Start problem 93 -57

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Start problem 93 -57

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Start problem 93 -57

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 5, 2017 at 21:41 #433491

      Hej, köpt två taktare utan nyckel, går det att starta på annat sätt?, hur fungerar dragstarten på startmotorn?, är det en kontakt på startmotorn som slår till solioniden?,

        augusti 6, 2017 at 02:38 #433496

        Problemet är att ge tändspolen ström. Jag vet inte exakt hur det är på en 57:a men om det är bara 2 kablar som går till kontakten bakom tändningsnyckeln, så är det bara att dra loss, och koppla ihop dom så ska ström gå till tändspolen och bilen ska gå att starta.

        Om det är som på min 63:a så ligger tändspolens strömkabel skyddad i en stålomspunnen spiral från startnyckelns kontakt till tändspolen. Då måste du koppla in en annan tändspole istället. Skruva fast en annan tändspole i motorrummet och ta loss kabeln som går till strömfördelarens brytarspetsar. Skruva dit en annan kabel och koppla den till minus på den nya tändspolen. Du behöver en strömbrytare inne i bilen istället för startnyckeln. Koppla en kabel från batteriet till den brytaren, och en annan kabel från brytaren till + på tändspolen. Om du har en startmotor med solenoid på din 57:a får du återkomma så förklarar jag utförligare om hur man tjuvkopplar.

        Dragstarten är bara en hävarm som är kopplad till startmotorns kugghjul. När du drar i snöret, eller på somliga bilar trycker på pedalen, så skjuts kugghjulet ur startmotorn, in i startkransen. Först när kugghjulet är inskjutet helt och hållet, så sluts en kontakt i startmotorn som ger ström från batteriet till startmotorn. Nyare startmotorer har en solenoid kopplad på hävarmen, och solenoiden är bara ett annat namn för magnetspole. Magnetspolen gör precis samma arbete som startsnöret men med magnetism. När man vrider på nyckeln ges ström till magnetspolen och den skjuter in kugghjulet i startkransen. Och när kugghjulet är inskjutet så sluts en likadan kontakt på samma sätt så ström ges till startmotorn. Startmotorns kugghjul och axel är så konstruerat att när bilmotorn startar och snurrar fortare än startmotorn så knuffas kugghjulet tillbaka in i startmotorn automatiskt.

        • Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av charlie101.
          augusti 6, 2017 at 09:41 #433504

          Tack för bra svar, ja dom sladdarna är oisolerade bakom nyckeln så vi sätter nog en vipp arm istället, sen måste nog startmotorn bort för översyn, för det händer inte så mycket när man drar i spaken, stått på loge i 51 år….?

          Attachments:
            augusti 6, 2017 at 11:48 #433508

            Ofta finns det 2 stora muttrar eller skruvar på startmotorn, en där kabeln från batteriet är kopplad till och den andra går in i startmotorn. kopplar man ström till den andra, så ska startmotorn börja snurra. Det är relativt “ofarligt” att testa startmotorns funktion på det viset, för kugghjulet är inte indraget i startkransen. Det kan gnistra till, för startmotorn drar ganska mycket ström, men snurrar inte startmotorn igång så ska man avbryta testen för då är det något fel invändigt. Snurrar startmotorn igång med denna test men gör inte det när man drar i startspaken så är det oxid eller fel på kontakten mellan dessa skruvar, kanske inte hävarmen når in helt för att koppla mellan dessa skruvar. En hjälpare kan då dra i spaken medans en annan kopplar ström till startmotorns skruv. Det ska inte vara någon risk för någon komponent, batteri eller startmotorn, att starta SAABen på det sättet. Men tändspolen måste ha ström också förstås.

            • Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av charlie101.
              augusti 6, 2017 at 18:08 #433518

              Ok, tack är rätt hundra på att det är något fel på startmotor för vi testade att sätta ström på motor utan resultat, vi får börja där.

                augusti 9, 2017 at 20:59 #433588

                Somsakt, skruvade av fjäder mekaniken som aktiverar startmotorn
                , den hade satt sig rejält efter att den stått stilla, fungerar nu,
                gällande frihjulet, ska spaken vara helt intryckt när den inte används?

                  augusti 10, 2017 at 22:32 #433622

                  När spaken är helt intryckt så har man frihjul. Normalt ska spaken vara intryckt helt. När spaken är utdragen så är frihjulet låst eller spärrat, och då har man motorbroms.

                    augusti 15, 2017 at 21:07 #433804

                    Finns det någon bult mutter man landar runt motor för hand?, (bilen står 3 mil bort), cylindrar är fyllda med diesel ,2 av 3, den 3:je hade avgas sidan öppen så det rann ut i dämparen, såg att det fanns något som liknade bottenplugg på motor?,

                    Attachments:
                      augusti 16, 2017 at 07:10 #433829

                      Det må evt. være via mutter på reimhjulet. Evt. sette bilen i 3 gir og skyve på den.
                      Ingen bottenplugg på motor. Det eneste under bilen er til vxl-lådan.

                      Finns det någon bult mutter man landar runt motor för hand?, (bilen står 3 mil bort), cylindrar är fyllda med diesel ,2 av 3, den 3:je hade avgas sidan öppen så det rann ut i dämparen, såg att det fanns något som liknade bottenplugg på motor?,

                      Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                      Today I have:
                      1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2009 9-3 SC tid

                        augusti 22, 2017 at 11:49 #434059

                        Motorn är påväg ut!, 3h tog det, men det blev stopp för rattväxel föraren fick jag inte loss!!!!?, tog bort muttrarna men den fattar jag inte hur man går bort bulten som går igenom. Lägger in en bild som visar hur jag menar

                          augusti 22, 2017 at 16:35 #434065

                          Det är en konisk pinne. Pinnen hålls ned med muttern, så när muttern är borta kan man knacka upp/loss den. En växel kan läggas i för att få pinnen i ett bättre läge för att knacka. Det är trångt och bökigt och den kan sitta som bara tusan. För att undvika att förstöra gängorna så kan man borra ett hål i ett slangklammer som toppen på pinnen går igenom, sen spänna klamret och knacka på klamrets plåtband istället för direkt på gängan. Det är också trångt och bökigt. Vanligast är väl att gänga på muttern en bit och knacka på den, men pinnen är mjuk och gängorna deformeras ofta. Bäst vore någon sorts tving som ser ut som en tång, med hål för pinnens topp.

                          Vid återmontering om gängorna är helt förstörda, så kan man kapa bort dom och helt enkelt använda ett slangklammer för att hålla pinnen på plats.

                          • Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av charlie101.
                          • Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av charlie101.
                            augusti 22, 2017 at 18:12 #434068

                            Super bra svar…. tack så mycket!!!

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.