Startproblem 900s -90

Forum Modellspecifika forum OG900 Startproblem 900s -90

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-14 15:09.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

reino
    Deltagare

Tjosan. Min bil vägrade starta idag just som jag skulle till jobbet så klart.
    Den startade fint tidigare på dan dock.

Vred på nyckeln och bilen startade nästan, för att sedan totalvägra. Strömmen är inte problemet då den kunde gå rätt länge på startmotorn.

Tydligen gick den igång nu när tjejen provade. Själv är jag på jobbet och kan inte felsöka just nu. Jag funderar på om det bara är tändkablarna som är dåliga, alt. rotor och fördelare, eller om det är mer troligt att det är bränslesystemet, typ relät till pumpen eller nåt.

Nån som har några fler förslag jag ska kolla upp?

longjohn61
    Deltagare

Har du bytt nåt ❓ när var den servat sist om du inte vet det då är det väl dags att göra det 😉
    Börja med stift rotor och lock kanske tändkablar med, luftfilter hur är det med den ❓
    Soppa filter ensak som många hoppar över,samtliga vakuum slangar kolla dom för sprickor tvekar du bytt dom kostar ju nästan inget 😉

Mvh Nisse

reino
    Deltagare

Servad vet jag inte så här på rak arm, men olja och filter är bytt i höstas vet jag. Luftfilter och bränslefilter har jag ingen aning om när de byttes senast. 😛

tänkte byta stift och kablar iaf till att börja med. Sen ska jag se hur rotor och lock ser ut samtidigt. Vakuumslangarna ska jag kika närmre på, men några av dom hade tidigare ägaren bytt ut till kraftiga nylonomspunna grejer som ska hålla bra. 😛

longjohn61
    Deltagare

Jag skulle byta alla tänddetaljer samt soppafilter det senaste kan vara flera år gammal 😉

Mvh Nisse

saabaero
    Deltagare

Sätter en liten slant på att det är pumpen som lämnat in.

Tror inte riktigt på att filtret skulle orsaka att den helt plötsligt inte startar.
    Skulle filtret vara igensatt borde det börjat märkas vid körning på hög belastning.
    Däremot är det lämpligt att byta filtret ändå eftersom historien är okänd.

reino
    Deltagare

Att pumpen e kass tvivlar jag på, då den gick igång när jag kom hem. Dock märkte jag att en vakuumslang hade spruckit upp vid den vita plastanslutningen på insugsplenumet. Klippte av en stump och tryckte tillbaka. Lät lite bättre, men i början lät det som att nån cylinder inte tände som den skulle alla gånger, dvs väldigt bluddrigt och ojämnt, samt lite rök från avgasöret och en svag doft av oförbränt bränsle.

Imorgon ska jag iaf åka förbi mekonomen eller nåt och inhandla nya stift och kablar till en början. Bränslefilter, rotor samt fördelare kommer nog bytas inom en överskådlig framtid.

9k94
    Deltagare

Hur gick det med bilen? Fortfarande problem med den?

reino
    Deltagare

Näe den går hyfsat nu. 😛 Visst, den tappar varv nån gång ibland på tomgång, och tappar orken ibland vid acceleration, om än bara för kanske en halv sekund, men den tar mej dit jag måste utan allt för mycket bråk. Ska kolla upp lite felkoder och sånt nån dag när jag får tummen ur, så får vi se om den säger nåt. ska kolla lite vakuumanslutningar och backventiler i samma veva hade jag tänkt.

turbocab
    Deltagare

Tips: Om den inte vill starta – dra ur kontakten till tempgivaren på insuget, mellan cylinder 2 och 3. Då går bilen in i nåt slags limphome och kanske startar. Då vet du att tempgivaren är felaktig. Bilen kan tro att det är 100 grader varmt ute och stryper ner bränslet som fan, det blir galet svårstartat. Hänt mig på två st 900S de sista åren! Om du rycker givaren och den inte startar ändå – ja, då är det troligen nåt annat! Ny tempgivare för LUcas finns på speedparts bla, så det kan inte bara vara jag som drabbats av detta.

Obs du får nog CE tänd när du gör detta, den slocknar sen, ingen fara.

Annars är ju stift, kablar och fördelarlock misstänkta, särskilt nu när det regnar som fan precis hela tiden. Fukt och gamla bilar = dåligt.

reino
    Deltagare

Ska kika det med tempgivaren, om det blir nån skillnad alls. Kanske är lite halvdan.

Har bytta alla tänddetaljer utom själva spolen, så dom ska det inte vara några problem med. 😛

jolin
    Deltagare

Har taskig tempgivare på min bruksbil, också 900 S -90. Den är lätt att starta, utom när den är halvvarm.. då får man precis det här fenomenet. Jävligt irriterande. Efter en eller ett par minuter startar den hur snällt som helst. Men det är en skillnad mot din bil, efter kallstart tänds CE när motorn börjar komma upp lite i temperatur (det är just då och de närmaste minuterna man INTE ska stänga av motorn).

Tomgången kan bli väldigt fel, ibland varvar den som f-n (det är innan CE-lampan tänts), och ibland nästan självdör den (närmaste minuterna efter att man fått CE-lampa). Får motorn bli genomvarm och man startar om den, går den hur fint som helst. Det förekommer dock att CE-lampan inte tänds, och då kan den låga tomgången fortsätta att spöka.

Hittills har jag kurerat den med 5-56 på kontakten till tempgivaren, då funkar den snällt ett tag. Men det börjar väl bli dags att beställa en tempgivare. Gjorde faktiskt det i fjol, men det dök aldrig upp någon.

Har f ö fått felkoderna kollade på verkstad, inget annat än tempgivaren har larmat.

reino
    Deltagare

Hmm. Låter suspekt då. Har oftast inga problem att starta den nu, men CE lampan tänds ju lite då och då. Ska kolla upp det där närmre nån dag då jag är ledig.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng