Styrservoproblem/ hackig, svänger ej tillbaka

Forum Modellspecifika forum OG900 Styrservoproblem/ hackig, svänger ej tillbaka

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-19 18:09 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26353
    nylen
    Deltagare

    Hej!
    Va och besiktade min 92as 900i häromdagen och jag fick en 2a på styrservon, den kändes hackig samt att den ej går tillbaka av sig själv då man svänger och släpper ratten. (Vid kallstart är den väldigt trög)
    Vad kan det vara som är fel?
    Själv tkr jag att det va en löjlig sak att ta upp, har inte ens tänkt på de förns nu.

    Väldigt tacksam för alla svar 🙂

    Det finns olja i behållaren^^

    #197159
    saabaero
    Deltagare

    Prova att byta olja. Med fel olja kan funktionen bli dålig.
    Saab org olja är det som funkar bäst men kan vara svårt att hitta idag.
    OBS du ska inte ha samma olja som till nyare bilar som 9-5

    Speedparts har olja som funkar ok.

    Hjälper inte oljebyte är det byte av styrväxel som gäller.
    Att inte ratten går tillbaka kan även bero på hjulinställningen

    #195859
    nylen
    Deltagare

    Okej, får göra ett oljebyte o se 🙂 annars äre väl bara att skruva då :p

    #197197
    Raffe
    Deltagare

    Jag bytte styrväxel på min. Då försvann det.. skulle kunna vara spindelled. Men tror inte det om den hackar.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #197202
    turbocab
    Deltagare

    Jag klarade min 1992a precis nyligen pga detta också. Dom har blivit lite hårdare på den punkten verkar det. Jag störde mig på det, men absolut ingen fara att köra och aldrig några problem eg, men jag tror BP tänker att det kan paja helt när som helst och måste åtgärdas.

    Det kan ju vara knuten ovanför servon precis, den kärvar ibland och rejält med smörj kan påverka till det bättre, åtminstone tillfälligt. Men ny servo är väl itnte så långsökt. Lär gå byta med motorn kvar i, om man gillar att bröta runt när det är trångt. En lyft är nog nice att ha då? Jag hade inte försökt med maskin i och liggande på golvet under pallbockar, livet är för kort för det.

    #197205
    andreas1
    Deltagare

    Skulle mer tro att pumpen börjar ge upp. Att ratten ej svänger tillbaka kan vara så enkelt att det kan vara däcken.hade en utan servo som ej gick tillbaka, efter däckbyte gick den tillbaka igen,, förklaring varför det var så har jag inte.
    Ang styrväxelen så går den att byta med motorn i.

    #197380
    nylen
    Deltagare

    Hejsan!

    Jag har nu kommit fram till var felet va..
    Axeln som sitter mellan styrväxeln och rattstången kärvade, den nedre länken va stum åt ett håll, bytte den och fick igenom bilen 🙂 Samt att det blev en helt ny bil 😀

    #197381
    saabaero
    Deltagare

    Skönt att du hittade felet!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.