T8 Special eller 900s?

Forum Modellspecifika forum OG900 T8 Special eller 900s?

Detta ämne innehåller 40 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-01 10:22.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare

Simon
    Deltagare

Hej!
    Sitter och jämför T8 Special, årsmodell 89, mot 900s, årsmodell 90. Vilken är värd att satsa på? Vilken drar minst soppa? På pappret borde en 900s dra mindre eftersom den är svagare och har 16 ventiler mot 8.
    Vilken hade ni där ute satsat på?

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Bengt Åkesson
    Deltagare

Jämför även försäkringarna på de olika bilarna.

/B

Beror på vad man vill ha. Special är ju snygg som attan med oxblodinredning, kjolar etc medans 900s är väldigt bra att utgå ifrån om man senare skulle vilja trimma, behövs bara intercooler, APC och lite smågrejer så har man en fulltryckare.
    Den senare drar mindre soppa men Specialen ”ska” kunna köras relativt snålt då den har högre utväxling (7:ans primär).

P.S. Jag betalar ca 2500 för att ha halvförsäkring på min Special. Försäkringsbolaget tar ingen hänsyn till att det faktiskt sitter en T16 i den 😉

Simon
    Deltagare

Har inte kollat så ingående på försäkringar, men en Special är lite billigare än en 900s. Det förvånade mig lite, går de mer på årsmodellen än effekten????
    ”Sminket” talar för Special. Borde man inte kunna få tag i skinninredning och kjolar och göra om en 900s???

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Det är svårt att få tag i en komplett inredning, särskilt den röda instrumentpanelen kan jag tänka att folk håller rätt hårt i.
    Försäkringen är lägre på bilar med 8-ventilsmotor än på bilar med 16 ventiler, premien påverkas dock i regel inte av ett motorbyte, som i mitt fall. Rent tekniskt har jag en Aero men en ”riktig” sådan har mycket högre försäkring.

Simon
    Deltagare

Ok, så panelen är speciell, trodde det bara var skinnstolar som skilde.
    Vad ligger förbrukningen på i snitt för en 900 då?? Runt litern??

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

bluesman
    Deltagare

Min bruksbil som är en T8 special drar i snitt ganska exakt litern, något mer vintertid o något mindre sommartid men utslaget på ett år så skulle man kunna säga en liter milen.
    Finns en hel del appeal på en T8 special tycker jag personligen och i längden borde det vara en bättre affär eftersom dom är relativt sällsynta och det gjordes inte så otroliga mängder av dem från början.
    Tycker också om karaktären på 8 ventilaren, lättmekat i alla avseenden (Det är väl iofs alla gamla Saabar) Sista årsmodellen med den motorn gör det också lite intressant, inte så svårt o plocka mer effekt ur den heller.
    Man kan väl summera med att det är som med det mesta en smaksak.
    Lycka till med ditt val!

Mvh

William
    Deltagare

har aldrig kört en T8, men 900S har jag kört ett antal mil i och den är en av de trevligaste motorer jag varit med om 🙂 accet på landsväg skulle jag aldrig kunna gissa att det bara är 145hk om jag inte visste det innan! 🙂

peter engqvist
    Deltagare

900s -90 är lite av en vanlig svenssonbil finns många av dom och är en bra slitvarg
    medans t8 special är nått extra som man är mer rädd om.
    tycker jag.

Lustgasen
    Moderator
    William wrote:
    har aldrig kört en T8, men 900S har jag kört ett antal mil i och den är en av de trevligaste motorer jag varit med om 🙂 accet på landsväg skulle jag aldrig kunna gissa att det bara är 145hk om jag inte visste det innan! 🙂

Kan bara instämma , har haft 2 st 900s, och de går som en dröm och låter som en dröm.. Helt perfekt

Simon
    Deltagare

Ok, det låter ju bra allt det här. 🙂 Ännu en fråga. Om anslutningarna på tryckrör är lösa, resulterar det i ett vinande och mindre laddtryck, eller? Är det något svårt och dyrt att fixa till? :O

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Om tryckrören är lösa/läcker och bilen har en luftmängdmätare så går den inte alls bra, hostar och har sig och lägger av. Det är mycket viktigt att alla tryckslangar är fräscha, lossar slangen till insuget när du kör kan du nästan slå huvet i ratten.

”Vinande och lägre laddtryck” är synonymt med kass turbo. Kontrolleras genom att man lossar på kompressorns ingående slang/rör och känner på axeln, får icke glappa axiellt det allra minsta, 0,5 mm radiellt är ok. Den ska gå att snurra på lätt och fint även när oljan har runnit undan.
    Blårök är tecken på kass turbo och då är katalysatorn troligen förstörd också.

Mvh
    Rasmus

Simon
    Deltagare

Just vinande och lågt laddtryck beskriver han som säljer en T8, annars är turbon ”kärnfrisk”, citerar svaret jag fick på mailen när jag frågade hur turbon mådde:
    ”Turbon är kärnfrisk! Den laddade fint förut och gick rätt bra.
    Men det viner från tryckrören och anslutnigarna vilket leder till laddtryck på max 0,3 bar.
    Jag har inte orkat kolla så noga eftersom att jag har en annan bil. Men det är troligen bara en av de slang-kopplingarna som läcker lite. Troligtvis är den väl utttorkad eller liknande.”

Låter lite osäkert tycker jag. Kanske inte värt att satsa på den bilen…

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

jacke
    Deltagare

Om det nu är ett enkelt fel som gör att turbon inte laddar, be säljaren att fixa de sakerna så att turbon laddar igen, och om han inte går med på det så är det bara att säga att du inte är intresserad. Om det i värsta fall är turbon som är slut får man räkna med att det kostar några tusen att fixa och dom pengarna lägger du nog hellre på en bil som fungerar eller hur? 🙂

mvh Jacke

Simon
    Deltagare

Ja, jag har också tänkt på den varianten. Jag lägger hellre pengar på en fungerande bil, byta turbo är väl inte det billigaste…

/Simon

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng