Storlek på koppling?

Forum Modellspecifika forum OG900 Storlek på koppling?

  • Detta ämne har 25 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-27 09:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25723
    Simon
    Deltagare

    Har lite frågor om de olika kopplingarna som finns på våra 900or. Ska byta i min och köpte en kopplingssats hos lokala reservdelsbutiken. Fick först en 228 mm lamell i det paketet. Denna lamell anges som 230 mm i deras databas. Fick beställt det andra alternativet som stod som 220 mm i databasen, då den som satt i bilen är 220 mm. Mätte lamellen i nya satsen, då var den 215 mm och tryckplattan var 216 mm. Jag undrade då vad som gällde, då det skilde 5 mm mellan databas och verklighet. De skulle kolla upp det igen och idag återkom de med svaret.
    Den senare kopplingssatsen, fabrikat LUK, står som 220 mm i listan men är i verkligheten 215 mm, så jag hade fått rätt koppling enligt honom i butiken och personen han pratat med på LUK. Frågade då varför min gamla lamell var 220 mm och varför tex Speedparts säljer 220 mm lameller och att det är allmänt känt här på forumet att de senare turbomodellerna har 220 mm lamell. Fick till svar att min gamla lamell/kopplingssats kunde förmodligen vara nåt udda märke från England, för dom höll sig inte alltid till original-dimensioner. 😕 Har inte haft tid att köra förbi garaget och kolla upp fabrikatet än…
    Vad är den faktiska storleken på lamellen på de äldre turbomodellerna och på de nyare?
    Det enda uppgifter jag hittar i VHB anger lamellstorleken till 200 mm på icke-turbo och 215 mm på turbomodeller fram till -88.
    Är det sant att 215 mm lamellen är 210 mm i verkligheten och 220 mm är 215?

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #188954
    saabaero
    Deltagare

    Jag tror reservdelssäljaren snackar skit…

    #188959
    bovy
    Deltagare

    SAAB har Fitchtel/Sachs alt. Valeo som original. De anger också att lamellen är 216 alt. 220 mm för Turbo.

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #188963
    joh900
    Deltagare

    Jag skulle ha petat dit 228mm med tryckplatta om du ändå håller på och donar, du har ju det nyare svänghjulet så det passar rakt på. 🙂

    MVH

    #188967
    Simon
    Deltagare

    @Bovy wrote:

    SAAB har Fitchtel/Sachs alt. Valeo som original. De anger också att lamellen är 216 alt. 220 mm för Turbo.

    Ja, då stämmer förmodligen Speedparts mått, dom säljer ju Sachs grejor. Det jag inte får ihop hos reservdelsbutiken är att de anger 228 mm som mått på de senare modellerna. Ska se om jag kan få tillgodo kvitto eller pengarna tilbaka och sen beställer jag från Speedparts.

    @joH900 wrote:

    Jag skulle ha petat dit 228mm med tryckplatta om du ändå håller på och donar, du har ju det nyare svänghjulet så det passar rakt på. 🙂

    MVH

    Jag vet inte, måste svarva ner svänghjulet i så fall, sen funderar jag på om lådan orkar det?

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #188970
    M.Broberg
    Deltagare

    @herrsiba wrote:

    Jag vet inte, måste svarva ner svänghjulet i så fall, sen funderar jag på om lådan orkar det?

    Finns ju en del som kör 228mm på sina bilar, Joh900 tex. kanske iofs just nu inte det bästa exemplet 🙄

    Tror det är Rätt mkt du får fixa innan kopplingen blir den felande länken. bara en sånn sak som bra däck med rätt tryck är ju i princip avgörande.

    #189047
    Simon
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Jag skulle ha petat dit 228mm med tryckplatta om du ändå håller på och donar, du har ju det nyare svänghjulet så det passar rakt på. 🙂

    MVH

    Har pratat med han i butiken idag. Förklarade att jag har en 220 mm Sachs lamell sen innan i min bil, och att Sachs monterades på linan. Han kunde då ta hem en kopplingssats från Sachs, men då står den som 228 mm i listan även den. 😕
    Det slutade med att jag tog den större satsen, med 228 mm lamell, och om jag ångrar mig behåller de den mindre satsen med 215 mm lamell till början på nästa vecka om jag vill byta.
    Då till den stora frågan:
    Har mätt hur stor klacken mellan slitytan och den delen av svänghjulet som inte har varit i kontakt med lamellen är och då är där en kant på 0,2 mm. Gör dessa 0,2 mm nån märkbar skillnad på lamellens anläggningsyta så man ska svarva ner kanten, eller jag kan smacka dit paketet och vara glad som en speleman?

    Edit: Har kollat autokalogen.se där han fick upp Sachs kopplingskit. Kopplingskitet anges till 228 mm, MEN, kollar man lösa lameller så finns det bara 215 och 220 mm lameller. Är det så att det är tryckplattans diameter som anges i kopplingspaketet? 🙄

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #189052
    M.Broberg
    Deltagare

    Vart nere och mätte min Sachs 228mm 9000 koppling och där är tryckplattan 230mm och lamellen just 228.

    #189068
    saab putte
    Deltagare

    Kan aldrig tro att 228 kopplingen påverkar så mycket jämfört med org kopplingen. kan då inte skilja mycket i vikt. Någon som har möjlighet att mäta skillnaden?
    Jag kör 228 och har inte rasat nått än.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #189078
    kerten
    Deltagare

    Om man kollar ingående delar till Sachs kopplingskit (art.nr. X 644 001) som listas som 228mm så är tryckplattan (X 3082 159 001) 228mm och lamellen 220mm (X 1862 272 101).

    I kitet med 215mm listas däremot både lamell och tryckplatta som 215mm.

    #189314
    Simon
    Deltagare

    Nu sitter det en 220 mm Sachs lamell med 228 mm tryckplatta och bilen rullar igen. 😀 Har lagt märke till att det är inte alls samma motstånd i kopplingspedalen efter bytet, den är mycket lättare att trampa ner. Vad beror detta på? Längre ”slaglängd” i slaven eller beror det på solfjäderns spänning?

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #189320
    joh900
    Deltagare

    Blev precis samma för mig, mycket mjukare och trevligare pedalkänsla. Jag renoverade slavcylindern och huvudkopplingscylindern , gjorde du också det?

    MVH

    #189324
    Simon
    Deltagare

    Ok. Då ska det antagligen vara så. 🙂 Jag gjorde inget med slaven, chansade lite där. 🙄

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #180143
    juvakka
    Deltagare

    Är det någon som vet vad originalkopplingen till en 900s klarar?

    #180144
    M.Broberg
    Deltagare

    @Juvakka wrote:

    Är det någon som vet vad originalkopplingen till en 900s klarar?

    Hur mkt en koppling klarar beror på skicket, så enkelt är det.

    lättare att du säger vad du tänkt göra så går det ju kolla om andra har gjort det med org kopplingen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng