Strulande varvräknare

Forum Modellspecifika forum 9000 Strulande varvräknare

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-09 20:11.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4468

    emul
    Moderator

    Sålde vår 9-3SC till mor min för en vecka sedan (vi har kört 2800 mil sedan oktober, mindre bra..) och i väntan på nytt köp av något annat trevligt (eller antagligen en likadan fast diesel) har jag lånat hennes gamla – en nästan likadan 9000 som min egen, en 225-hästars -98 med trä och skinn och allt det där. Den har ett par störiga egenheter dock.

    Centrallåset funkade inte. Jag bytte säkringar och kablage – och tada – allt funkar.

    En elbackspegel trasig – ny köpt och ska bytas.

    Varvräknaren funkar inte alls. Eller någon enstaka gång (två gånger so far) när jag varvat ur trean (wohooooo!!!) så har den ryckt till. I övrigt är den stendöd och i botten. Laddtrycksmätaren likadan fast den vaknar inte alls.

    Vad kan vara fel? Mottar tacksamt alla idéer!!

    #29695

    phermansson
    Deltagare

    Dom där är väl kända för att glappa i lödningarna på kretskortet? Precis som ljusvakten och centrallåsboxen…

    #27510

    svarvaren
    Deltagare

    Laddtrycksmätaren är helt mekanisk,troligen är slangen från motorn murken.
    På min 2,3T/200 -96 började det lukta bensin vid gaspådrag, det tog ett tag att hitta felet…
    Passa på att byta ut samtliga vakuumslangar runt motorn mot silikonslangar som håller bättre.Dom som är till magnetventilen och mapsensorn är silikon original eftersom dom är väldigt viktiga för motorstyrningens skyddsfunktion.

    /Owe

    #29736

    emul
    Moderator

    Hm, det är mors bils om ska säljas om ett par månader, vet inte om jag har lust att byta samtliga slangar..det kan nästa ägare få göra till de han behagar ha. Vilken är det som är slangen som laddtrycksmätaren vill ha frisk då? Och vet nån var varvräknarens kopplingar sitter så att man kan kolla över dem?

    #29737

    saabaero
    Deltagare

    Samtliga slangar är inte så många..
    Det är slangar till tryckmätaren, bypassventilen och vevhusventilationen det handlar om, totalt ca 2-3m slang.
    Slangarna brukar alltid gå sönder vid anslutningarna först så ett snabbfix är att klippa bort 2cm och montera tillbaka.
    Slangen till mätaren är lite jobbig eftersom den är 2-delad med en skottgenomgång genom torpedväggen och dessutom är det trångt från båda håll.

    Den strulande mätaren är nog bara att byta. Ingen större vits att försöka laga då en instrumentgrupp nästan kostar gratis.
    Jag skulle nog bytt varvräknaren (+ ev folien om den ser dålig ut), ev trasiga lampor + slangen till mätaren. Det stora jobbet är trots allt att ta bort locket.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng