Svarvning av bromsskivor, renovering av ok?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Svarvning av bromsskivor, renovering av ok?

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-23 18:17 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6706

    Bruksbilen har helt usla bromsar. Skivorna är illa slitna/rostiga och har tappat mer än 1/3 av bromsytan. Brukar det gå bra att svarva skivor själv eller är det stor risk att man får vibrationer sedan? Hur mycket törs man svarva ner dem? Finns nya skivor och isf till vilken kostnad?

    Oken kärvar ibland. Tror inte det är bromsslangarna (ska för säkerhets skull bytas). Är det lätt att fixa oken med en renoveringssats? (byta kolvar och packningar) Var hittar jag delarna till bra pris?
    Behöver även backar bak till bästa pris.

    #47801
    Morten S.
    Moderator

    Jeg pleier å kjøpe rep.sett via mekonomen. Men du bør jo ta ut stempelet (kolven) først for å se at det ikke er gravrust i pumpehuset. Alternativ så selger Mekonomen renoverte calipre. Da må du levere inn de gamle.
    SSk har også en avtale om overhalte calipre. Jeg pleier også å spandere rustfrie stempler.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #47805
    cch
    Deltagare

    Jag köpte nya skivor (Brembo) och utbytesok på Mekonomen. Aktuella priser hittar du på deras hemsida. Be att få deras sms-utskick vad gäller rabatter och så. Jag köpte skivorna med 20% rabatt 🙂
    Vad gäller bromsbelägg köpte jag Mintex racingbelägg då bilen används dagligen. Det blev den kallaste varianten med temperaturspann på 100-400g, de kostar ca 950kr satsen men det var det väl värt tycker jag. Har fin känsla i pedalen nu :race

    Mvh

    CCH

    #47811

    Hej.
    Var köpte du beläggen?
    @CCH wrote:

    Vad gäller bromsbelägg köpte jag Mintex racingbelägg då bilen används dagligen. Det blev den kallaste varianten med temperaturspann på 100-400g, de kostar ca 950kr satsen

    #47827

    Kan det vara stor skillnad i bromsförmåga mellan olika tillverkares bromsbelägg? Om lågbudget à la Biltema kräver större pedaltryck än något av finare fabrikat blir jag inte förvånad och eftersom jag funderar på att slopa servot i projektbilen kanske åtminstone den ska ha racingbelägg?

    Någon som har mekartips för DIY-renovering av oken? Är det bara att pumpa ut kolvarna, krafsa rent och stoppa i nya tätningar och kolvar?

    Hur stor del av bromsverkan står bakaxeln för egentligen? Vad jag förstått har de flesta bilar inte mer än 20-30% av kraften bak eftersom man inte vill att bakhjulen låser före framhjulen i något läge. Slitna backar bak gör kanske då inte så stor skillnad? I mitt fall är handbromsen hur som helst kass så jag åker på att byta bak ändå, så jag undrar mest.

    #47828
    Janne Hagnell
    Moderator

    Vill minnas att den stora skillnaden mellan kvalitets- och budgetbelägg är förmågan att behålla sina egenskaper ävn vid upprepad och hård bromsning. Ska du köra bana eller i alperna, tex, finns det all anledning att satsa på kvalitet. Till bruksbilar har jag dock vid flera tillfällen köpt Biltemabelägg med gott resultat. :wrench

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #47849

    Låter bra det Janne! Som som jag försöker köra till vardags är bromsarna mest nödutrustning i de fall jag felbedömer trafiksituationerna. 🙂 Jag försöker ofta anpassa gaspådrag och hastighet så att jag precis ska klara mig fram till nästa korsning eller kurva utan att röra bromsen. -Jättekul, i synnerhet när man ser vad det gör med bensinförbrukningen! (mindre kul för hetsputtarna i bilarna bakom dock…) Helt klart blir det inga dyra racingbelägg för mig!

    #47897
    cch
    Deltagare

    @vinkelfyra med kors wrote:

    Hej.
    Var köpte du beläggen?
    @CCH wrote:

    Vad gäller bromsbelägg köpte jag Mintex racingbelägg då bilen används dagligen. Det blev den kallaste varianten med temperaturspann på 100-400g, de kostar ca 950kr satsen

    Beläggen köptes via Mekonomen i Hörby som i sin tur fick dem via Stig Kristiansson Bil AB som ligger granne med dem.
    Jag köpte inga racingbelägg för att tokköra/bromsa utan för att vara säker på att bromsarna håller för upprepade inbromsningar utan att mattas om så skulle behövas.
    Jag anser att skillnaden är dag och natt mellan standardbeläggen och dessa Mintexbelägg. Nu har man ju känsla i pedalen och bra bett om så behövs.

    Mvh

    CCH

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng