strul med trycket… 900S -91

Forum Modellspecifika forum OG900 strul med trycket… 900S -91

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-17 19:58.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

saab-jonte
    Deltagare

min 900 S har blivit oerhört segstartad på senare tid, startmotorn får gå runt en 15-20 varv innan den går i gång… känns som om det har något med bränsletrycket att göra ska det inte finnas någon pryl som håller trycket uppe medans bilen är avstängd och så..

… och en grej till, kedjesträckaren skrammalr oroväckande när bilen precis är nystartad och för oväsen en del i ca 5-7 minuter innan den blivit varm… har mobil 1 olja i motorn 0w-50 som inte är märkvärdigt seg… finns det några packningar eller liknande som man kan byta ut i kedjesträckaren, för den fungerar väll på samma sätt som en hydralisk ventiltryckare…

walle
    Deltagare

det är bara att ta ur motorn å byta kedja å spännare
    har gjort det ett par gånger så det är ett enkelt jobb.
    mvh niklas

carl l
    Deltagare

Hej!

Bränsletrycksackumulator finns bara på 8-ventilsmotorn om jag inte minns fel. En backventil finns dock i bränslepumpen, men oavsett vilket känns det inte rimligt att det skall ta 20 sekunder att bygga upp bränsletryck.

Det har ingenting att göra med kallstartsberikning tror du?

MVH
    Carl

saab-jonte
    Deltagare

Niklas: plockar ur motorn gör jag inte…. då får det gå tills det rasar…går det inte att plocka loss kedjekåpan utan att plocka ur motorn?

Carl L: … mjaha.. jo kanske stämmer, backventilen i pumpen är okej, kollade den förut vid en snabb check när jag va nere i garaget… pumpen är även ganska nyligen bytt så det ska inte vara några problem, annars är det fortfarande garanti på den. får nog ta och kolla upp det med kallstartsgrjjerna. kanske kan ha nått med saker och ting att göra

walle
    Deltagare

går inte byta med motorn i det är väl inga problem att ta ur den???

samppo
    Deltagare

går inte byta med motorn i det är väl inga problem att ta ur den???

Det går det nog! Hade min 900 T16 in på verkstan nåt år sen och det var bara att skarva i gamla kedjan och snurra runt. B-motorn kan vara annorlunda

Mvh
    Samuel

walle
    Deltagare

du måste byta glid skenorna å spännare med det är inte alla gånger det räcker enbart med kedjan.
    jag tar alltid ur motorn när jag byter kedja på b motorn du kommer inte åt spännaren långt ner i motorn när den sitter i bil.

carl l
    Deltagare

Jag har för mig att kedjespännaren sitter i toppen på B202 och inte alls är svår eller omständig att byta.

Glidskenorna är ju en annan sak, men det verkar inte som om trådskaparen är så sugen på att helrenovera kamdrivningen och därigenom tvingas lyfta ur motorn. Dessutom är det inte alla som har tid och plats att göra detta ingrepp. Men att byta glidskenor, hedja och spännare är naturligtvis det enda sättet om man vill göra det seriöst. Och varför inte drev när man ändå är igång?

Har du lyft på ventilkåpan och undersökt kamkedjans spel?

MVH
    Carl

97sonett
    Deltagare

Spännaren sitter i toppen under insug mot torpeden, men du bör byta minst kedjan också.
    Har för mig att tempgivaren som sitter på mitten av insugsröret kan ge svårstartad bil om den är kass.
    Det sitter väll Lucas-sprut på den?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng