Svårstartad 99t

Forum Modellspecifika forum 90/99 Svårstartad 99t

  • Detta ämne har 22 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-15 20:35 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17893
    siffrannio
    Deltagare

    Milt sagt, lyckas man inte fånga upp den med gasen första gången så är det dömt till att misslyckas de kommande 10-15 minuterna, när jag vrider om nyckel så tänder den till på direkten, fångar man inte upp med gasen då så dör den och sen kan man dra på startmotorn utan minsta antydan till tändning. Detta gäller bara när motorn är kall.
    Bilen har eftermonterad starthjälp som ska göra det lättare att starta när den är varm.
    Jag kollade reläerna oxå, och det till tändningsnyckeln var hoppllöst rostiga på stiften.
    Någon som har något tipps eller känner igen symtomen?!
    Mvh Jesper

    #121524
    lurker2
    Deltagare

    Kan kanske vara kallstartventilen….

    😎

    #121525
    porsche944
    Deltagare

    Menar du att den blir ”sur” direkt? Ger kallstarten bränsle konstant? Kolla spridarbild samt pump kapacitet. Kan vara styrtrycksventilen som inte funkar som den skall, sitter vaccumslangen i och är hel? Startar den lätt och direkt när den är varm? Om den gör det så satsar jag nog på styrtrycksventilen.

    #121526
    siffrannio
    Deltagare

    Ja det verkar som den surar till direkt, får man igång den så bludrar den lite väl mycket i början, som om ett tändstift inte riktigt hänger med, den startar alltid när den är varm.
    Vart sitter styrtrycks ventilen, och kan den fixas eller är det bara att byta mot en ny.
    Den eftermonterade starhjälpen är ju ett tidrelä som fettar på i början. Vad händer om jag tar bort reläet?

    #121528
    Lustgasen
    Moderator


    (bild utan turbo men det är samma ändå)
    Vid termostathuset alltså, men jag vill du testar en sak, skruva lös gummiröret som går till luftmängdmätaren (det stora) , lyft på skivan och sätt in en liten slang på max 1cm i mellan så den hålls uppe och testa starta. Har ett liknande fel på min, och jag måste göra så innan den går igång. Skall ta lös hela mängdmätaren och smörja upp på min bil, förhoppningvis är det det som är felet.

    Vakumslangar kan det också vara. Eller stiften, Kollat de vanliga med rotor, fördelarlock och kablar?

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #121529
    porsche944
    Deltagare

    Den skall ju inte behöva mer bränsle vid varm motor som du säger att extra starthjälpen ger. Ta bort el anslutningen till kallstartsventilen, den sitter lite på snedden precis vid spjällhuset, när motorn har låg tmp så skall denna pytsa in bränsle under max ett par sekunder, den kanske ger bränsle konstant? Med kall motor och kabeln av så skall den vara lite svårstartad. Det kanske rent av är så att den får för lite? Blundrandet betyder kanske bränslebrist? Styrtrycksventilen går att köpa via Bosch, kostnad ca 5000 kr.

    #121531
    siffrannio
    Deltagare

    Gummislangen, menar du nr fem på bilden då lr?
    Har lite skrammel från kopplingen oxå, så istället för att starta en ny tråd så frågar jag här nu när jag har några kunninga, kan det räcka med att byta broms/kopplings olja å lufta. Det skrammlar när kopplingen är ute, ungefär som på en Guzzi lr Ducce. det kanske ska vara lite fix, bilen har stått sen 98.

    #121532
    Lustgasen
    Moderator

    Det låter som urtrampningslager, garanterat

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #121533
    siffrannio
    Deltagare

    5000pix, jag hade ju hoppats på ett ärjat/rostigt relä!

    #121535
    Lustgasen
    Moderator

    Testa lossa på kallstartsventilen, är lite blåfägard direkt på insuget. 13 fattning, lossa bara lite , du märker om du har tryck i den, alternativt kan du spruta in startgas i insuget,tänder den då, då får den för lite bensin.

    Skit i spridarna? Förresten, du kan lossa spridarna också och se om du har tryck i dem.

    Men när den går, då går den bra och sådär?

    På min vare dags med bensinfilter byte, har din stått kan du ju kolla hur ditt ser ut.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #121537
    siffrannio
    Deltagare

    Jo när den går så går den bra, har lite svårt att dosera tryck och varvtal just nu. Måste byta membranet och koppla in tryckvakten.
    Men i övrigt går den bra, inga dipp eller svackor vid något varvtal, utan det är just bara vid första starten på dagen. Det hängde två lösa tåtar under insugningsröret, från kallstartsventilen oxå, och jag är absolut ingen fordonselektriker, så jag lät de vara. Men jag misstänker att det är relaterat till eftermontaget?!

    #121541
    porsche944
    Deltagare

    Det låter som det skall, om du trampar ner kopplingen så tystnar det? Då är det helt ok.

    #121559
    saabsport
    Deltagare

    Min ’73a 96a har samma problem.
    Startar den inte direkt,är den omöjlig att få igång..om man inte trycker på gasen!Gasen i botten,och så startar den direkt.det har du säkert prövat,men gör det ändå.det kan fungera på det sättet!

    Niko

    #121562
    walle
    Deltagare

    du an hitta en på tradera för några 100 lappar mvh

    #121574
    siffrannio
    Deltagare

    Har fotat lite i motor rummet, tidreläet som är en eftermonterad starhjälp är kopplad til termotidskontakten + att det är en lös tåt där oxå, kabelhärvan går sedan fram till lmm:en. Den eftermonterade starhjälpen ska iaf vara saab orginal, så jag undrar om någon vet nåt om den modifikationen?
    Från lmm:en där bränsleslangarna går till isp munstyckena ( de som blir spröda & är lätta att knäcka + att det kostar aset ) är det ett litet rör som sticker upp, ska det vara något kopplat till den?
    Och sen undrar jag, kontakten som jag håller i på bilden, ska antagligen till dörren.Vad är den till för, är det el spegel lr för el hissar, lr är jag helt fel ute?!

    Tack för alla svar!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng