Startproblem – startar om bilen fått stå 30-60 min efter första försöket

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Startproblem – startar om bilen fått stå 30-60 min efter första försöket

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-27 19:34.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #430808

    Jenny F
    Deltagare

    Har en Saab 96 V4 -71. Kör den nån gång varannan vecka eller så under sommarhalvåret. Tänkte att nån kan förklara vad startproblemen beror på: den tänder inte alls när jag försöker starta efter att den stått nån vecka. Tycks inte spela nån roll hur länge jag låter startmotorn gå, eller hur många försök, eller om jag trampar ner gasen eller inte. Men, om jag låter den stå 30-60 min efter första försöket så startar den direkt jag vrider om nyckeln. Samma visa varje gång. Vad kan detta bero på?
    Har troligen inte nog koll för att fixa detta själv, men vill ändå gärna få tips.
    Jenny

    #433135

    charlie101
    Deltagare

    Knepigt problem, men intressant.
    Jag skulle gissa på spänningsfall till tändspolen, eftersom ingen cylinder får gnista vid första startförsöket. Jag kan tänka mej 2 varianter av fel. Det är lätt och snabbt att kolla för en bilelektriker. Man kopplar en voltmeter till + på tändspolen och kollar att det kommer ström med startnyckeln både i startläge och körläge. Ett alternativ är att det kan det vara fel i själva kontaktstycket bakom startnyckeln. Ström ska komma i kabeln till tändspolen både när man drar på startmotorn, och i körläge.

    I det fallet att det finns ett förkopplingsmotstånd vid tändspolen (eller speciell kabel med inbyggt motstånd) så kan det vara så att det är kabeln från startmotorn till tändspolen som är trasig. När man drar på startmotorn ska strömmen gå från startmotorns solenoid direkt till tändspolen. När man släpper nyckeln och den fjädrar tillbaka till körläge så sluter det att komma ström i den kabeln, och strömmen går i en annan kabel från tändningsnyckeln genom ett förkopplingsmotstånd till tändspolen. En tändspole utan förkopplingsmotstånd har inte någon kabel från startmotorns solenoid. (Ja, lite fel där…den kabeln kan förstås vara inkopplad på annat sätt än direkt på solenoiden men principen är samma)

    Jag kan bara spekulera: Vid första startförsöket, så har motorn inte fått bensin (bränslet har runnit tillbaka i röret en bit. Och när du gnuggar och gnuggar med startmotorn så hinner inte bränsleblandningen bli tillräckligt finfördelad att motorn kan starta när du släpper startnyckeln. Med startnyckeln vriden till startläge så kommer inga gnistor alls till tändstiften. Vid andra startförsöket en halvtimma senare ligger en bränsleblandning redan i cylindrarna, och just när du släpper nyckeln så hinner det komma gnistor till tändstiften innan motorn stannar upp, och med bränsle redan i cylindrarna så startar motorn.

    Vid de första startförsöken du gör kan det också bli för mycket bränsle i cylindrarna för att den ska starta lätt, så den halvtimmes uppehåll kanske behövs för att överflödigt bränsle ska rinna förbi kolvringarna, just precis så mycket blir kvar som behövs för att motorn ska starta direkt.

    • Det här svaret redigerades 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    #433142

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Sådana fel kan ge en gråa hår! Vad händer om du sprayar startgas i förgasarhalsen vid första startförsöket? Om teorin ovan stämmer bör den inte tända. Tänder den låter felet mer vara bränslerelaterat.

    #433149

    97sonett
    Deltagare

    kan vara sliten bränslepump, hade liknande på min sonett, efter någon vecka blir membranet torrt, vid första startförsök så pumpar den inte ordentligt, men när den stått en stund så mjuknar membranet och ger riktigt tryck.

    #433203

    Jenny F
    Deltagare

    Tack för alla tips! Återkommer här med besked om/när jag får ordning på det.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.