Styrgeometri och breddade fälgar?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Styrgeometri och breddade fälgar?

  • Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-14 16:28 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #396657

    Är det någon som vet vad en original 96/95 har för styrradie? Hur kan man bredda fälgarna utan att bilen blir nervös och tröttsam att styra?

    Spökplumpen har blivit vansinnigt kul att köra i rondeller och kurvor men längre sträckor är ett tröttsamt elände. Orsaken är bytet till 195/65R15 framtill, på hembreddade 60-talsfälgar. Att det händer saker med framvagnsgeometrin när man breddar osymmetriskt var väntat, men de ca 45 mm bråkar värre i ratten än jag har lust att åka omkring med till vardags. Fenomenet är mycket likt hur min volvovalp uppför sig med sina feta breda moderna radialdäck, -det kränger, svänger och bryter i ratten konstant. Spökplumpen är trots allt i första hand en bruksbil som rullar ganska långa sträckor.

    SFRO bygghandbok säger att styrradier över 40mm ej är att rekommendera och att över 60mm är mycket svårt att få godkänt. Om man breddar originalfälgar utåt borde väl styrradien krypa utåt med breddningens halva storlek? Alltså i mitt fall 20-25mm ÖVER det 96:orna har från början, vad nu detta kan vara? Det ser förbaskat snyggt ut med djupa fälgcentrum och däck som fyller ut skärmarna ganska bra, men när långkörningen blir en plåga är det inte värt det. Tanken är därför att flytta framhjulen till bakaxeln och sedan bredda nästa fälgpar både inåt och utåt.

    Hur mycket breddning inåt klarar 96:an egentligen? Det får ju absolut inte skrubba mot fjädern i något läge och det är väl inte heller garanterat acceptabelt om däcket skrubbar mot innerskärmen i bakkant när man lägger om ratten helt? 195/65R15 ska enligt ”däckkalkylatorer” online ha praktiskt taget samma diameter/omkrets som 155R15 så det är ju enbart däckbredden man har att ta hänsyn till.

    #396677
    Janne Hagnell
    Moderator

    Alltså, om jag hissar upp bilen och gör fulla rattutslag så tar mina 165 15 i fjädrarna (original är ju 155) så du har nog inte mycket att ge på inåt. Minns att du hade en teori om bättre frirull med bredare däck, men frågan är kanske om det är värt de ombyggnader du kan behöva göra för att få det okej?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #396680

    Ja de där fjädrarna är ju lite lustiga i sin rörelse… Vid normala fjädringsrörelser håller sig fjädern sannolikt borta från däcket men kör man hårt på gropiga vägar så bilen lättar är det förstås inte så bra… När jag nyss kröp under Spökplumpen såg det ut att kunna breddas högst någon centimeter inåt, just pga närheten till fjädern. Övriga marginaler ser bra ut.
    Det trevligaste vore att hitta någon fiffig quickfix för framvagnen som minskar styrradien utan att behöva bredda fälgarna inåt.

    Idé: Toppa av övre A-armarnas ytterspetsar något, skära ut rektangulära remsor av 3mm plåt och svetsa dessa över hålen där spindelleden fäster. Borra nya hål 5-20mm längre in. Detta i sig ger en ganska brutal negativ camber som i sig kanske lättar på problemet och kommer se coolt ut, men det lär slita däck i en takt som inte passar en bruksbil… När spindelleden flyttas in kommer kulan krocka med fjäderhållaren som då antingen måste kapas upp eller böjas ut i ytterkant, eller så kanske den kan få följa med spindelleden inåt i stället? Det verkar finnas ca 20 mm marginal innan fjädern skrapar mot innerskärmen.

    Att tillverka distansblock/-bricka mellan styrarmen och hjulspindeln verkar lättare än jag först trodde, då det är en helt plan yta med två skruvhål. Största problemet där kanske blir att få tag på längre skruvar? Styrarmarna verkar ha omkring 20mm justermån inåt från ”normalläget”, alltså ungefär samma marginaler som fjädern har från hjulhuset. Inflyttning av övre spindelleden 10-15 mm och motsvarande tjocklek på distansblocket mot spindel/hjullagerhållare bibehåller avståndet till fjädern och sparar lite marginal åt styrarmsjusteringen. Minskningen av den positiva styrradien borde bli 15-20mm åtminstone.
    Tricket minskar alltså styrradien men ökar KPI – (king-pin inclination), vilket ska öka styrningens självcentrerande verkan och således göra bilen mer tungstyrd även i högre hastigheter.

    Jag försökte göra en grov uppskattning om styrradien för originalfälgarna. +10 till 20 mm verkar rimligt, och är också vad SFRO tycker är en bra offset som kompromiss mellan stabilitet/hanterbarhet och en totalt död känsla i ratten som man får när styrradien är noll. En fälgbreddning utåt på nästan 50mm ökar styrradien till omkring 4cm, vilket är övre gränsområdet som SFRO accepterar utan att knorra allt för mycket. Därmed inte sagt att fyra centimeters styrradie ger en trevlig körupplevelse…

    #396789

    Verkar som att mitt undermedvetna håller på att vänja sig vid Spökis nya fasoner. Det känns helt enkelt inte alls lika ansträngande längre och mycket mindre kraft behövs att parera de ständiga kursändringarna. Det får nog vara så här, att bygga om framvagnen är ett stort experiment på okänd mark.

    Fenomen som kan uppstå av stor styrradie kallas på engelska tramp/shimmy, och sägs kunna knäcka delar i upphängningen. Jag är inte insatt i begreppen men uppfattar det som självsvängningar. Något slag vibrationer känner jag ibland i mellanfarter när bilen frihjular, men inte under acceleration. Frekvensen är klart högre än vid obalans i ett hjul. Kanske blir det bättre när jag byter en sliten styrled, antar det i nuläget kan vara onormalt stora variationer i toe-in som spökar.

    #396790
    fuling
    Deltagare

    Med ökad spindelvinken(KPI vid noll grd camber) så minskar styrradien.
    Men med ökad spindelvinkel så går cambern åt det possetiva hållet när man vrider ratten på ytterhjulet.
    Det går att kompensera med ökad caster, men det gör bilen mer trögstyrd.
    Men även mer riktigningsstapil.

    SFRO är på rätt ute med styrradie på max 40mm.
    Har åkt 95/96 med ca 50mm styrradie, funkar.
    Men sen på olika däck uppträdde bilaset olika.
    Ok på R-däck men bil fa… lekte lite kåt ål på gatdäck(spårkänslig)
    Men sen åkter/åkte jag med mer caster.

    Sen gäller det också ha koll på guppstyringen.
    Mao vad händer med hjulen vid in/ut fjädring.
    Påverkar den tå in/ut?
    Med mycket guppstyringen så leker bilfa… kåt ål.

    #396812

    ”Men med ökad spindelvinkel så går cambern åt det possetiva hållet när man vrider ratten på ytterhjulet.”

    Ja det där känns ju självklart när man väl tänker på det. I högre farter antar jag effekten är liten så länge man inte kör på bana eller pressar hårt på krokiga landsvägar. Positiv camber på ytterhjulet är i sådana lägen definitivt inte vad man vill ha… Risken för bump-steer borde även den öka ju mer man vrider på ratten. Hur man än bygger framvagnen antar jag det i slutänden måste bli en kompromiss.

    För min del är målet inte att bygga en perfekt banracingbil, utan något som är bekvämt att köra i både stadstrafik och på landsväg långa sträckor. Att modifiera framvagnen, främst ändra KPI, vore ett intressant projekt men är förmodligen överkurs och slöseri med tid på vardagsbilen. Att i stället minska fälgens offset genom att även bredda inåt borde vara ett säkrare kort, men där sitter ju fjädern illa till. Kanske mer produktivt och belönande att ge sig på denna?
    -Alltså helt fräckt skära upp innerskärmen och flytta in fjädern något, och sedan göra samma trick med nedre fjäderskålen. Utväxlingen ökar förstås så att fjädringen blir mjukare men vill man som jag samtidigt sänka bilen kan det kompenseras med kortare fjäder.

    En mer radikal sänkning gör förstås saker med framvagnsgeometrin, främst ökad cambervinkel. Förutom att slita mer på däcken i innerkant borde det geviss motverkan av ”kåtåligheten” från fälgbreddningens ökning av styrradien.

    #396813
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag gissar att du kan vinna ett par cm i nederkant bara genom att flytt nedre fjäderfästet inåt. Kapa fjädern efter behov, tills du får önskad rideheight/fjädringsväg.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #396855
    fuling
    Deltagare

    Ta en fjäder med minder ytterdiamter?

    #396863
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ta en fjäder med minder ytterdiamter?

    Den är inte särskilt vid som det är, plus att du får modda fjäderfästena.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #401168

    Igår gick fulmekandets självutnämnde men okrönte konung (jag) loss med vinkelslipen igen. Beväpnad med tre Biltema fjäderkompressorer (lång bult med två dubbelhakor) var planen att plocka ur fjädrarna, kapa ca två varv och montera tillbaka. Trodde det skulle bli en lätt match, men de långa tornen till genomslagsgummina ville annat. Av åtkomstskäl blev det 2½ varv på framfjädrarna. Det riktigt kniviga blev att få tillbaka fjädrarna, vilket BORDE vara lättare då de ju var kortare. Men icke… Ett desperat telefonsamtal till den enda saabvän jag har i telefonboken och jag fick veta att hela (j—a) övre bärarmen ska lossas. Det hade jag verkligen inte lust med och fjädern var ju SÅ nära att kliva tillbaka upp på bärarmskoppen. Till sist kom jag på ett sätt att med två kofötter bända eländet på plats. Därefter ett hiskeligt stökande med fjärderkompressorerna… Andra sidans framfjärder gick både lättare och mer brutalt, där kapade jag med liten rondell på plats, utan att plocka ut fjädern. (fjäderkompressor behövdes så klart ändå)

    Det blev aningen lägre än planerat och de inre drivknutarna ger lättare vibrationer vid pådrag. Det intressanta är att den lilla ändring av cambervinkeln som kom på köpet av sänkningen i förvånansvärt hög grad nu har motverkat effekten av den ökade styrradien som kom med de utåt breddade fälgarna. Spökplumpen är nu helt lugn i ratten och behöver knappt alls någon passning längre! 🙂

    Baktill blev det två varv, vilket sänkte och styvade upp riktigt fint. Framfjädrarna har fortfarande visst inspänning i utfjädrat läge medan bakfjädrarna blev så lösa att de kunde plockas ur med handkraft. För att lösa detta quick-n-dirty svetsade jag på korta bitar av 20mm rundstång under fjäderkopparna så att fångbanden stoppar utfjädringen tidigare.

    Noteras bör att alla fjädrar kapades i underkant på inrådan av den erfarne saabvännen i telefonen. Förutom att de nedre fjäderkopparna med deras spiralform bättre passar mot en kapad fjäder så kan den tunnare plåten fjädrarna vilar mot i överkant nötas sönder fort av en icke perfekt planad fjäder.

    Slutsats: Det går utmärkt att bredda framfälgarna utåt ca fem centimeter om man följer upp med en duktig sänkning. Efter en sådan kombination är bilen relativt neutralstyrd. Två varv max är nog vad man bör kapa om man vill slippa vibrationer från drivaxlarna.

    Bilagor:
    #401206

    Har nu kört drygt 300 km efter sänkningen och bilen uppför sig helt fantastiskt bra! Spårkänsligheten från 195-däcken på ca 5cm utåt breddade fälgar har minskat från tröttsamt och ibland obehagligt överraskande till bara en trivsam vägkänsla som saknades med originalhjulen. Den ökade cambervinkeln kan anas med blotta ögat, men är inte på något vis extrem. Återstår att se hur däckslitaget kommer att påverkas. Jag är i vilket fall mycket glad att jag inte började modifiera bärarmarna eller något annat radikalt på okänd mark.

    Förutom att sänkningen kompenserat fint för den ökade fälgbredden är fjädringen precis lagom mycket styvare. Faktum är att bilen känns MINDRE studsig än tidigare. Detta blev helt enkelt väldigt lyckat!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng