tack för allt hjälp.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / tack för allt hjälp.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / tack för allt hjälp.
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-16 14:20 av michelle.
-
FörfattareInlägg
-
april 15, 2011 at 18:18 #25255
Nu har jag hittat felet på bilen, oken var slitna i handbroms justeringen så handbromsen spände sig hela tiden vilket gjorde pedalen svampig och att bromsen låg på. böt oken sen funkade de.
Även om de inte gav resultat vill jag tacka alla som försökte hjälpa mig 🙂april 15, 2011 at 18:39 #183731@rodder76 wrote:
Ett klassiskt fel, som jag inte vet om det är möjligt att göra på en 900 är att sätta bromsoken på på fel sida. Detta medför då att luftningsnippeln inte sitter på högsta punkt (hamnar då nedåt), vilket i sin tur gör att du aldrig kan få ur all luft.
oken sitter på rätt plats å nipplarna är uppåt, tror inte att det passar åt fel håll.
april 15, 2011 at 19:08 #183733@jellybear wrote:
Bara för att dubbelkolla: Har du luftat oken i _rätt_ ordning?
det är väl vänster fram, höger bak. höger fram, vänster bak?
april 15, 2011 at 20:24 #183735Var huvudcyl ok på insidan ❓ säkert att du fick ihop den rätt ❓
Mvh Nisse
april 15, 2011 at 21:55 #183737@longjohn61 wrote:
Var huvudcyl ok på insidan ❓ säkert att du fick ihop den rätt ❓
Mvh Nisse
det såg inte ut att vara repor eller annat fel i den, satte packningarna somm dom gamla satt och de går endanst att sätta på ett vis.
@eriksson-93 wrote:
@plankan wrote:
Har du bytt skivorna med eller är det dom gamla ❓
har inte bytt skivor.
Hur ser skivorna ut då –
inte så att dom är “runda” vilket bruka ge detta sympton med svampig broms……….
Med runda menas att anläggningsytan för bromsklossarna inte är plan/jämn.@eriksson-93 wrote:
@jellybear wrote:
Bara för att dubbelkolla: Har du luftat oken i _rätt_ ordning?
det är väl vänster fram, höger bak. höger fram, vänster bak?
Nu har jag ju inte kvar min Haynes GDS-bok, men vad jag minns så slutade jag alltid med höger bak (alltså skulle ordningen vara höger fram, vänster bak, vänster fram, höger bak). Någon som vet med säkerhet kanske kan bekräfta ordningen???
april 16, 2011 at 08:07 #183738@plankan wrote:
@eriksson-93 wrote:
@plankan wrote:
Har du bytt skivorna med eller är det dom gamla ❓
har inte bytt skivor.
Hur ser skivorna ut då –
inte så att dom är “runda” vilket bruka ge detta sympton med svampig broms……….
Med runda menas att anläggningsytan för bromsklossarna inte är plan/jämn.dom gamla beläggena som satt var snedslitna. Pedalen är hård men fjädrande när bilen är avstängd, när man startar den går det trampa ända till golvet.
@eriksson-93 wrote:
dom gamla beläggena som satt var snedslitna. Pedalen är hård men fjädrande när bilen är avstängd, när man startar den går det trampa ända till golvet.
Då måste det väl vara fel på bromsservon?
(Jag är sjukt imponerad av hur mycket ni kan här på forumet!) 😯 😀
I haynes står det så här:
“Det går att lufta delar av systemet, exempelvis ett bromsrör och ok. Förutsatt att vätskeförlusten är minimal och luft inte dras in i systemet, är det inte nödvändigt att också lufta de andra bromsrören.
Hela systemet kan luftas fullständigt, vid behov. Följande ordningsföljd måste alltid följas:
Vänster bak bromsok – höger fram bromsok – höger bak bromsok – vänster fram bromsok.“
(Fast min pappa lärde mig att alltid börja med det ok som är längst bort från huvudcylindern (längst rör), dvs på de flesta bilar höger bak. Och det har då alltid funkat för mig.)Ett annat trick som jag har haft nytta av flera gånger och sparat många kronor på, är att lufta via bromsrörs- anslutningen i oket, i de fall (ganska vanligt) att luftningsnippeln rostat fast eller gått av. Då gör man så här: Först tar man loss beläggen och trampar på bromsen så att kolven åker ut nån cm (Fast försiktigt så att inte kolven ramlar ut helt förstås) Man lossar oket och vänder det och fixerar det så att högsta punkten är bromsrörsanslutningen. Sen lossar man bromsrörsnippeln helt, och med hjälp av en liten tving trycker man in kolven en bit så att all luft kommer ut och låter sen tvingen sitta kvar för att kolven inte ska fjädra tillbaka och suga in luft. Nu ska själva oket vara fritt från luftbubblor.
Ibland behöver man kanske droppa i lite bromsvätska i hålet för att fylla upp det till kanten. Sen ansluter man bromsröret igen och luftar genom att pumpa och lossa på röret så som man gör när man använder luftningsnippeln. Lite kladdigt kanske det blir, men även vid en perfekt genomförd instruktionsboks luftning så brukar man väl ha svårt att undvika att spilla lite. 🙂
Det kanske inte fungerar för alla ok beroende på om luftnippel sitter långt i från bromsrörsanslutningen så att det kan bli kvar en liten luftficka där i luftnippelskanalen liksom. Men på 900 ska det funka. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.