Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Svårstartad 900cab, hjälp!
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-10 21:56 av .
- FörfattareInlägg
- 24 juli, 2017 kl. 17:02 #433093
Emil
DeltagareHej! Jag har lite problem med min 900cab från 87. Den startar varje gång (hittills), går som en klocka när den är igång. Problemet är själva startmomentet! Måste köra den länge på starten (ca 2 så långa försök man törs på startmotorn) innan den vill hoppa igång. Betydligt mer lättstartad kall än varm och vill ryka lite när den startar men inte efter det.
Fördelarlock, tändkablar, stift, batteri är bytt.Tack på förhand!
24 juli, 2017 kl. 17:42 #433097hakan_f
DeltagareDet där handlar om problem med bränsleinsprutningen. Hade liknande problem själv i min 1987’a. I min var det styrtrycksventilen som behövde bytas. Efter det har den gått som en dröm.
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 196125 juli, 2017 kl. 14:07 #433140Emil
DeltagareTack för snabbt och bra svar, misstänkt att det varit dåligt med bränsle då stiften varit lite torra. Ska testa byta styrtrycksventilen och återkomma med resultat:).
26 augusti, 2017 kl. 14:16 #434188Emil
DeltagareNu har jag kollat lite och verkar inte som jag har en sådan Styrtrycksventil på min modell. 16v turbo utan kat. Fick ett tips att byta kallstartsgivare men blev inte bättre. Får fortsätta chansbyta komponenter på bränslesidan känns det som om ingen har någon annan idé 🙂
27 augusti, 2017 kl. 09:26 #434233saabaero
DeltagareDet skulle kunna vara problem med att den tappar bränsletrycket.
Blir det någon skillnad om du låter pumpen ”gå klart” de sekunder den går när du vrider på tändningen ?Även Hallgivaren i fördelaren är lite misstänkt.
Står tändningen rätt ?
27 augusti, 2017 kl. 21:41 #434280Regin
DeltagareBlir det någon skillnad om du låter pumpen ”gå klart” de sekunder den går när du vrider på tändningen ?
Det gör en 87’a LH 2.2 väl inte –
hoppar först igång när startmotor går 😉27 augusti, 2017 kl. 21:49 #434281Regin
DeltagareHade nyss en 1987 Aero på besök hos mig.
Kanske inte direkt så långa startförsök som du beskriver det –
men jag fick ner det lite.Tändningen måste stå rätt 16* + – 1*
Tändstiften (NGK) med ett avstånd på 0,7
Kolla upp alla vakuumslangar.
LMM kan också vara boven i detta (den med 005 på slutet)
Hur många mil har den rullat –
tänkte mest så att det inte är spridarna som står läcker (inte helt ovanligt på dessa 1986/87)- Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
28 augusti, 2017 kl. 08:15 #434287saabaero
DeltagareBlir det någon skillnad om du låter pumpen ”gå klart” de sekunder den går när du vrider på tändningen ?
Det gör en 87’a LH 2.2 väl inte – hoppar först igång när startmotor går
Är du helt säker att det är så ?
Nu var det ett tag sen jag höll på med LH2.2 men tycker det verkar konstigt om man ”tappat bort” den funktionen på det systemet.Oavsett om funktionen finns eller inte kan det vara idé att kola om problemet kommer av att den tappar bränsletrycket när den står.
DEt kan vara läckande spridare eller backventil eller btr.28 augusti, 2017 kl. 23:33 #434314Emil
DeltagareTror inte pumpen går endast på tändningen men inte helt säker, blir i alla fall ingen skillnad om jag låter tändningen va på lite innan start. Känns märkligt att det skulle saknas tryck på bränslet eller att tändningen skulle stå fel då den startar jättefint när den är kall, är väl då om någon gång bränsletrycket borde vara borta om läckage finns. Sitter nya ngk stift i. Hallgivaren lät lite intressant dock men tänkte byta bränsletrycksregulatorn här näst.
Bilen har gått ca 20 och ett spridarläckage märkas väl rätt tydligt? Sen vet jag inte om tändspolen kanske håller på att ge upp, långsökt kanske. Ska försöka mig på en riktig genomgång kommande helg.29 augusti, 2017 kl. 13:42 #434350Regin
DeltagareNu vet jag jo inte hur långt det går på startmotor innan den hoppar igång ….
Men ett tips om man nu är 2 st –
där den ene spray’er startgas in i insuget direkt när startmotor går.Om motor ”reagerar/hoppar igång” direkt på det –
ja så vet man jo vart felet kan vara 🙂
.
.
.
.Och Saabaero……..
Ja jag är ganska så 100 på att det är så på dom bilarna- Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
29 augusti, 2017 kl. 21:42 #434358saabaero
DeltagareUtifrån att den blir mer svårstartad varm tror jag ändå att hallgivaren är den hetaste kandidaten.
10 januari, 2018 kl. 21:56 #439500Emil
DeltagareLöste problemet men glömde bort att återrapportera här i forumet så för den nyfikne eller den med likasinnade problem så bytte jag tändmodulen/effektsteget som sitter framför vänster hjulhus fram trots att den som satt där såg nybytt/fräsch ut. Bilen hoppade igång direkt och går som en klocka.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.