Startproblem trippelförgasare -66
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Startproblem trippelförgasare -66
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Startproblem trippelförgasare -66
- Detta ämne har 24 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-24 19:30 av
elul.
-
FörfattareInlägg
-
Hej har lyckats komma över farsan gamla -66 men den vill inte riktigt komma igång. Har haft igång den innan men då gick den bara på 2 cylindrar, det visade sig att filtret i 2:a förgasaren var igenkloggat, så det rensades men då ville bilen inte komma igång, hade tidigare fått hjälp med att ställa tändningen men då den bara gick på 2 burkar vid tillfället får jag för mig att den kanske står fel nu. Har gjort en grundinställning av tändningen men utan att få igång bilen. Ser iofs ut som att riktmarkeringarna ligger ca 10mm ifrån varandra just för tillfället, kan det ställa till det såpass att den inte ens går igång med startgas? Nu tänder den till men kommer inte igång. Nån som har några ideer?
Om bilen stått länge så kan en del ”konstigheter ” inträffa. Grundprincipen är ju att motorn behöver både bränsle och gnista, gärna vid rätt tidpunkt. Om tändningen står några grader fel spelar nog mindre roll, motorn bör gå i alla fall. Skaffa en V-bok, finns på CD genom klubben.
Med tanke på vad du skriver att silen vid ingången till förg nr 2 var igensatt så tyder det på att det krävs en ordentlig översyn/genomgång av bränslesystemet och troligen även tändsystemet samtidigt. Oljeblandad bensin som stått länge brukar få en del avlagringar. Det är bättre att offra några timmar extra på att göra ”det mesta”, det lönar sig i längden
BRÄNSLESYSTEM
Bränsleledning. Blås ur bränsleledningen bakåt mot tanken, montera ett nytt in-line filter före pumpen, helst inte av papperstyp.
Bränslepump. Den här pumpen kan krångla lite ibland. Tag bort pumpen från blocket, tag isär, byt membranet om det är hårt (finns att köpa hos Erik Randa på forumet), kolla ventilfunktionen genom att blåsa/suga med munnen.
Förgasarna. Tag isär och rengör alla 3 förgasarna, det finns troligen en del avlagringar i botten på flottörhusen. Kontrollera flottörnivån, fast jag har glömt hur man gör utan specialverktyget, troligen efter att man fått igång motorn och genom att ta bort flottörhuslocken, mäta med skjutmått.
Rengör bränsleledningarna, byt om de är dåliga.
TÄNDNING.
Tändstift. Byt om de ser tveksamma ut, NGK A7 (eller AB 7?) om det är en otrimmad std motor.
Byt brytarspetsar och kondensator (Stefan här på forumet har), kanske även tändkablar, kopparkablar finns på Biltema. Gamla avstörda kablar kan vara lite luriga ibland.En liten uppdatering här. Jag har i dagsläget fått rengjort förgasarna och gått igenom bränslesystemet, pumpen såg fin ut men jag gjorde rent den ändå. Förgasarna såg fina ut men det fanns lite avlagringar i botten på flottörhusen. Men problemet kvarstår, har fortfarande inte fått igång bilen efter det att jag fick igång den på två cylindrar. Har också försökt ställa in tändningen med hjälp av grundinställningssidan här på klubbens hemsida men troligtvis bara förvärrat läget. Får alltså inte igång bilen alls, så läget är oförändrat fast med rena förgasare. /Emil
Går den i gang med startgass eller litt bensin rett i forgasserene?
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid@Morten Strandmoe wrote:
Går den i gang med startgass eller litt bensin rett i forgasserene?
Nej, nu händer inte mycket när jag vrider på nyckeln. Även med startgas vill den inte komma igång. När jag vrider på fördelaren samtidigt som jag kör på startmotorn så kan jag komma till ett läge då bilen tänder till, men när startmotorn slår ifrån dör bilen.
november 6, 2012 at 17:15 #49340Vad är det du tycker är svårt med tändinställningen? Tar man det lugnt och metodiskt ska det fungera.
@phermansson wrote:
Vad är det du tycker är svårt med tändinställningen? Tar man det lugnt och metodiskt ska det fungera.
Först och främst handlar det om att jag aldrig innan har gjort något liknande eller sett någon göra det heller för den delen. Så när jag gör som det står med bästa förmåga och resultatet förblir oförändrat så vet jag inte vad jag gjort för fel. Det ser ju enkelt ut och det skall ju vara ”basic” men jag kan ha missat nåt eller missförstått något. Och det är ju svårt att veta. Men skam den som ger sig, skall i skrivande stund bege mig ut i garaget och göra ett nytt försök.
Uppdatering från dagens misslyckande som följer:
Med testmejsel i jord och i lågspänningsanslutning utan reaktion från mejseln (mejseln fungerar). Testade både med att hålla mejseln där strömkabeln från kondensatorn kom in och vid senare tillfälle mot kabeln från tändspole. Vid senare tillfället hade jag 12v hela tiden hur jag än vred på fördelaren fast då med en multimeter, dock inget utslag på mejsel.
Har jag missuppfattat var jag skall koppla in mejseln? Och är det så att jag kan se på ett ungefär på brytare när jag börjar närma mig för att sen finjustera med mejsel?
Tacksam för alla svar //EmilDu måste ju ha ställt tändningen helt fel…
Börja om från början, ställ mittencylindern i topp, kontrollera genom tändstifthålet, man kan inte lita på märket i remskivan.
Kontrollera att du har fördelaren vriden rätt, att rotorn står mot den tändkabel som går till mittencylindern. vrid fördelaren åt rätt håll, så att brytaren precis öppnar. Läs noga instruktionen i verkstadshandboken eller här på saabklubben.se. Brytaren skall öppna precis innan kolven når övre dödläget när motorn roteras åt rätt håll.november 7, 2012 at 13:47 #49372Om jag tänker rätt nu: När brytarna är stängda kortsluter de testlampan som är släckt. När brytarna öppnar går strömmen från batteri-tändlås-tändspole-testlampa till jord, testlampan tänds då.
Kan det vara kortslutning i kondensatorn? Bytt den? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.