Stilla fundering om vaccum…

Forum Modellspecifika forum OG900 Stilla fundering om vaccum…

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-29 22:21.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25086

    Simon
    Deltagare

    Nu har jag gått och klurat på denna frågan ett tag och diskuterat med en på jobb men vi har inte kommit fram till nåt vettigt svar. Det är ju så att det blir ett undertryck i insuget när motorn går. Detta undertryck används till bromsservo och diverse andra saker ju. Då till frågan:
    Hur funkar detta på en turbobil? Där får man ju övertryck i insuget vid belastning. Hur funkar det med de saker som vill ha undertryck då det blir övertryck i ”systemet”?

    Dum fråga kanske men bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum. 😉

    /Simon

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #180723

    M.Broberg
    Deltagare

    @herrsiba wrote:

    Nu har jag gått och klurat på denna frågan ett tag och diskuterat med en på jobb men vi har inte kommit fram till nåt vettigt svar. Det är ju så att det blir ett undertryck i insuget när motorn går. Detta undertryck används till bromsservo och diverse andra saker ju. Då till frågan:
    Hur funkar detta på en turbobil? Där får man ju övertryck i insuget vid belastning. Hur funkar det med de saker som vill ha undertryck då det blir övertryck i ”systemet”?

    Dum fråga kanske men bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum. 😉

    /Simon

    backventiler 🙂

    #180728

    Simon
    Deltagare

    Var sitter dom då? 🙄

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #180730

    M.Broberg
    Deltagare

    @herrsiba wrote:

    Var sitter dom då? 🙄

    beror på vilken del du menar 🙂 vevhusventilationen är ju vaccumberoende, sitter en backventil på slangen, bromsservon har backventil integrerad i huset för att man aldrig ska kunna koppla ur den, laddtryck och avsaknad av bromsar är inte trafiksäkert 😉

    #180736

    turbocab
    Deltagare

    Backventilen för vevhusventen ligger ju upp på ventilkåpan, där vevhusventen går in. Kolla gärna att den är vänd rätt… 😛 Kollade på en Aero på Kinnekulle för nåt år sen och där satt den fel…. Burken för ventilations-vredet i höger hjulhus har en inbyggd backventil också. Vissa turbobilar har dock en (original?) extra backventil monterad har jag sett, på slangen nånstans, ibland när Generatorn där slangen går upp mot torpeden, ibland längre bort mot burken nånstans har jag för mig. I princip så borde man få problem att styra ventilationen efter ett tag om man ligger och pressar en T16 stenhårt med ladd länge. Särskilt om burken läcker lite, vilket vi haft en hetskt diskussion om nyligen i en annan tråd.

    Backventilen på bromsen borde man kunna testa genom att bara suga resp. blåsa i slangen.

    OT så är det väl 9-5 som har en djävla massa backventiler som kan börja krångla, men laddproblem som följd?

    #180740

    M.Broberg
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    OT så är det väl 9-5 som har en djävla massa backventiler som kan börja krångla, men laddproblem som följd?

    vad har ni 9-5 inte en jävla massa som kan börja krångla av? 😉 möjligtvis tändkablar, bara 1 DI

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng