Tål alla Sonetter blyfri besin?

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Tål alla Sonetter blyfri besin?

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Tål alla Sonetter blyfri besin?

  • Författare
    Inlägg
    • december 1, 2012 at 17:16 #6943

      Läste någonstans att alla Sonetter fick V4-motorer med nitrerade ventilsäten eftersom de var tänkta för USA-marknaden och den blyfria bensinen där. Stämmer det? Är det någon som vet?

        december 1, 2012 at 18:14 #50135

        Hej

        De sonett motorer som jag har tittat i har inte haft det. En var ifrån en 74:a vilket är sista årsmodellen & borde således haft det.

        /Fredrik

          december 2, 2012 at 11:41 #48212

          Hej,

          som jag vet, har alla 1700 cc motorer ventilsäten på avgassidan till blyfri bensin.
          1500cc motorer har normalt inga ventilsäten på avgassidan, här måste ni använda
          Triboron drivmedelsförstärkare eller något annat.

          Hubbe

            december 2, 2012 at 11:57 #50158

            @Hubbe wrote:

            Hej,

            som jag vet, har alla 1700 cc motorer ventilsäten på avgassidan till blyfri bensin.
            1500cc motorer har normalt inga ventilsäten på avgassidan, här måste ni använda
            Triboron drivmedelsförstärkare eller något annat.

            Hubbe

            Inga hårda ventilsäten på min Sonett i alla fall förutom de jag själv fixat dit. Ventilsätena är bearbetade direkt i gjutgodset.


            Hårt ventilsäte monterat på avgassidan.

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              december 2, 2012 at 16:12 #48218

              @Bengt Åkesson wrote:

              @Hubbe wrote:

              Hej,

              som jag vet, har alla 1700 cc motorer ventilsäten på avgassidan till blyfri bensin.
              1500cc motorer har normalt inga ventilsäten på avgassidan, här måste ni använda
              Triboron drivmedelsförstärkare eller något annat.

              Hubbe

              Inga hårda ventilsäten på min Sonett i alla fall förutom de jag själv fixat dit. Ventilsätena är bearbetade direkt i gjutgodset.


              Hårt ventilsäte monterat på avgassidan.

              /B

              Bengt Åkesson:

              Är det en 1500 eller 1700cc topplock?

              Hubbe

                december 2, 2012 at 16:17 #50162

                Topplocken är samma på 1500 och 1700.

                /B


                Bengt Åkesson
                bengt@akesson-motorsport.se
                Facebook

                  december 2, 2012 at 16:34 #50164

                  @Bengt Åkesson wrote:

                  Topplocken är samma på 1500 och 1700.

                  /B

                  Nej, inte om vi prata om Sonetter.

                  Hubbe

                    december 2, 2012 at 16:59 #50165

                    Andra ventilfjädrar.

                    /B


                    Bengt Åkesson
                    bengt@akesson-motorsport.se
                    Facebook

                      december 2, 2012 at 17:08 #50166

                      @Bengt Åkesson wrote:

                      Andra ventilfjädrar.

                      /B

                      Inte att jag vet, kan tänkes. Lite svårt att kolla, men jag prövar.

                      Hubbe

                        december 2, 2012 at 22:06 #50173

                        Nitrerade ventilsäten betyder inte att det är lösa ventilsäten monterade.
                        Befintligt gjutgods behandlas med ammoniakgas.
                        Nitrerhärdning utförs i ammoniakgas i temperaturer mellan 510-530° C.
                        Kväve diffunderar in i stålytan och ger en extrem hög ythårdhet.
                        Även andra stål än nitrerstålen kan nitrerhärdas varvid hårdheten dock blir lägre.

                        Sabbe

                          december 3, 2012 at 11:53 #48239

                          Omslipade kamaxlar är ofta nitrerhärdade för att inte slita ner nockarna.
                          Opels kamaxlar till gjutjärnsspisarna höll dåligt utan denna extra härdning.
                          FORD:s kamaxel till V4:an håller bra omslipad utan härdning om nya lyftare används.

                          Min svensksålda Sonett gick illa och hade nästan inget ventilspel när jag köpte den.
                          Justerade spelet och har bara kontrollerat det 1 gång efter 10 år så det är snart dags igen.

                          Sabbe

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.