Startproblem 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Startproblem 900

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-06 01:18.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

anonymous
    Deltagare

Tjena!
    Jag har en 900 -84 GLi Automat. Den har stått i drygt en månad utomhus på landet nu. Ca. tre veckor in på den månaden startade jag bilen utan problem och lät den gå någon minut. Drygt en vecka senare startar bilen inte alls. Tänder inte över huvud taget, inte ens då man sprutar startgas i både varm- och kallluftsintag. Tändstiften ger gnista när de hålls mot blocket, och de luktar bensin. Någon som har något förslag?
    Jag måste få hem bilen innan snön kommer.
    Mvh
    Daniel

pelle s
    Deltagare

Den är sur. Låt bilen gå länge på startmotorn med gasen helt i botten så att den vädrar ut all bensin, flera minuter. Skruva i nya stift om den inte går igång. Har du motorvärmare? Koppla i den, skruva ur stiften och låt motorn bli ordentligt varm så att bensinen i cylindrarna ångar ut. Man skall aldrig slå av en motor efter en liten stund utan helst låta den bli varm först om man nu nödvändigtvis måste provstarta. Samma gäller om man måste flytta bilen lite grann; låt den stå och gå på tomgång så att den blir varm innan den stängs av.

Lyck till
    Pelle

anonymous
    Deltagare

Tack för ett bra svar.
    En undran bara: Om det misstänks att motorn är sur, blir den inte ännu mer sur om man kör startmotorn och fullgas? Då pumpar man väl in massor av soppa? Eller?

pelle s
    Deltagare

Du har ju en insprutare, ja… Jag tror att det skall funka ändå, men har du tittat i instruktionsboken? SAABs instuktionsböcker brukar ju vara föredömmen och ha ett ovanligt bra innehåll. Samma råd som jag gav ovan stod faktiskt i instrboken till min förra V-lv- 850 (som jag bara skulle flytta på innan vi skulle åka in till BB varvid den naturligtvis surnade till. Men som tur var startade med ovanstående knep. Jag hann bli ganska svettig dock… ).
    Eventuellt är det så att insprutningen stänger av start tillförseln av bensin vid full gas.

Pelle

trionic
    Deltagare

Hej. Har haft likartade problem några gånger
    (gnista +startgas men går ej) Första gången var det ett
    H-vete innan jag upptäckte felet.Felet på min saab 99 var
    igentäppt avgasrör (råttbo i bakre ljudämparen)Be någon
    köra på starten och stå själv bakom avgasröret så hör/känner du om röret är täppt

Mogge

anonymous
    Deltagare

Tack för alla förslag.
    Idag kom dagen D. Starta eller inte starta, det är frågan.
    Med nyinköpt tändspole, fördelarlock och rotor begav jag mig efter bilen.

Den var lika död som veckan innan. Men med ny rotor och fördelarlock gick den igång direkt. Gamla locket såg inte speciellt fuktigt ut. Dessutom hade jag torkat ur det en gång tidigare. Tja, nu går den i alla fall.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng