Stoppa i H-motor i 99:an

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Stoppa i H-motor i 99:an

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Stoppa i H-motor i 99:an

  • Författare
    Inlägg
    • mars 31, 2006 at 09:45 #14013

      Hejsan!

      Tänkte bara kolla om det är enkelt att byta till en h-motor med 5växlad låda i min 99 le från 1974.

      Gjorde det på min gamla 900 gl från 1980.
      Då stoppade jag i en h-motor från 1985.
      Inga problem att byta i bilen så jag får spak o konsoll för det gjorde jag på 900:an.

      Är det mycket bökigt på 99:an?

      Passar drivaxlarna direkt?
      Om dom inte gör det ska jag nog inte ge mig på det.
      Vill egentligen bara ha 5 växlat eftersom jag använder bilen som pendlarbil.
      Motor och låda funkar bra men lite jobbigt att ligga på 3500rpm på motorväg.

      Tacksam för alla tips och ideer.

      Bra motor och låda från 900i 1986 finnes…men inga problem om det skulle passa bättre med en annan 900 motor.

      MVH Fredrik

        mars 31, 2006 at 10:48 #93658

        jo då det passar utmärckt men du får byta alla motor fästen på h-motorn till dom från b-motorn. ifram måste du ta en kåpa från en h-motor som suttit i en 99a för det är inte samma fäste som på 900,an–sån har jag om du vill bli vid? sen måste du banka in lite plåt vid torped väggen då remskivan till vatten pumpen kommer ta i annars. lättast är att skära ut på en annan 99 å flytta över till din tja thats it i stora drag driv knutarna passar rakt i utan problem–förutsatt att du skiftar medbringare på växel lådorna–de som drivknutarna går in på lådan.mvh niklas lycka till

          mars 31, 2006 at 12:18 #93659

          Tackar för svaret.
          Motorfästena flyttar jag alltså över från min gamla motor…OK det kan jag leva med.

          H motor som suttit i 99:a….dåligt påläst är jag nog…trodde inte att det fanns annat än B-motor i 99:an.
          Hmmm då dyker det upp en annan fråga.
          Fanns det H-motor i 99:an med 5 vxl?? Som tom kan passa rakt av ner i mitt motorrum??
          Ju enklare desto bättre…har ingen panik med operationen och kan leta upp en sådan motor om nu den passar bättre.
          Eller en b-motor i bra skick går lika bra men de fanns väl ändå inte med 5 vxl som passar direkt i min….eller??

          Tackar på förhand till alla som kan mer…..de flesta

            Anonym
            mars 31, 2006 at 12:18 #93660

            Det finns många som gjort det. Bästa nätsidan som jag har hittat är:

            http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bildarkiv/page_01.htm

            I stort sett alla moment finns visad på bild med text till.

            På Garaget finns flera bilar utlagda, ägaran går ju att kontakta för info och råd

            http://www.garaget.org/show.php?search_cars=saab+99+t16

              mars 31, 2006 at 12:25 #93661

              Ja, 99an fantes med H-motor og med både 4 og 5 vxl.
              Tror den kom med H-motoren fra 1981.

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

              Today I have:
              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2009 9-3 SC tid

                mars 31, 2006 at 12:27 #93662

                Fräna byggen!

                Men riktigt så vasst har jag inte tänkt mig till min gamla trotjänare

                Är nöjd om den får 5 vxl.

                Ska forska lite om det finns motor med 5 vxl som passar bolt on till min bil.

                MVH Fredrik

                  mars 31, 2006 at 12:47 #93663

                  Omvandlar frågan lite!!!!

                  Efter att ha läst lite så känner jag att jag nog inte vill byta ut motorn…

                  En LE-motor som bara gått 12000 garanterade mil som inte läcker en droppe olja.
                  vattenpumpen funkar (peppar, peppar)
                  Och så tycker jag att den är rapp och härlig att köra (110hk)

                  Såååå…går det på ett relativt enkelt sätt att banka dit en 5 växlad låda på min B-motor.
                  Det är en 1974 vilket jag förstått ställer till det lite för mig…andra drivaxlar tror jag??

                  Mycket tacksam för alla svar!!!

                  MVH Fredrik

                    mars 31, 2006 at 14:26 #93664

                    jag har haft en 5 växlad i min bil,och det funkar hur bra som helst… Har den 5växlade över ifall någon vill köpa.,

                    Saab 93B -59 (Blå)
                    Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                    Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                      mars 31, 2006 at 15:22 #93665

                      Lämplig kombination, yes, den rappa Le-motorn med en 5-petad låda. Men är det verkligen så enkelt att anpassa den för de äldre drivaxlarna som du skriver, Niklas W? Passar medbringarna från Fredriks gamla -74:a låda rakt in i en 5:a?

                      Om nu detta går bekymmersfritt, så gäller det väl enbart lådorna upp till 1986? Lådan som sitter 1987 till 1993 har ju helt andra lägesmått i sina medbringare för innerdrivknutens nållagerkors. Så vitt jag minns går det inte att få dit äldre medbringare (från ex vis -74:an) på en sådan ny låda, utan vissa problem.

                      OBS att det även finns olika utväxlingar på 5:orna, beroende på vilken årsmodell den kommer ifrån,
                      samt om den suttit ihop med en turbomotor eller ej.
                      /Matte R

                        april 1, 2006 at 09:39 #93666

                        jag har satt i en växel låda från en 87ans 900 i en saab 99 74,a då bytte jag medbringarna å motor fästet i fram sen var det inga bräcken mvh niklas

                          april 2, 2006 at 10:22 #93667

                          Trevligt att så många engagerat sig i min fråga…

                          Om det nu skulle funka med 5 växlad från låt säga 900 upp till 86 och det går enkelt låter det ju toppen.

                          Vet inte alls hur växellådan sitter ihop med motorn.

                          Det var ungefär 10 år sen jag bytte motor i min dåvarande 900.
                          Då bytte jag allt komplett…dvs motor o låda satt ihop.

                          Antar att man lyfter ur båda motorerna och lådorna ihopsatta och placerar på sj-pall.
                          Sen delar man på motor o låda och helt enkelt bara skruvar ihop den 5 växlade lådan med min gamla motor??
                          Låter hur bra som helst i så fall.

                          Ska jag lossa drivaxlarna vid lådan eller framhjulen??
                          Är det i så fall “bara” att skruva bort Delen från min gamla låda och ersätta den på den nya??

                          Inget som behöver köpas till??
                          Bara flyttas över..

                          Kanon!!!

                          Tack allihop

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.