Svårstartad 900cab, hjälp!

Forum Modellspecifika forum OG900 Svårstartad 900cab, hjälp!

• Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-10 21:56 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Emil
    Deltagare

Hej! Jag har lite problem med min 900cab från 87. Den startar varje gång (hittills), går som en klocka när den är igång. Problemet är själva startmomentet! Måste köra den länge på starten (ca 2 så långa försök man törs på startmotorn) innan den vill hoppa igång. Betydligt mer lättstartad kall än varm och vill ryka lite när den startar men inte efter det.
    Fördelarlock, tändkablar, stift, batteri är bytt.

Tack på förhand!

hakan_f
    Deltagare

Det där handlar om problem med bränsleinsprutningen. Hade liknande problem själv i min 1987’a. I min var det styrtrycksventilen som behövde bytas. Efter det har den gått som en dröm.

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

Emil
    Deltagare

Tack för snabbt och bra svar, misstänkt att det varit dåligt med bränsle då stiften varit lite torra. Ska testa byta styrtrycksventilen och återkomma med resultat:).

Emil
    Deltagare

Nu har jag kollat lite och verkar inte som jag har en sådan Styrtrycksventil på min modell. 16v turbo utan kat. Fick ett tips att byta kallstartsgivare men blev inte bättre. Får fortsätta chansbyta komponenter på bränslesidan känns det som om ingen har någon annan idé 🙂

saabaero
    Deltagare

Det skulle kunna vara problem med att den tappar bränsletrycket.
    Blir det någon skillnad om du låter pumpen ”gå klart” de sekunder den går när du vrider på tändningen ?

Även Hallgivaren i fördelaren är lite misstänkt.

Står tändningen rätt ?

Regin
    Deltagare

Blir det någon skillnad om du låter pumpen ”gå klart” de sekunder den går när du vrider på tändningen ?

Det gör en 87’a LH 2.2 väl inte –
    hoppar först igång när startmotor går 😉

Regin
    Deltagare

Hade nyss en 1987 Aero på besök hos mig.
    Kanske inte direkt så långa startförsök som du beskriver det –
    men jag fick ner det lite.

Tändningen måste stå rätt 16* + – 1*

Tändstiften (NGK) med ett avstånd på 0,7

Kolla upp alla vakuumslangar.

LMM kan också vara boven i detta (den med 005 på slutet)

Hur många mil har den rullat –
    tänkte mest så att det inte är spridarna som står läcker (inte helt ovanligt på dessa 1986/87)

• Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
    saabaero
    Deltagare

Det gör en 87’a LH 2.2 väl inte – hoppar först igång när startmotor går

Är du helt säker att det är så ?
    Nu var det ett tag sen jag höll på med LH2.2 men tycker det verkar konstigt om man ”tappat bort” den funktionen på det systemet.

Oavsett om funktionen finns eller inte kan det vara idé att kola om problemet kommer av att den tappar bränsletrycket när den står.
    DEt kan vara läckande spridare eller backventil eller btr.

Emil
    Deltagare

Tror inte pumpen går endast på tändningen men inte helt säker, blir i alla fall ingen skillnad om jag låter tändningen va på lite innan start. Känns märkligt att det skulle saknas tryck på bränslet eller att tändningen skulle stå fel då den startar jättefint när den är kall, är väl då om någon gång bränsletrycket borde vara borta om läckage finns. Sitter nya ngk stift i. Hallgivaren lät lite intressant dock men tänkte byta bränsletrycksregulatorn här näst.
    Bilen har gått ca 20 och ett spridarläckage märkas väl rätt tydligt? Sen vet jag inte om tändspolen kanske håller på att ge upp, långsökt kanske. Ska försöka mig på en riktig genomgång kommande helg.

Regin
    Deltagare

Nu vet jag jo inte hur långt det går på startmotor innan den hoppar igång ….

Men ett tips om man nu är 2 st –
    där den ene spray’er startgas in i insuget direkt när startmotor går.

Om motor ”reagerar/hoppar igång” direkt på det –
    ja så vet man jo vart felet kan vara 🙂
    .
    .
    .
    .

Och Saabaero……..
    Ja jag är ganska så 100 på att det är så på dom bilarna

• Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
    saabaero
    Deltagare

Utifrån att den blir mer svårstartad varm tror jag ändå att hallgivaren är den hetaste kandidaten.

Emil
    Deltagare

Löste problemet men glömde bort att återrapportera här i forumet så för den nyfikne eller den med likasinnade problem så bytte jag tändmodulen/effektsteget som sitter framför vänster hjulhus fram trots att den som satt där såg nybytt/fräsch ut. Bilen hoppade igång direkt och går som en klocka.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng