övrigt firar 20 år tillsammans nu i år – vad tiden går!

    Vita-Sedanen

    Saaben var ursprungen en 900i 8V -88B som min far köpt fabriksny och jag minns hemfärden från Grahns Bilar i Kisa med min pappa och syster. 🙂
    Som nybliven körkortsinnehavare vid 18 årsålder fick jag förmånen att köpa bilen av pappa, Saaben var 7 år gammal och rullat runt 3200 mil på mätaren – bilen doftade nybil fortfarande!
    Enda ”lyxen” var farthållare så LM-fälgar köptes rätt omgående och tidstypisk vitmålade däcktext och kromade Bosch Storknick 180 satt redan på så var jag någorlunda nöjd med att tuffa bort gubbstuket någorlunda! 😀

    Med tiden moddade jag bilen allt mer och i början av 2000-talet bytte jag motor i den, blev en 900S-motor -90 som gått drygt 10 000 mil och vad 900:an blev pigg i jämförelsen med den trötta, tråkiga i8:an! 🙂
    Moddade en 9000 CS framspoiler, en 9000 Talladega bakvinge, bakre kofångarsidobitar från 900 Aero, dörrlister från VW Passat och så lack enlig bilden.

    Bilen är en låååååååångtidsprojekt, är typ en träbåt som gubbar snidar på i många år för sen sitta i och guppa vid pensionärsålder! 😀
    Jag vill inte ha deadline på denna 900, har idéer som jag ska förverkliga men det får ta tid som det tar utan stress.

    Har haft 7 og900 totalt därav 5 fortfarande i mitt ägo, mestadels reservdelsbilar/brukisar/vinterhäckar.

    Håller på att renovera min beryllgröna 900i 16V -88B nu och det är den som ni får se några uppdateringar den närmaste tiden.

    Grön3

    Så såg bilen ut vid köpet, en äkta Trollhättebil då den rullat mestadels i Vänersborg/Trollhättan och Göteborg därav ägaren pendlade till jobbet på SAAB i Trollhättan.
    Bytte blinkersglas fram och målade blinkersglas bak röda och flyttade ner blinkers till backljusets plats, orange glödlampa så det blinkar lagligt orange.
    Ja, jag gillar inte orange! 🙂

    Beryll

    Grön

    Omfattande plåtjobb pågår med Beryllen nu under hösten.
    Uppdaterar givetvis om intresse finns! 😉

    Bilagor:
    #379564

    Kul med lite annorlunda tillvägagångssätt som på den vita sedanen.
    Den gröna ser ju mycket snygg ut!
    Uppdateringar är alltid intressant!

    #379568

    Jonathan
    Deltagare

    Varmt välkommen tillbaka får man väl säga! 🙂

    Den där vita var riktigt fin. Lägg gärna upp fler bilder på den. Är det en vanlig frontspoiler som du har lackat vit på den? Ser lite special ut.

    Den gröna ska bli rolig att få följa här.

    #379571

    exlssn
    Deltagare

    Kul med Ståhlboms Saabar igen 🙂
    Din gamla tråd var/är en av favoriterna. Allt från 900klubben är väl överflyttat så den borde väl finnas här några sidor bort?

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #379574

    M.Broberg
    Deltagare

    Författare
    Inlägg

    900klubben gjorde ju en reboot och mycket försvann.

    #379578

    exlssn
    Deltagare

    Författare Inlägg

    900klubben gjorde ju en reboot och mycket försvann.

    Jepp, du har så rätt. Nu minns jag att vi manuellt fick rädda våra projekttrådar med copy and paste.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #379586

    Ståhlbom
    Deltagare

    Varmt välkommen tillbaka får man väl säga!
    Den där vita var riktigt fin. Lägg gärna upp fler bilder på den. Är det en vanlig frontspoiler som du har lackat vit på den? Ser lite special ut.

    Tack Jonathan!
    Ja, en skön ”flykt” tillbaka till forumvärlden och Saabvärlden just nu kan jag säga, för mycket politik på Facebook just nu.

    Jo, CS frontspoilern köpte jag ny av en kille som jobbade på SAAB i Trollhättan, moddade genom att kapa ca en dm på bredden, längden var rätt bra och så lack på den av en lackfirma (kan inte lacka så bra själv).
    Moddade också kofångarens sidobitar så spoilern fick plats under och tillverkade fästen av aluplåt som jag skruvade upp spoilern i.
    Tanken var att få originalutseende men ändå lite special liksom, är fortfarande SAAB originaldelar trots allt 😀

    Bilen står i stort sett i skelett i mitt garage så jag kan inte ta nya bilder direkt, jag får gräva i mina CD-skivor efter gamla bilder och lägger upp när jag väl hittat några! 🙂

    #379587

    Ståhlbom
    Deltagare

    Kul med Ståhlboms Saabar igen
    Din gamla tråd var/är en av favoriterna. Allt från 900klubben är väl överflyttat så den borde väl finnas här några sidor bort?

    Precis som Broberg säger så försvann mycket där bland min tråd, det är i det första forumet (som kraschade) som jag hade min tråd med samma namn.
    Jag klistrade aldrig över i det ”nya” forumet och jag var i en period med andra fordon som en Miata och en offroad-MC (dessa fordon har jag kvar fortfarande).
    Även lägenhetsrenovering och andra saker i livet så Saabpysslet låg nere ett tag.

    Men nu är det full aktivitet med Beryllen! 😀

    #379607

    Ståhlbom
    Deltagare

    Rotade i mina CD-skivor, det var en nostalgisk upplevelse! 😀
    Lite ”ögongodis” innan jag uppdaterar med Beryllprojektet.

    Saabfestivalen 2001
    Saabfestivalen-2001

    Vingar så långt ögat når 😉
    Saabfestivalen

    En garagebild efter jag bytt motor och provkört 🙂
    Garage

    Några bilder på Sedanen i olika vinklar
    11
    21
    31

    Sedanen före Viggen 😉
    Viggen1
    Viggen2

    Blir nog kronan på verket när Sedanen blir klar någon gång.
    Nej, jag har inte köpt knoppen någonstans, jag har svarvat/fräst den själv och spaken är en shortshift-spak – vilken växlingskänsla! 🙂
    Knoppen

    Bilagor:
    #379639

    Sedanen är kopiöst cleen i stuket!
    Berätta mer om ”spaken”!

    #379662

    Ståhlbom
    Deltagare

    Det var precis tanken, Andreas! 😉
    Gillar det cleana stuket så jag rensat bort alla lister och lagt i listgroparna i kofångarna, bytt till VW Passat sidolister för att få bort kromlisterna och ”räfflorna”, bort med låset på bakluckan och fyllt igen, bort med alla emblem utom huvemblemet…

    Har Airflowkjolpaket för 4/5 dörrars liggande, ska modda det när jag väl kommer igång med detta projekt.

    Jag återkommer med en bild på hela spaken och berättar lite om den 🙂

    #379717

    Ståhlbom
    Deltagare

    Här kommer utlovad information om spaken.

    Spak
    Som ni ser på bilden så är nedre delen en blandning av originaldelar (plastkula och plastring) och egensvarvade delar i stål.
    Inte lika smäck som växellådsjörgens shortshift-spak men å andra sidan justeringsbar avstånd mellan kulorna, jag gjorde så för jag visste inte vad som var lämplig avstånd och denna spak var/är min allra första (och enda hittills) shortshift-spak.

    Skulle jag producera spaken så skulle jag gjort en smäckare konstruktion.

    Backspärren finns kvar, lite ”man-hajar-till” med tanken på att jag svarvade ”kragen” också och fick klura lite så backspärren fortfarande funkar.
    De flesta nöjer sig med att byta till aluknopp och ha kvar plastkragen men inte jag… 🙂

    Knopp
    Växellägena på knoppens topp var en riktig pärs att få till för knoppens topp inte är plan utan sfärisk…
    Jag fick räkna mycket för jag NC-programmerade allt manuellt, kod för kod och det tog mig några arbetsdagar bara för växellägena!
    Vissa rörelser gick fräsmaskinen i tre axlar samtidigt.

    Allt som allt var/är spaken ett riktigt utmanande och roligt skolprojekt som jag nu minns tillbaka med stolthet 😉 🙂

    Bilagor:
    #379723

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, det är något att vara stolt över! Själv gjorde jag bara en plasthammare med handtag i kolstål…

    #379796

    Hur fräckt som helst ju. Kör ju min 90…ingen kul låda å motor heller för den delen….
    Får se om jag ger mig på min stålkulespak.

    #379801

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur fräckt som helst ju. Kör ju min 90…ingen kul låda å motor heller för den delen…. Får se om jag ger mig på min stålkulespak.

    Och du fortsätter kämpa mot 90-viruset, ja…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.