större koppling på äldre 900t

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / större koppling på äldre 900t

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / större koppling på äldre 900t

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 4, 2012 at 22:05 #25639

      lamellen på min 82a är 215 mm dom nyare har 220mm,någon som vet om lamell/tryckplatta passar rakt på det gamla svänghjulet??
      tjänar man något på dom 5 mm extra?
      vet någon måttet på det nyare urtrampslagret? då dom gamla lagerna ej säljs mer o jag vet inte om jag har den gamla eller nyare slavcylindern då motor o låda bytats x antal ggr

        januari 5, 2012 at 00:47 #188785

        Fel svänghjul. 220mm kopplingen är en 228mm tryckplatta (9000 med B202) med 220mm lamell så med nyare svänghjul går det köra 228mm 9000 koppling

          januari 5, 2012 at 10:05 #188787

          Själva lamllen lär nog passa på svänghjulet –
          men det gör inte tryckplattan då styrhållen är annolunda.

            januari 5, 2012 at 10:14 #188788

            @andreas1 wrote:

            lamellen på min 82a är 215 mm dom nyare har 220mm,någon som vet om lamell/tryckplatta passar rakt på det gamla svänghjulet??
            tjänar man något på dom 5 mm extra?
            vet någon måttet på det nyare urtrampslagret? då dom gamla lagerna ej säljs mer o jag vet inte om jag har den gamla eller nyare slavcylindern då motor o låda bytats x antal ggr

            Visst gör dom extra mm lite nytta så det är absolut inte fel att byta upp sig om det är problem med kopplingsslir.
            Dock är det så att den större lamellen också gör livet hårdare för syncringarna men nöjer man sig med 220mm så är det ingen fara.
            Själv är jag lite fundersam om 228mm kopplingen också är lite tuff mot syncringarna då jag själv har lite syncproblem på 5:an med just den kopplingen. Kan mycket väl vara lådan också… 🙄

            @M.broberg wrote:

            Fel svänghjul. 220mm kopplingen är en 228mm tryckplatta (9000 med B202) med 220mm lamell så med nyare svänghjul går det köra 228mm 9000 koppling

            Med 228mm koppling på 220mm svänghjul får man se upp med planheten på svänghjulet. Är slitytan på svänghjulet välanvänt (slitet) kommer den nya större kopplingen att “rida” på den yttre oslitna kanten, dvs anliggningen blir inte så bra. Ett slitet svänghjul kan alltså behöva planas.
            Man kan även montera svänghjulet från en 9000 men då stämmer inte märkningen på svänghjulet så man bör märka om 9000 svänghjulet om det monteras på en og900.

            Även svänghjulet för 240mm kopplingen inkl koppling kan monteras men då blir det problem med syncarna ganska snart.

              januari 5, 2012 at 11:57 #188795

              Satt inte på dom sista modellen 900s en större tryckplatta har för mig att det var olika på dom sista årsmodellen på min 93a
              var den större,sparade den 😉

              Mvh Nisse

                januari 5, 2012 at 12:06 #188797

                @longjohn61 wrote:

                Satt inte på dom sista modellen 900s en större tryckplatta har för mig att det var olika på dom sista årsmodellen på min 93a
                var den större,sparade den 😉

                Mvh Nisse

                Fr o m MY 90 fick Turbo bilarna den modell större som std.

                  januari 5, 2012 at 15:10 #188805

                  Så var det 😀

                  Mvh Nisse

                    januari 8, 2012 at 21:29 #188905

                    hmm tack för alla svar låter som mycket klydd då det är bara en besiktningsmotor , får väl bli rätt koppling istället .
                    ingen som vet mått på ant nya eller gamla urtrampslagret alt slavcylinderns axel??
                    lagret är slut o tydligen har dom gamla lagerna slutat säljas då krävs byte slaven oxå o motor o växellåda har bytats fram o tillbaka av förra ägaren så jag vet ärligt talat inte om jag har tur är slaven en nyare o å räcker det jag köper lager

                      januari 8, 2012 at 23:11 #188910

                      Ingen som har testat att lätta de större svänghjulen när det nu är så känsligt för synkringarna med större massa??

                      Måste ju gå att lätta så massan blir mindre än den är…

                      Mvh Johannes

                      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                        januari 8, 2012 at 23:38 #188911

                        Peter kör med ett omgraderat lättat 240 mm svänghjul, starkare tryckplatta och en 4 puckad ofjädrar sinterlammell.
                        http://www.garaget.org/?car=833″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                        Nu kanske det inte är Riktigt samma dimension.. 😆

                        Och han rensar ju dreven istälelt för synkringarna så 🙄

                          januari 9, 2012 at 01:06 #188913

                          Men det har knappast samband med att han har större och tyngre svänghjul?

                          Vi vet ju alla på ett ungefär vad dessa bilar tål – mera eller mindre…

                          Det är bara kul att det finns lösningar tycker jag!

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            januari 9, 2012 at 06:59 #188914

                            Jag tror inte svänghjulet alls har med syncproblemet att göra 😕
                            Det som är jobbigt för syncarna är att bromsa upp den levande massan som roterar och det är ju bara lamellen (förutsatt att man kopplar ur vid växling och att lagret i svänghjulet kan snurra).
                            En ofjädrad sinterlamell är sanolikt bra mycket lättare än en std 240mm lamell.

                            Själv är jag av uppfattningen att en koppling som är starkare än en 228mm turbokoppling enbart flyttar problemet till lådan istället.

                              januari 9, 2012 at 18:14 #188926

                              Håller på och byter koppling på kärran nu. Började med urtrampet, men tar hela paketet efter lite funderande. Kort sammanfattning är att jag köpte ett urtrampningslager som låg i en kopplingssats hos den lokala BDS-butiken. Köpte hela denna satsen några dagar senare när jag skulle byta allt. Tyckte lamellen var större och mycket riktigt, den nya var 228 mm i diameter. Åkte tillbaka till butiken idag och ville byta till 220 mm istället.
                              Då knappar han på datorn, läser att från och med chassinummer L är det 230 mm som gäller enligt deras lista. Nej, säger jag, 220 mm är det. Får då frågan om jag är säker på att motorn inte är bytt. 🙄 Han får bara upp 215 och 230 mm i listan. Summan av kardemumma blev iaf att de ska kolla om de kan få tag i en sats med 220 mm lamell och återkomma imorgon.
                              Nu när jag kommit hem så tänkte jag kolla vad de olika butikerna har för storlek på lamellerna. Blir ganska förvånad när Meca, Ad-center och BDS har 220 mm lamell till äldre modeller, t om chassinummer K, och 230 mm från chassinummer L. Har även kollat vad som erbjuds till en 900i -90 hos nämnda butiker och då får jag upp 220 mm som enda alternativ. Det bör väl vara 215 mm på sugisar oavsett årsmodell? Nu går det ju att kränga dit större koppling, men det kräver ju svänghjulsbyte alternativt planing av dito, och det är väl inte tänkt att man ska behöva göra det vid ett byte till “standard” grejor? Hur kan så många butiker erbjuda 230 mm lamell om det aldrig varit standard på og900?

                              Saab 96 -62
                              Saab 96 V4 -75
                              Saab 9000 Kombi -91
                              Saab 900 T16 -92

                                januari 9, 2012 at 20:49 #188928

                                Om någon sitter med ett 240mm svänghjul och ett 228mm så vore det intressant och veta viktskillnaden, om det inte är allt för mycket så borde man ju som sagt kunna ta av såpass mycket material så att det inte är tyngre än ett standardsvänghjul i alla fall, och då borde det ju inte vara ett “problem”. Enda är väl att tändmarkeringen lär vara helt åt helv.. 🙂

                                MVH

                                  januari 9, 2012 at 23:22 #188931

                                  Men den markeringen borde det väl inte vara så j…. svårt att överföra; borde ligga inom rimlighetens gränser för en normalt kunnig person med lite stämplar att märka upp med…

                                  Det är lite kul med egna patent; roligt göra något man inte “kan” – eller hur?

                                  Mvh Johannes

                                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.