Start efter tio år under en gran?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Start efter tio år under en gran?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Start efter tio år under en gran?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 11, 2016 at 07:59 #401100

      I grova drag ja. Många förgasare ger fetare blandning vid fullgas och det undviker man förstås gärna. Med stort överlapp/duration i kamaxeln antar jag insugsluften åker jojo och drar med sig extra bränsle vid låga varvtal, samtidigt som fyllnadsgraden blir låg. Tomgångskörning ger 0% verkningsgrad så den skär man bort genom att stänga av helt när man inte accelererar. Hur stor inverkan SB-trimningen har i praktiken räknar jag med att snart få svar på. 🙂

        augusti 11, 2016 at 10:22 #401102

        Alfa Romeos klassiska twincamfyra är ju en effektiv sportmotor. Med en sådan i en Alfetta GT (rejält strömlinjeformad) lyckades jag i ett ecolopp på 80-talet (fanns redan då, minsann!) köra på 0,49L/mil.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 12, 2016 at 10:57 #401127

          Eco-lopp på 80-talet = respekt! På den tiden körde jag i princip gasen i botten konstant med min första bil. Den drog någon dryg halvliter milen och var svår att pressa upp i ännu högre förbrukning. Nämnas bör att det var en pytteligen Fiat 126 med tvåcylindrig svansmotor på 23 hk. Således ingen imponerande förbruknkngssiffra iförhållande till bilstorleken, men luftkylning med fläkt och primitiv förgasare utan accpump ger sällan snåla bilar…

          Vad gäller Alfa är jag mycket nyfiken på deras lilla V4 som långt före Volkswagen hade alla burkarna med liten vinkel under gemensam topp.

            augusti 12, 2016 at 11:07 #401129

            Nåväl, undergransmotorn snurrar på fint och jag börjar få distans till den skrämmande upptäckten av rött grus i oljan. Det måste komma från någon annan motor, eller så finns någon ofarlig förklaring. Jag gasar tills den rasar!

            Nuvarande fasan är i stället den ständiga i kylvätskeinkontinensen. Det blir blött lite här och där i motorrummet men jag hittar inte läckorna. Först bytte jag två spruckna slanga, dessuto kylaren som förmodligen var kexig och skadades vid motorbytet. Sedan var det KANSKE en motorvärmarplugg med dålig O-ring. Jag efterdrog topparna, vilket i stort sett inte behövdes.

            Nu verkar det läcka i framkant på insugsplattan eller vid något av rören på termostathuset, samt fortfarande i bakkant ved ena toppen där motorvärmaren sitter. Desutom blir kylaren blöt ibland, och jag hållef på attbli galen på skiten!

            Att köra motorn hyfsatvarm och sedan trycksätta kylsystemet med en liten pump står nu på göralistan. Borde vara effektivare än att gasa ute på vägarna och stänka omkring vattnet med fartvinden…

              augusti 12, 2016 at 12:52 #401134

              Eco-lopp på 80-talet = respekt! På den tiden körde jag i princip gasen i botten konstant med min första bil. Den drog någon dryg halvliter milen och var svår att pressa upp i ännu högre förbrukning. Nämnas bör att det var en pytteligen Fiat 126 med tvåcylindrig svansmotor på 23 hk. Således ingen imponerande förbruknkngssiffra iförhållande till bilstorleken, men luftkylning med fläkt och primitiv förgasare utan accpump ger sällan snåla bilar…
              Vad gäller Alfa är jag mycket nyfiken på deras lilla V4 som långt före Volkswagen hade alla burkarna med liten vinkel under gemensam topp.

              Du tänker inte på Lancia nu? Alfa har haft boxer men inte V4 vad jag vet.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                augusti 13, 2016 at 00:48 #401167

                Åh, demensen kommer tidigt i år, klart det är Lancia jag menade! 🙂

                Vattenläckan är för övrigt lokaliserad och åtgärdad. Det var bara en begagnad slang som inte ville täta mot termostathuset. Det var klart värt besväret att löda fast en däckventil i kylarlocket. Så fort jag trycksatte med kompressorn började vattnet droppa hur tydligt som helst. Att jag inte tänkt på denna enkla felsökningsmetod tidigare! Hoppas det är slut på läckage nu, tror jag åtgärdat minst fem olika läckor!

                Motorn går i vart fall hur fint som helst. I morgon blir det Vallentuna Skutskär, en resa på säkert 2½ timme med min ecodriving. Ska försöka låta bli att leka med motorn… En grov uppskattning av kilometerräknare och blinkande bensinlampa talar för att plumpomobilen trots en del galet gasande inte druckit mer än 5-6 liter per 100 km. I morgon är det dags att tanka fullt och då är det strikt ecodriving som gäller igen. Jag tyckte tidigare att motorn kändes slöare än originalmaskinen på låga varv men efter att ha testat bilen i några invanda backar har jag konstaterat att den är piggare än tidigare även på ganska låga varv. Det är egentligen bara strax över tomgångsvarv som motorn är slöare. Rolig kamaxel!

                  augusti 13, 2016 at 13:00 #401185

                  Tankade fullt idag inför långresan. Fick den för mig ovanligt höga siffran 6,0 L100. Men då har jag testkört ganska brutalt, låtit motorn gå en massa på tomgång samt faktiskt använt bromsarna till att reducera hastigheten.

                    augusti 14, 2016 at 00:55 #401194

                    Vi väntar med spänning på morgondagens resultat!

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      augusti 14, 2016 at 16:20 #401205

                      Morgondagens resultat idag är att Spökplumpen skötte sig utmärkt. Ca 300 km avverkade utan en spilld droppe kylvätska, och av den något ostadiga tankmätaren att döma har det inte gått åt med bränsle än jag är van vid. Tycker bilen är aningen kvickare 50-80 med “nya” motorn under accelerationscyklerna men i stället för som tidigare mattas av mot slutet är det nu dags att stänga av just när motorn uppenbart börjar vakna på allvar. Jag tror dock inte att de nya bonushästarna är speciellt effektiva och max vridmoment (= bäst verkningsgrad) borde vara ungefär samma varvtal som med standardkammen.

                      Den ganska brutala sänkningen gör att jag instinktivt petar dörrnyckeln ovanför handtaget, samt att det blir tydliga vibrationer av drivaxlarnas vinkling uppåt. Vibrationerna är inte värre än att jag står ut med dem och de pågår ju trots allt bara någon tredjedel av hela restiden, ihop med att motorn är vaken och lever rövare med sitt trevliga bröl. Faktum är att jojjokörningen bara blivit roligare ju större kontraster det är mellan accelerations- och frirullningscyklerna. 🙂

                      Kylaren är från Fiat 127 och mindre än 96:ans original. Valet avgjordes av de enkla faktum att kylaren har termostat för elfläkt, var enkel att montera och framför allt råkade finnas hemma bland sparad bråte. Att den är underdimensionerad har märkts när jag pressat motorn men när jag jojjokör tar det uppemot tio km att få upp temperaturen och inte ens i stan sommartid går temperaturen upp så mycket att elfläkten startar annat än i undantagsfall. Förmodligen skulle jag klara vardagskörningen på en kylare som är knappt hälften av V4 original! (fast det ÄR ju kul att kunna gasa en Standard B-motor ibland förstås)

                      Resultatet på första seriösa ecokörningen med Standard B-motor kommer troligen först om någon vecka. Har nu ca 1/3 E85 i tanken och förmodligen går det att öka på detta en aning till. I morgon blir det minisemester med familjen till Åland och då är min främsta oro hur de kapade fjädrarna kommer klara fem personer… Vi får nog vara beredda på att evakuera inför ombordkörningen på färjan, men också inför vanliga farthinder. Knöliga grusvägar känns också klart mer spännande än tidigare, men det kan få kosta att ligga på topp! 😀

                        augusti 22, 2016 at 13:54 #401527

                        Jodå, hela familjen samt bilen överlevde ålandsresan och vi klarade färjerampen trots fem personer i bilen. Att vägen mellan Norrtälje och Kapellskär är dåligt lagad kändes dock värre än förut, vilket jag själv mest ser som bevis på fysikens lagar om att kapade fjädrar blir hårdare.

                        Motorn har uppfört sig bra på ytterligare några längre resor såväl som i stadstrafik. Tomgången är det lite si och så med och ofta hänger den kvar på mellanvarv lagom länge för att vara irriterande vid växlingar. Troligen behövs en extra returfjäder där länkaget möter spjällaxeln.

                        Troligen ger förgasaren också onödigt fet blandning. Jag har gåtten bit över min inövade tredjedel E85 när jag tankar, och trots detta inga tendenser till ryckig gång. Förbrukningen ligger också klart högre än jag vant mig vid på sistone, hela 4,7L100 efter första seriösa långmätningen, vilket är ca 10% över mittvanliga snitt.

                        Den högre förbrukningen kan förstås bero på att kamaxeln ger lägre fyllnadsgrad/komp på fyran i 50-80 där jag har mina normala arbetscykler, men jag bilen verkar faktiskt vara några sekunder kvickare än förut och med samma cylindervolym borde det innebära högre vridmoment, som i sin tur betyder högre verkningsgrad.

                        Högre förbrukning kan förstås också bero på en onödigt fet blandning, eller att jag ännu inte hittat det optimala tändläget. (fördelaren är samm som förut) Kampen med den “höga” förbrukningen går vidare! En klart besvärande sak är att bilen blivit så mycket roligare och fräckare att köra fort och hårt. På fyran är det då jag stänger av vid 80 som motorn verkligen börjar sticka ut hornen och det är mycket svårt att inte dra lite extra på de lägre växlarna…

                          augusti 22, 2016 at 13:58 #401528

                          Dagsfärska bilder av nya fräckare Spökplumpen.

                            augusti 22, 2016 at 23:53 #401535

                            Haha, härligt!

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              september 21, 2016 at 18:37 #403693

                              Någon som har uppgifter om varvtal för max vridmoment hos en Standard-B? Skiljer det sig mot otrimmad motor? Om B-kammen offrar lite vrid för högre effekt på högre varvtal är det kanske inte konstigt, men det behöver väl inte vara så vid en relativt måttlig trimning?

                              Nu har jag kämpat tappert ett tag med att snålköra precis som jag gjort tidigare, laborerat med tändningen och etanolinblandningen… Det går bara inte att köra lika snålt, så jag har i stället gått in för att ha lite roligare. Alltså mer fullgas, mera vrål på växlarna, och visst har förbrukningen ökat, men när jag blandar busrusningarna med ecodrivingen håller jag mig fortfarande under en halvliter milen. Hur coolt som helst!

                              Något som förbryllar mig är att B-motorn inte verkar bry sig så mycket om tändläget. Tändningen stod rejält fel ett tag men jag kände nästan ingen skillnad efter justeringen. Har också försökt hitta en tydlig gräns för hur mycket E85 motorn tål med nuvarande förgasarinställning. Det tycks vara betydligt mer än på den otrimmade motorn, alltså går rallymotorn fetare på ren bensin. Någon tydlig gräns där motorn börjar rycka/misstända har jag inte känt av så som med originalmotorn, däremot har den tappat effekt “mjukt”.
                              Nu kör jag på i det närmaste ren bensin, har bättre “tjong” i motorn och ändå håller sig förbrukningen relativt låg. Den fetare blandningen är kanske också förklaringen till varför jag inte har besvärande glödtändning när jag stänger av omedelbart efter accelerationsfasen i min ecodriving. (glödtändningen i gamla motorn kanske berodde på sotflagor i topp och på kolv?)

                              Extrem exodriving var tålamodsprövande men kul. “Kompromisskörning” med rallymotor är mest bara kul. 😀

                                september 22, 2016 at 11:21 #403737

                                Om du istället för att byta munstycken styr blandningen med andelen etanol så är det ju helt logiskt att motorn drar mer bränsle då etanolen har sämre verkningsgrad.
                                Det där med tändläget: Har du kollat att vacuumdosan funkar? Gör den inte det kan du inte ställa in enligt regelboken med stroboskop, utan får gå på känn.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  mars 1, 2017 at 00:39 #427451

                                  EDIT: Här skrev jag om att motorn eventuellt var till salu, men det är inte längre aktuellt. Jannes kloka ord här nedanför kan ha haft viss inverkan… ☺

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.