Tänd eller bränsle strul?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tänd eller bränsle strul?

Detta ämne innehåller 22 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-11 14:17.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12570

    anonymous
    Deltagare

    Tjena!
    Har nyss skaffat mig en Saab 96:a -65
    Fick gå 300meter för att titta/handla den här i Växjö
    Har dock lite problem med den, just nu vägrar den starta
    Den har stått still ett halvår i kallgarage, fick dock igång den och har kört ett par km, sen tankade jag, (nästan fullt), direkt efter började den gå sämre och sämre efter 200meter dog den helt, sedan dess har jag inte fått igång den.
    Har bytt ”allt efter” tändspolen. (jag tyckte/tycker gnistan på stiften är lite fattig…)
    Rengjort förgasaren och tändfördelaren och håller just nu på och rengöra bränslepumpen.

    Den startar och går ett par sec efter en dos startgas, när den sedan stannar blir det ett enormt vit/blårök-moln!?!. tändstiften är fuktiga/blöta.

    Vad i bubblan är problemet? :/
    Kan jag satt ihop förgasaren fel? (det blev inga delar över )

    Förresten, Räcker det med att tvätta en neroljad koppling eller får man skaffa en helt ny?

    Tjo!

    #86549

    kaparn
    Deltagare

    Pröva att ta av den bakre ljuddämparen. om bilen går då sota ur densamma och sätt tillbaks den igen.
    Ett vanligt fel är att man bytt ut bakre ljuddämparen mot en till en V4:a då den är för tät så sotar den strax igen och det Du beskriver kan mycket väl vara det felet.
    En oljig kopplingslamell kan inte tvättas då den sugit åt sig olja så pressas det ut lite varje gång den blir varm vilket den blir varje gång Du slirar på kopplingen. Jag har försökt att värma en med gassvets för att få den torr men det gick inte särkilt bra.

    #86550

    matthias r
    Deltagare

    Vad har du ställt in för brytaravstånd? Det skall vara 0,35 mm. Sedan är det A och O, att tändläget är rätt. Metoden som står beskriven i instruktionsboken för att kolla detta duger, men helt exakt blir det endast med hjälp av indikatorklocka. Har du ingen instr.bok, maila på denna tråd igen så ska jag leta upp en gammal tråd där detta beskrives.

    Kolla även att du inte har någon skit i förgasarens nålventil, (= flottörventilen, sitter skruvad
    i flottörhuslocket) som lämnar denna ständigt öppen. Blås rent!
    / Matte R

    #86551

    anonymous
    Deltagare

    Pröva att ta av den bakre ljuddämparen. om bilen går då sota ur densamma och sätt tillbaks den igen.

    Kan det va så illa att den inte ens startar för detta?, får testa detta.
    Hur sotar jag ur den lättast? om det nu skulle vara felet?

    Vad har du ställt in för brytaravstånd?

    jupps, har qvadruppelkollat detta, eftersom den gick igång på startgasen så borde detta vara rätt inställt? har även en instruktionsbok som jag har haft mkt nytta av

    Kolla även att du inte har någon skit i förgasarens nålventil

    Öppnade upp flottörhuslocket, och nivån verkar rätt…

    ni ska ha tack så länge, nu är kristiflygardag räddad

    #86552

    kaparn
    Deltagare

    Jag brukar sota ur dämpen genom att lägga den på glödande grillkol, man får vända den ibland så att den får jämn stekyta. Sedan när den svalnat så knackar man den lätt med gummiklubba och skakar ut sotet. Den brukar bli ett par kilo lättare.
    VARNING!!! Viss rökutveckling kan förekomma och eldsflammor slår ut ur rören.

    #86553

    anonymous
    Deltagare

    Monterade bort bakre ljuddämparen, blev absolut ingen skillnad alls…
    I morrn skall jag ta komp.prov och testa tändningen med strobo-lampa.

    Jag har funderat på det enorma blå/grå/vita molnet som blir efter den har gått ett par sekunder på startgas, kan vevhuset eller bensinen blivit så uppblandad med vatten efter jag tankade bilen tro?Tänkte jag skulle hiva bensin som jag vet är riktig direkt i flotörhuset.

    Hmmm… kan tändningen helt sonika lägga av efter ett par sec?

    *puh*

    #86554

    kaparn
    Deltagare

    Om det är vatten i bensinen så brukar man kunna se små droppar på stiften (om det är bensin så är dom jämnfuktiga). Vad har Du för stift? NGK brukar funka bättre än Bosch, A7:or ska det va.
    Tändkablar kan vara en felkälla, ofta funkar det inte med kolkablar om tex. tändspolen är svag. Då måste man ha kopparkabel.
    Jag tänkte på Enors svar här under, Det måste vara tvåtaktsolja av TCW III typ äldre oljor blandar sig inte med modern besin utan kan sätta igen filtren eller lägga sig i botten på tanken så att motorn bara suger i sig olja.

    #86555

    enor
    Deltagare

    Du blandade väl rätt sorts olja i bränslet, och i rätt proportioner?

    #86556

    anonymous
    Deltagare

    Aha, nope, dom är jämnfuktiga, utan några droppar alls, och bensin pumpar den fram till förgasaren.Stiften är nya A7:or, har även bytt tändspole, tändkablar (kolkablar), konding, brytarspetsar.
    Har ju kört ett par km med dessa tändstift. kan alla tre pajja på den sträckan?

    Oljan jag hivade i fick jag med bilen, men den såg okej ut, en liter olja till 30 liter bensin.

    #86557

    enor
    Deltagare

    Men var det riktig tvåtaktsolja eller nån vanlig tjock motorolja?

    #86558

    anonymous
    Deltagare

    Det var riktig tvåtakts olja, halvsyntet om jag inte minns fel.
    Kan oljan ställa till sådanna här problem?

    Nu har jag fått igång den på 2 cylindrar i alla fall. fick igång den genom att hålla för förgasaren (typ bonn-choke )
    Efter den har gått igång så kan jag hålla igång den i flera minuter, med halvchoke och noga vakt på ”tomgången”.

    Dock så ryker den extremt mycket, jag bor mitt inne i ett bostadsområde, snart ringer väll nån polisen om jag håller på mer :/

    Har plockat bort förgasaren igen, kan man få tag på nån sorts sprängskiss på förgasaren? (Solex 40 BI)

    Ska tillägga även att jag har testat komp och tändning (när jag kört med startmotorn):
    8/9/9.5 var kompet på de tre cylindrarna och tändningen tände på mittensträcket/ nån millimeter innan ”övre dö-läget”

    #86559

    kaparn
    Deltagare

    ”Oljan jag hivade i fick jag med bilen, men den såg okej ut”

    Men stod det TCW III på flaskan? TCW II är rena giftet för en TT idag. Många båtmotorer gick till tvåtaktarnas himmel när bensinbolagen bytte ingredienser i soppan utan att säga något.
    Kolkablar!! Byt ut dom! det är bland det första jag gör när jag köpt en ny TT. Dom ställer bara till problem och det där med radio i bilen, den kan man lyssna på när motorn är avstängd.
    Och nu till problemet. Det låter som om det är fel på bränslet på något sätt. Pröva att blanda till en frisk femlitersdunk med bensin och ny fräsch olja och och ställ den brevid med en slang direkt till soppapumpen. Tvätta ur dom sura stiften med bräkleen eller startgas.
    Om det inte funkar nu? Tändspolen? Förgasaren? Det är svårt när man inte ser grejorna framför sig.

    #86560

    anonymous
    Deltagare

    Köpte olja som det stod TCW3 på, nån sorts båtolja, 99:-/litern
    Men saaben gick igång direkt

    Nu har jag dock 30liter bensin i bilen jag måste få bort, kan man späda ut den till hälften? och hiva resten i min andra ford från -91?
    eller kommer andra tvåtakts motorer funka med denna bensin?

    Har ni några trix för att få ur bensinen?
    Vet det sitter en avtappningsplugg under tanken.

    F´resten: på den gamla oljan stod det: Gothoil 2t universal, API TC, Jaso FC, ISO GD.

    Får tacka för all hjälp, har ju hittat felet nu!

    #86561

    kaparn
    Deltagare

    Förmodligen så kommer den dåliga soppan att skikta sig om Du låter den stå i en genomskinlig plastdunk så Du kan se vad Du tappar ur. Oljeblandat går ej till motorer med katalysator alltså äldre än -87-88 någonting. Jag brukar köra gräsklipparen på tvivelaktigt bränsle den sväljer det mesta.
    Kul att det funkar nu i alla fall.
    Jag använder en trycktanksslang med pumpblåsa från en båt när jag tömmer tankar, avtappningsplugg vet jag inte om det finns någon.

    #86562

    Jag skulle inte använda dräneringspluggen under tanken för att tappa ut ”den redda soppan”! Särskilt inte om du måste ligga under bilen då. Det kommer att spruta åt diverse håll i början. Gör som Kaparn föreslår, alternativt stoppa ner en slang och ordna en hävert. Se till att när du suger igång den, inte får bensin i munnen.

    Ett annat bra sätt är att koppla loss slangen mellan bränslepump och förgasare, leda den via någon grövre slang till ett kärl och låta bränslepumpen göra jobbet. (Slå på strömmen utan att att dra igång startmotorn). Då får du också ut ”skiten” i bränsleröret mellan tank o motor.
    De rester som då blir kvar i tanken och röret löses upp när du fyller på ny modern olja o bensin och kört ett tag!

    Använd sedan fortsättningsvis en bra TT-olja. Det finns många sådana idag. Välj inte någon som är speciell för båtmotorer eller annat.

    Lycka till

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.