Startproblem i fuktigt väder

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Startproblem i fuktigt väder

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-03-19 13:04.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #383843

    John Ahlberg
    Deltagare

    Vet att jag skrivit om detta förut men kan inte hitta tråden igen. Min V4 tycker illa om fuktigt väder och så har det varit i flera år nu. Det är så pass sällan problemet märks tydligt att felsökningen är svår. Har bytt tändspole, tändstift, tändkablar, fördelarlock då och då, trott att det åtgärdat problemet och sedan haft ännu en panikmorgon flera veckor eller månader senare. Några av delarna har dock varit begagnade så jag är medveten om att det jag satt dit kan vara lika dåligt som det ersatta… Jag blir galen på skiten!

    Problemet märks tydligast vid kallstart efter en regnig natt eller väderomslag som kan ge kondens. Härom dagen när jag var ute och körde i snöyra blev jag påmind om att sådant väder gör motorn ryckig, även om den från början startat snällt. Ibland har det vid hopplösa kallstarter hjälpt att torka av i princip allt i tändsystemet. För några år sedan fick jag igång motorn först efter att ha skruvat ur och värmt tändstiften med cigarettändare. Elektroderna såg ut att ha kondens på sig. Senast det strulade vid kallstart provade jag att sätta i en högeffekttändspole utan framgång.

    Det känns absolut mer som tändningsproblem än något med bränsletillförseln, men vad? Det slog mig nyligen att jag för bara några år sedan bytte tändkablarna till nya blå från Biltema… Kan det vara där problemet sitter? -Att kablarna från Biltema helt enkelt hör till de ganska många biltemaprodukter som faktiskt är ren skit och inget annat? (Biltema HAR faktiskt en hel del bra saker också, svårigheten ligger i att finna dem…)

    Det enda rationella vore väl att byta ut precis allt elektriskt i tändsystemet mot nytt av bästa kvalitet, men det känns inte speciellt kul och är förmodligen onödigt, bara jag hittar problemkällan.

    #383844

    sabbe
    Deltagare

    Satte Biltemas svarta tändkablar på en V4 för kanske 20 år sedan.
    Motorn misstände ibland utan synliga fel.
    En gång öppnade jag huven när det var kolmörkt ute.
    Jag släckte all belysning och då såg jag att det var fullt av överslag i tändkablarna.
    Det fanns svaga blå gnistor mellan kablarna där de korsade varann och även på andra ställen.
    Bytte kablar och då var problemen borta.

    Sabbe

    #384005

    Janne Hagnell
    Moderator

    Skulle byta både kablar och stift till bra märkesgrejer. Har du bytt fördelarlock till ett med beg kan mycket väl bägge locken ha osynliga sprickor.
    Har du bytt brytare och konding? Om inte, gör det!
    Har själv ännu aldrig varit med om att tändspolen är boven vid sådana här fel, men om du har satt dit en från Biltema skulle jag inte svära på det. Som sagt, Biltema säljer bra grejer också, det gäller bara att veta vilka…

    #384011

    hup213
    Deltagare

    Enligt FORD-verkstäder jag talat med är tändkablarna förbrukningsmaterial som skall bytas minst en gång/år. Har i min V4 med Ignitor brytarlöst tändsystem och högeffektspole kört med Biltemas röda tändkabel på metervara i tre år utan problem.

    Pelle i Härnösand

    #394911

    John Ahlberg
    Deltagare

    Spökplumpen rullar omkring 30.000 km året så om tändkablar är lika förgängligt material som tänstift är det kanske inte så konstigt att få problem. Kondensvädersproblemet uppstod dock för flera år sedan och då hade deblå biltemakablarna inte varit med så länge att det var en ursäkt. Senastemånaden har Plumpis varit extra tjurig, utan t.o.m. krånglat vid måna många omstarter med varm motor. Normalt startar den på en liten ”dutt”, alltså på ett enda kolvslag i varmt tillstånd. Det blev allt värre med tjuvstopp och ryckig gång tills den en dag tvärdog utmed landsvägen. Sliten brytare kanske, panikmekandet slutade i bogsering hem varefter bevisjakten övergick i totalrensning. Nya tänstift, ny brytare, hembyggd kondensator av toppkvalitet, ny tänspole… Dock ett hopplock av begagnade tändkablar. Nu gick motorn hur fint som helst! In med några godissugna barn och ut på mörka landsvägen, hej vad det gick! …i tre kilometer ungefär, sedan tvärstopp! Ingen gnista… Konstaterar att nya brytarkontakten bränt ihop, får igång och lyckas skynda hem. Kliar skallen över de överhettade brytarna…

    Dagen efter gör Biltema ett undantag och låter mig lämna tillbaka tändspolen till följd av bristande kataloginfo. Jag hade alltså köpt deras svarta högeffektspole av den torra luftkylda typen som påstods vara så bra och till skillnad från deras oljekylda motsvarighet inte heller tycktes kräva seriemotstånd. Att spolen drar tre ggr så mycket ström som en gammal klassiskoch därför bara funkar ihop med transistortändning har man missat att skriva ut.

    Nu går iaf Spökplumpen hur fint som helst igen. Lättstartad i skitväder och brunmar igång som förr på ett enda kolvslag när motorn är varm. Nya tändkablar står på inköpslistan, och det blir inte Biltemas denna gång! Tänspolen är min gamla Bosch som nu ger bättre gnista än någonsin förr.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng