Svårt att få motorn på plats

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Svårt att få motorn på plats

  • Detta ämne har 25 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-06 09:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6017
    vidar
    Deltagare

    Hej, har börjar fixa med vår 95a igen ( se projekttråd)

    Hängde motorn på plats men fick den inte att hoppa in allra sista biten hur jag än vickar på den. Det ser dessutom ut som det sitter en styrtapp på både motor och växellåda. Det ska väl bara vara en? Har inte rört bilen på snart två år så minnet är lite suddigt. Båda två är så vitt jag vet standard, motorn från en 76a och växellådan 75,76 eller 79.
    Något tips på hur man kan göra?

    Glipan:

    #42494
    ploghultarn
    Deltagare

    Lättare att sätta ihop motor och låda först och sedan plocka i den, lossa på övre spindelleden från bärarm så hela paketet(drivaxel) viker ut sig, då går det lätt. bör nog bara vara en styrnig, en skall bort vilken kan jag inte säga på rak arm.

    #42496
    William
    Deltagare

    Jomen det där känner jag igen :ID Jag upplever att det glider ihop betydligt smidigare när jag hissar upp framvagnen med garagedomkraften samt pallar upp framänden på lådan, prova det!

    #42498
    William
    Deltagare

    Lol, jag läste din projekttråd efter jag skrev förgående, kanske inte så lätt att höja och trixa då med motorlyft i form av Volvo 245 hehe – bara mickla på tills axeln på lådan prickar rätt i hylsan på motorn :wrench

    #42500
    jesperlann
    Deltagare

    Har du provat att snurra lite på veven?

    #42503
    krister k
    Deltagare

    Styrpinne mot styrpinne blir inge bra. Isär med låda och motor och plocka bort en. :wrench

    #42512
    hubbe
    Deltagare

    du måste har en träbit under lådan, så att lådan står under montagen lite högre an normalt.

    #42566
    vidar
    Deltagare

    Tack för tipsen! Jag provar så fort jag hinner!

    #42568

    Gjorde precis denna operation på min 96’a. Lyfte upp lådan ca 5-10 cm och då slank motor och låda ihop så fint så fint!

    #39982

    Jag bytte motor förra veckan och efter förra årets kopplingsbyte då jag höll på att bli galen var jag bättre förberedd. I våras var det ett rent helvete att få i motorn igen så den här gången centrerade jag kopplingslamellen på garagegolvet tills en lös växellåda gick på utan problem. Sedan åker man ändå på att snurra på vevaxeln (växel + frihjul ilagd/låst) tills splinsen gled ihop.

    Även jag åkte på detta med magiskt vandrande styrhylsor mellan låda och motor. Naturligtvis upptäckte jag det först när motor och låda glidit ihop fint… :bh
    -Bara å lyfta ur motorn igen… Så förbaskat trångt i längsled…

    I min förra V4-period för 20 år sedan blev det ett antal motor- och växellådsbyten. Tror jag någon gång provade att lyfta i och ur hela paketet men hade ingen bra lyft så det blev tungt och bängligt. Inte heller är det kul att tappa rullar till inre drivknutarna… Har man inte en riktigt fiiiiin 96:a kan man ju tillåta sig ett visst mått av brutalitet när man bökar i och ur motorn. Det är verkligen på gränsen mot frambalken. Att lyfta upp växellådan maximalt i framkant är nog ett måste, jag brukar kila in ett vedträ under lådan.

    #42672
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det märks att grundkonstruktionen är gjord för en lite tvåtaktare… 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #42843
    vidar
    Deltagare

    Har höjt upp växellådan, tagit bort den extra styrtappen och varit extra snäll mot hunden. Men icke hoppar lådan på plats. Det känns nästan som växellådsaxeln är 10mm för lång. Drar jag åt på ena sidan glipar det mer på andra.

    Är jag helt dum i huvudet? :ID

    #42847
    ingvar k
    Deltagare

    Det verkar som att axeln inte går in i bussningen i svänghjulet. Centrering? Se John As inlägg ovan

    #42886

    Man kan bli galen på det där. Jag har någon gång i ren desperation dragit ihop en motor och dess växellåda med våld tills axeln hoppat rätt med en lätt smäll, men det är inte att rekommendera. Om det inte hjälper att låsa frihjulet, lägga i en växel, vrida på svänghjulet och ruska/gunga är det sannolikt lamellen som sitter så snett att dess splines styr växellådans ingående axel snett mot bussningen i svänghulet som någon skrev ovan.

    Det kanske kan vara värt strulet att lossa tryckplattan NÄSTAN helt från svänghjulet så lamellen går att skjuta omkring med visst motstånd, para ihop med växellådan och sedan dra isär försiktigt igen för att dra till tryckplattans skruvar. Risken finns förstås att den så fint centrerade lamellen glider iväg igen… Jag är inte helt säker men har för mig att man kan komma åt tryckplattans sex skruvar genom inspektionshålet i växellådsgaveln. (åtminstone med motor och låda lösa på garagegolvet) I så fall kan man ju dra åt tryckplattan med motorn på plats i bilen. Värt att prova i alla fall.

    Å andra sidan har jag ibland bökat tills det smakat skit i munnen, börjat om helt från början och sedan haft tok-turen att allt plötsligt glidit ihop hur fint som helst utan att jag egentligen ändrat något… Om motorbyten blir en vana på min nuvarande skräpsaab kommer jag överväga att ersätta den främre plåtbalken med någon löstagbar konstruktion. Det är onekligen mycket lättare när motorn bara behöver skjutas på plats.

    #42903
    vidar
    Deltagare

    Jo, främre motorbalken var rätt nära att få smaka vinkelkap sist jag försökte…
    Idag ska jag regla väggar och tak i sovrummet – nytt försök imorgon.
    Konstaterade att jag har för dåliga lyftgrejer för att kunna lyfta i motor och växellåda tillsammans. Men visst gick dom ihop lätt när jag tog ut båda ur bilen. Att dom sen inte gick in i bilen igen var ju en smula frustrerande.

    Skam den som ger sig. Att dagligen köra 245 är ju i sig världens bästa :WH att få igång bilen….

    (Förresten – bängligt är ju ett helt fantastiskt ord! Har fått höra en del sköna ord nu när jag läser träslöjd på distans i Umeå.)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng