Standard B-trimning?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Standard B-trimning?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Standard B-trimning?

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 27, 2016 at 12:27 #419700

      Någon som har uppgifter om egenskaperna hos en typisk Standard B rallymotor? Över 90hk har det skrivits på andra håll, och det känns klart rimligt med tanke på hur rolig bilen blivit sedan motorbytet, men är det någon som vet hur vridmomentet påverkas? Jag antar att maxvrid kommer vid högre varvtal än med standardkammen, men är det högre eller lägre vridmoment och vil vilket varvtal peakar den?

      Var det en specifik kamaxel som alla använde i Standard B eller var det fritt fram att experimentera så länge lyftet inte ökades? Var det reglementsenligt med tvåportsförgasare på äldre bilar eller var det originalförgasare för den specifika årsmodellen som gällde?

        oktober 28, 2016 at 07:10 #419719

        Smalt effektregister på höga varvtal. Kamaxeln hade 2 mindre nockar på sidorna om grundnocken!!!
        Tanken var att slå upp ventilen så den öppnade mer än vad som gick att mäta ty lyfthöjden fick inte ändras.
        Durationen var fri och stor så det gjorde att man fick moment på höga varvtal. Effekt är ju varvtal gånger vridmoment.
        Kan tänka mig att motorn var sämre än en standardmotor under 3000 rpm.
        En gammal regel säger att stor lyfthöjd ger bottendrag och stor duration ger effekt på höga varv vilket en tävlingsmotor
        behöver när vxllådan också är ändrad för detta. 6:5 spec 2 lådan varvar 5000 rpm i 105 km/h på 4:an.

        Sabbe

        • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av sabbe.
        • Det här svaret redigerades för 7 år, 5 månader sedan av sabbe.
          oktober 28, 2016 at 08:47 #419722

          Vet inte om det hjälper, men jag har publicerat en trimspecifikation för Saab V4 grupp 2 här: http://saab96.se/trim/. Om jag förstår det rätt så är det en tidigare officiell spec. Har dock själv ingen större kunskap om detta.

            oktober 28, 2016 at 11:32 #419723

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

            Attachments:
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.