Start efter tio år under en gran?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Start efter tio år under en gran?

  • Detta ämne har 46 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-02 01:00 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #400175

    Nu när motorn ändå måste ut ur Spökplumpen pga krånglande koppling kan jag inte låta bli attsnegla på rallymotorn jag fick i en gratis reservdelsbil som stått och rostat minst tio år under en gran. Motorn fungerade utmärkt dåbilen ställdes undan och med de rivare ägarinnan råkade göra och en del andra detaljer tror jag det kan vara en 1700-motor.

    Jag är lat och kanske lite dumsnål ibland, så nu när hela jobbet s.a.s. ändå måste göras vore det ett bra tillfälle att försöka få snurr på rallymotorn med minsta möjliga merarbete. Motorn går runt fint, med tydligt och jämn kompression. Kylsystemet var helt fyllt när jag hämtade skrotbilen så topp och cylindrar är sannolikt fria från fryssprickor. Det finns en hel del rostkakor i avgasportarna och kopplingslamellen var något fastrostad.

    Min snikplan är att haka på startmotor och kolla kompressionen med befintlig olja, sedan försöka starta upp motorn löst och ta nytt kompprov, kolla ventilspel, byta olja och filter samt lyfta ner klumpen i bilen och hoppas det blir roligt mer än några kilometer.

    Hur orolig ska jag vara över en sådan ful-approach? Vilka viktiga tester har jag missat? Ut med tändstiften, försöka se en skymt av cylinderloppen, slå i en skvätt olja eller 5-56 i cylindrarna kanske är bra? Kan rostflagorna i avgasportarna ställa till med något? Är risken stor att bränna en avgasventil om den stått öppen och rostat, eller kommer den snabbt att nöta in sig?

    #400176

    Sedan vore det kul att veta vad jag faktiskt fått tag på. Ska försöka uppskatta slaglängden via tändstifthål och jämföra med annan reservdelsmotor. Kan man med ventilkåporna avtagna avgöra något grovt om kamaxeltiderna? T.ex. om överlappet avgas-insug är större än på standardmotorn? Svänghjulet är lättat och avgasportarna drygt 40mm.

    #400177

    Äsch vilken besvikelse! Jag har nu petat med en skruvmejsel i tändstiftshålen växelvis på en standardmotor och på rallymotorn. Mejseln bottnar på samma djup och även om den måste stickas in diagonalt genom cylindern tycker jag en skillnad i slaglängd på nästan 8mm borde märkas tydligt. Min rallymotor är alltså på 1500cc, inte 1700.

    Det lättade svänhjulet, tvåportsförgasaren och de stora avgasportarna talar för att motorn har en styggare kamaxel än original. Jag är tyvärr dålig på att ”läsa” kamaxlar och förstå termerna, även om jag förstår teorin bakom duration, lyft m.m. Enligt kvinnan som hade skrotbilen innan den rostat bort berättade att den blev väldigt rolig att köra efter motorbytet. Eftersom hon inte var tekniskt intresserad och kunnig antar jag motorn inte kan ha varit allt för svårkörd, alltså ingen extrem kamaxel. Det kan förstå också vara ett rent hopkok av delar med en standardkam, men enligt uppgift ska motorn ha suttit i en rallybil tidigare så trimmad tvivlar jag inte på att den är i någon grad trots allt.

    Eftersom jag främst är intresserad av ecodriving och knappast kommer ägna mig åt buskörning till vardags är detta förmodligen inte en motor värd besväret att sparka igång. Hade varit en helt annan sak med 1700cc. Om en styggare kamaxel kan ge bättre verkningsgrad eller högre vridmoment vid mellanvarv är det förstås intressant, men sannolikt är denna motor snarare åt andra hållet, alltså sämre på segdragning och ”vaknar” först vid högre varvtal.

    Det lättade svänghjulet känns däremot som en kul pryl som kanske kan få flytta över till min fina standardmotor när jag byter koppling. Det borde bli mindre kämpigt för startmotorn och ge kvickare start/stopp, dessutom göra uppväxlingarna kvickare. Om jag får en stökigare tomgång stör det mig inte, eftersom motorn ändå körs ganska hårt den korta tid den får jobba. Om motorn sedan LÅTER lite fräckare ihop med mitt 2″ Simons rallysystem skadar det ju inte på raggarrundan. Fräckt utseende och ljud är en del av Spökplumpens charm!

    #400191
    sonettlll
    Deltagare

    Hej John. Ett ganska enkelt sätt att kolla kammen är att mäta hur mycket en ventil öppnar.
    Börja med en standardmotor, mät längden på en ventilfjäder, vrid runt tills ventilen är helt öppen och mät,
    skillnaden är öppningen, gör lika på den trimmade. Std öppnar ca 9,7mm SAABs 7,2 kam öppnar 10,1mm.
    Får du helt andra värden, ring mig. MATS

    #400205
    Janne Hagnell
    Moderator

    Går motorn runt lätt så är det ju bara att testa. Men mal gärna lite på starten först, så du får upp olja till topparna.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #400209
    gv8
    Deltagare

    V4-motorer på 1500 cc som användes i rally förr kördes oftast i standard-B klassen. Reglementet tillät inga större förändringar men ändå gav de på slutet nästan 100 hk vid relativt höga varvtal. Antagligen fanns det en speciell kamaxel för klassen. I övrigt så lättade man karosserna med plastdetaljer för att få ner vikten. Jag och min bror tävlade flitigt på den tiden i spec-klassen med en V4’a med 1700cc och ca 100 hk men blev oftast frånåkt av dessa standard-B SAAB’ar.

    #400346
    gv8
    Deltagare

    Hittade en gammal tråd på forumet om äldre trimklasser.
    På sid 21 finns olika kammars lyfthöjd.
    https://saabklubben.se/medlemmar/roger/forums/svar/
    /Stig

    #400356

    Usch va jobbigt, jag är fortfarande lite sugen på att försöka få igång rallymotorn. Jag mindes dock fel, den går att dra runt, men med större motstånd än hos en fungerande motor. Kanske bara lite torrt i loppen, men misstänker det kan finnas lättare rost i loppen. En slatt olja i vardera tändstiftshålet och sedan köra runt med startmotorn en stund kanske inte gör någon större skada? Därefter känna för hand igen och ta kompprov om motorn blivit ”uppmjukad”. När det är en vanlig 1500cc känns det inte alls lika syndigt att ”dra igång skiten och se vad som händer”.

    De rejält förstorade avgasportarna borde tala för större ventiler också. -Vad är sannolikheten att topparna dessutom har hårda sätesringar och klarar blyfritt? Kanske topparna är planade också, för högre kompression? Detta borde vara en enkel sak att mäta.

    Kan en styggare kamaxel ge lägre bränsleförbrukning? Jag hörde för länge sedan ett sådant påstående, och att originalkammen faktiskt är ganska dålig. För att verka rimligt borde trimkammen i så fall ge högre vridmoment än originalet, vilket ju brukar inträffa på relativt låga varvtal.

    I skrivande stund lutar det mest åt att flytta över det lättade svänghjulet till Spökplumpens friska motor, mest för att det låter roligare ju kvickare motorn varvar upp. 🙂 När jag sedan får en tråkig dag kan jag ju riva isär rallymotorn mer seriöst och sevad jag har, utan att riskera förstöra den.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av .
    #400358
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag tycker inte du ska chansa på att det sitter hårda ventilsäten i. När du väl märker att du har fel har du inga rallytoppar längre…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #400387

    Garaget nödrensat, grabbens 96 A-traktorprojekt utkastat och Spökplumpen står redo för invigning av min garagelyftkran. Det ÄR verkligen frestande att leka några timmar och se om rallymotorn går att få liv i som den står. Självklart ska jag i så fall betrakta topparna som icke blyfritåliga. Med en riktigt lyftkran i stället för som tidigare en svajig gungställning med spännband och spaklyftblock blir motorbyten förmodligen lite roligare.

    Ska strax ta en ny titt på rallymotorn, mäta topparnas tjocklek och ventillyftet. Det BORDE finnas något roligt att upptäcka där!

    En trimkam har väl i allmänhet större överlapp mellan avgas och insug i övre dödläget? Detta borde ge sämre vrid än original på låga varvtal, men också högre bränsleförbrukning av att insugsluften vid lågvarv hinner vända, tryckas ut en aning för att till sist sugas in igen nästa gång ventilen öppnas. Insugsluften får på så vis extra bränsle tillsatt. Om det funkar på det viset borde det gå att kompensera bort genom att öka inblandningen av E85. Jag kör min standardmotor med orörd förgasare på ca 30% E85.

    Motorns pumpförluster borde minska med trimkam, eftersom målet med trimningen ju är att få motorn att flöda bättre. Det har kanske marginell betydelse vid de varv där vridmoment och verkningsgrad är högst?

    Bara detta att undersöka hur en trimmad motor uppför sig vid ecodriving är ursäkt nog för mig att försöka få igång monstermaskinen. Ljudet av rappare gassvar och säkert även mer bröl av kvickare ventilöppning är konsekvenser jag inte tänker gråta över. Får jag sedan ökad bränsleförbrukning är det i sig lärdom, och det är ju inte så väldigt svårt att byta motor igen.

    #400388

    Smutsiga fingrars rapport:

    Rallymotorn verkar lyfta strax UNDER 10mm på både insug och avgas vid ett ventilspel på 0,35. Topparna är inte märkbart planade. Under ventilkåporna är det dock den renaste V4 jag sett, ventilfjädrarna är kraftigare än standard och utbåsen mäter 40-41mm. Oljetryckskontakten sitter på T-rör med analog tryckgivare.

    En slatt olja i vardera tändstifthålet och motorn går runt lika fint som om den kördes senast igår. Insuget ser ut som det vanliga ovala för tvåportsförgasaen. Solex:en som satt på är 2x32mm som öppnar parallellt/samtidigt.

    Frågan är om denna motor kan vara så rolig att det är värt chansningen när jag redan har en standardmotor som går väldigt fint?

    I skrivande stund några timmar kvar till vändpunkten! 😉

    #400389

    Försöker ladda upp några bilder…

    Bilagor:
    #400393

    Insuget är inte filat/putsat så långt man kan se genom förgasarhålet. Jag börjar få känslan av att motorn kan vara ett hopkok av sista resterna i ett seriöst garage snarare än en komplett rallymotor med roliga prestanda. De stora utblåsen kanske talar för större ventiler men det tycks ju inte vara större lyft på kammen. Sånt där viktigt som duration går jag nog bet på att kolla.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av .
    #400400

    Det blir under morgondagen jag lyfter i standardmotorn eller ”rallymaskinen” så det blir mer tid för motorvalet. Vad kan jag räkna med för prestanda ur en 1500 med lättat svänghjul, 40mm utblås, Simons rallysystem, hårdare ventilfjädrar, och 2×32 mm förgasare? Kanske inte omöjligt att motorn har något större ventiler och en roligare kamaxel, men lyftet verkar vara standard.

    #400428
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lyfter du inte i rallymotorn kommer du att ligga sömnlös och undra hur det hade varit!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng