Stötdämpare og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Stötdämpare og900

• Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-26 16:06 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    saabaero
    Deltagare

Letar stötdämpare till min busbil och funderar vad jag ska ha egentligen.
    Bilen ska funka både på bana och som oöm andrabil och kommer rulla max 500mil/år.

Fjädrarna blir ganska hårda.
    Förstärkta mercafjädrar fram (17mm tråddiameter)
    Saab lastfjädrar + luftfjäderförstärkare bak
    Siktar på ungefär std turbo chassiehöjd för att klara dåliga vägar.

Vilka dämpare är mest prisvärda för mitt behov ?
    Bilstein finns i flera varianter.. vilken ska man välja av dom ?
    Koni är ganska dyra om man väljer de justerbara.
    AVO ?
    KYB, Monroe, Gabriel är andra märken som dyker upp när man googlar

joh900
    Deltagare

På min svarta 900 har jag vita KYB Gas-A-Just fram och de är ungefär som Bilstein Sport och kanske lite hårdare t om. Kostar väl 700kr styck ungefär tror jag? Men det gör väl å andra sidan AVO också från England… och de är ju ställbara så de borde kanske va ett bättre köp?

Bak har jag bara kört med Bilstein Sport hittils, på både min röda och svarta.

peter
    Deltagare

Jag har erfarenhet av Bilstein race,sport och röda justerbara koni, och utefter d så väljer jag bilstein racing alla gånger:)

saabaero
    Deltagare

Vad är skillnaden mellan Bilstein racing och sport egentligen ?
    Ser att det skiljer en del i pris.
    Är Racingdämparen helt enkelt kraftigare ?

KYB och AVO har jag också kikat på.
    Ställbart känns onekligen lockande då jag vill använda bilen på allt mellan asfaltbana och dåliga grusvägar.

Koni är väl det dyraste alternativet.

M.Broberg
    Deltagare

@SaabAero wrote:

hur räknar du då? jag får Koni till 5170 spänn för 4 på SP

medans bilstein racing ligger på 6500

jag gav för övrigt 4700 för mina koni inkl frakt. dock absurt lång leveranstid då han inte lagerhåller dom.

saabaero
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

@SaabAero wrote:

hur räknar du då?

Tror inte vi ska fördjupa oss i det 😳

wallero
    Deltagare

varför köper du inte saab orginal sport dämpare samma som sitter på aero med vit rand. de tjockaste som finns. ger 550 kr st med bussningar å skruvar på saab här i stan mvh

saabaero
    Deltagare

Det kan definitivt vara ett alternativ men frågan är om dom klarar uppgiften på en bil med styvare fjädrar än org ?

wallero
    Deltagare

klart dom gör har sånna på min aero å min bruks bil å bägge har styvare fjädrar.

esak
    Deltagare

Om du bara ska köra 500 mil per år kommer du sannolikt utstå lite skumpig färd då det betalar tillbaka sig när det svänger (på slät asfalt alltså). Jag hade prioriterat väghållning helt klart framför komfort och med de premisserna kanske bilstein sport ligger bra till? Kör dom själv, snarare 2000 mil per säsong och har inget att anmärka på. Vissa gånger vill man ha ännu hårdare, men så slår en krater till i Sörmlands bedrövliga vägnät och så känns de alldeles lagom igen.

På vinterpärlan kör jag Monroe reflex fram och bilstein sport bak och det funkar prima! Rullar ju visserligen på 15″ och nog är det skillnad mot 17″ som på den röda, men för vardagsbruk är denna uppsättning kalas. Ger ett lätt överstyrt beteende och styr in riktigt bra. Dyker in fram och håller i bak. Om detta är rätt eller fel enligt väghållningsexperter vet jag ej, men det funkar för mig.

Monroe reflex finns på mekonomen och en komplett uppsättning landar på 2400 eller däromkring. Jag håller dem som minst likvärdiga aero originaldämpare.

saabaero
    Deltagare

Det fick bli ställbara AVO
    Kostar 69£ /st + frakt

Hoppas att justermöjligheten är värd 150kr extra 😛

@el turbo negro wrote:

varför köper du inte saab orginal sport dämpare samma som sitter på aero med vit rand. de tjockaste som finns. ger 550 kr st med bussningar å skruvar på saab här i stan mvh

Har du bra rabatt hos din saabhandlare eller har dämparna blivit billigare ?
    Minnet säger att dom låg på typ dubbla priset för nått år sedan när jag kollade men jag kan minnas fel 😕

wallero
    Deltagare

har bra rabatt runt 20% köpte för en månad sen till min bruks 900a

stockasaab
    Deltagare

Bumpar ett gammalt inlägg…
    Jag är i ungefär samma situation.
    Behöver byta stötdämpare inom kort.
    Kör mycket gropiga slingriga vägar och vill ha hyfsad komfort men framförallt väghållning. Funderar på att montera dragkroken och min erfarenhet är att sitter det krok kommer jag använda den flitigt.

Så vad ska jag byta till? Fram resp. bak. Är det nödvändigt att byta fjädrar samtidigt eller vad säger ni?
    Just nu är det mycket gung i bilen och rätt kass väghållning vid kurvtagning.

Vill inte plöja ner en förmögenhet i bilen då det är en vanlig standardbil och den används enbart på sommaren.
    Samtidigt kan jag tänka mig att lägga ner lite extra på att få lite bättre vägegenskaper och trevligare körning.

Vad säger ni?
    Bilstein?
    Orginal Aero
    Orginal?
    Eller?

Är det någon mening att ha bättre grejer bak än fram?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng