styrservo i 95/96

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 styrservo i 95/96

Detta ämne innehåller 17 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-09-30 10:15.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare

95r4diesel
    Deltagare

hej, har en 95:a med en vw diesel på saablådan. tänkte att jag skulle montera en servokuggstång också. söker tips om ombyggnader, lämplig fabrikat och liknande.

Martin
    Deltagare

Attans, jag talade med en norsk Saabentusiast om detta så sent som i helgen som gick,
    om jag bara kunde fräscha upp minnet. :doh:

Han hade installerat servo och tyckte att vägkänslan blev mycket bra. Lätt styrning med bra vägkänsla samt något mindre vevigt.

95r4diesel
    Deltagare

vet någon vem martin b:s norrman är; hör av er

freddedw
    Deltagare

Får ursäkta en off topic fråga men hur satte du ihop motor och låda, var det mycke jobb?

95r4diesel
    Deltagare

gå in och titta på ” diesel i saab’en ” mvh RONALD

fredrik.a.
    Deltagare

tycker också det skulle va kul att se motorbygget men jag hittar inget på ” diesel i saab’en ”

Morten S.
    Moderator

Tipper det var Tore Svendsen, Martin snakket med. Tore tok tannstangen fra en Volvo 460.
    Han måtte tilpasse torpedoveggen og ytterdelen av stangen.
    Jeg har noen bilder av torpedoveggen, og kan legge ut de senere.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Martin
    Deltagare

Tore var det nog, jag känner igen det med 460.
    Jag frågade honom om han kunde tänka sig att beskriva det i BR eller Frihjulet

Tack Morten!

95r4diesel
    Deltagare

hej igen. jag som trodde att servo i en päronhalva var en stor och vacker tanke, som tänkts av VÄLDIGT

95r4diesel
    Deltagare

Hej igen, igen. Jag tryckte nog på fel knapp någonstans, ursäktar mig med att jag nybörjare på detta. Tillbaka till mina styrväxlar; Någon annan än jag måste vilja ha servo i sin V4:a, hur har de som har V6:or gjort, har de monterat en lastbilsratt. Jag söker inga komplicerade svar med komplett monteringsinstruktion, utan någon som gjort som jag, mätt styrväxlar; avståndet mellan stångens inre styrleder är det kritiska måttet, detta skall vara så nära V4:ans som möjligt för att bibehålla korrekta styrvinklar. Jag har hittat några bra men något för långa. Vill helst slippa bearbeta stången, med tanke på reservdelar.Till er som är intresserade av min dieselkonvertering och saknar bilder finns en ny förklaring på ”diesel i saaben”. För övrigt; Tack till Morten Strandmoe! mvh RONALD

anders jensen
    Deltagare

Hej Ronald.
    Detta har varit ”uppe på tapeten” tidigare och här är tråden.

http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=21998&Searchpage=3&Main=3598&Words=styrservo+v4&Search=true#Post21998

MVH
    Anders

95r4diesel
    Deltagare

Tack Anders för den nya tråden! Orsaken till många inlägg nu, är att jag ligger hemma i flunsan och har långtråkigt. Om man tittar på dessa tidiga hjälpstyrservon med lös kolv började dessa användas på skördetröskor, traktorer och amerikanska bilar. De ger ibland en liten fördröjning i styrresponsen, bör kunna användas på RC-bilar. Någon föreslog något från en renault monterat mellan kuggstång och rattaxel, jag förutsätter att denna har en mekanisk förbindelse och hydralisk förstärkning, det finns nämligen typ ”orbitrol” som inte är mekaniskt förbundna. Dessa måste ha hydraltryck=fungerande motor/pump, och gillas INTE av bilprovningen. Vad jag letar efter är en kuggstång som liknar V4:ans, så att ingreppet blir litet som möjligt, både på torpedvägg och rattstång (vill använda en kollapsbar dito). Ihopkopplingen med styrarmarna är inget stort problem utan det som skall lösas är avståndet mellan inre styrleder. Jag har hittat några japaner med lämpliga längder och utförande MEN något för långa. Att jag envisas med längden är att då får jag samma styrgeometri som orginal, vilket innebär att bilen beter sig precis vanligt, bara mer lättstyrd, förmodligen med färre rattvarv. Ideer och förslag emottages med stor förtjusning!!!!! mvh RONALD

krister k
    Deltagare

Hej!
    Att hitta en styrväxel från en std-bil med färre varv än v4ans (2,7 eller 2,25 beroende på årsmodell) är nog svårt tror jag…

enor
    Deltagare
    95r4diesel wrote:
    Till er som är intresserade av min dieselkonvertering och saknar bilder finns en ny förklaring på ”diesel i saaben”.

Jag är synnerligen intresserad av att läsa om detta, men var hittar man denna tråd? Om man söker på ”diesel i saaben” här på forumet så hittar man absolut ingenting… kan du fixa en direktlänk?

/Magnus

95r4diesel
    Deltagare

Jag tackar alla som tagit sig tid att svara på min förfrågan!
    Eftersom jag är nybörjare på nätet begrep jag inte att det var en privat konversation jag gav mitt svar till angående dieselkonverteringen. Därför kommer här en mer officiell förklaring till bristen på bilder.
    Jag har ingen digitalkamera eller mobil med kamera. Den term som används om sådana som mig är dinosaurie = den siste av sin sort. Jag ska byta motor i min bil ( från 54hk sug till 75 eller 90hk turbo ) då lovar jag att skaffa en kamera och fota allt och lägga ut bilderna. Bör jag då starta en ny tråd, typ diesel i 95/96? synpunkt någon
    Under tiden kommer en kort beskrivning av jobbet; målsättningen var att behålla så mycket orginal som möjligt. Själva ihopkopplingen av motor och låda är möjlig genom att jag låtit gjuta upp en adepterbit i aluminium som passar mot motorn.( jag har gjort pluggen själv ) Denna bearbetar jag själv med mycket enkla medel. Nästa steg är att kapa en ”kopplingskåpa” till mått och plana. Det som gör det möjligt att passa ihop delarna är
    är en jigg som passar i motorns ramlagerlägen och styr i kopplingskåpans lagerläge i bakkant. Sen är det bara att svetsa ihop delarna med TIG eller MIG. Är man noggrann när man svarvar jiggen kommer man att ligga på 5/100:s tolerans på de flesta måtten.
    VW-motorn har flera lämpliga svänghjul/tryckplatta vilket gör att jag kan använda en std saablamell/urtrampningslager, allt manövreras med orginalgrejor. växelådan sitter på orginalplats. Till motorn använder jag saabs motorkuddar men egentillverkade motortassar. Kylare V4:a något ombyggd. Elsystem orginal med ett enkelt tillägg. Allt får rum innanför frontplåten på en långnos om man slopar ljustorkarna. Fläkt på framsida av kylaren.
    Bränsleförbrukningen ligger på 0,4+ ,minskar nog med turbomotor.
    Det är faktiskt enklare att göra än man tror.
    mvh RONALD

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng