Tändinställning -65

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tändinställning -65

  • Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-26 16:22 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #385910
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Hej!

    Har en annan tråd också, -65 med orkeslös motor.
    Iallafall så har jag bytt fördelare på bilen. Nya brytare, kondensator, fräscht lock, rotor, stift, kablar är bytt för inte länge sedan.

    Tändinställningen är gjord efter den beskrivning som finns här på saabklubben.
    Jag har kontrollerat att markeringarna på blocket stämmer med skjutmått. När mittenmärket är emot märket på remskivan så är markeringarna i fördelaren och rotorn mot varandra. Här tänds också testlampan.

    MEN. Sen står det i beskrivningen att det uttag i locket som kommer efter märket i fördelaren skall gå till cylinder två. Om jag kopplar det så går den inte utan foffar ut ur förgasaren istället. Rotorn pekar mer mot det uttag i locket som ligger före markeringen. Så jag testade att flytta allting ett steg bakåt. Då startar motorn. Men den är så trött att den ej är körbar. Tänker mig att den tänder allt för sent.

    Vad har jag missat? Är det så känsligt på såna här motorer? Tändningar har jag ställt på vanliga fyrtaktare mången gång med bra resultat.
    Finns det olika modeller på fördelare till dessa? Jag flyttade över brytare, konding och rotor från den gamla. Passade rakt på.

    Ja just det, brytaravståndet är ställt på 0,35-0,4 också.

    #385930
    hubbe
    Deltagare

    Peter Mullaart:

    Du måste lyfta upp fördelaren och skjuta in den på nästa tand i kugghjulet på vevaxeln. Förmodligen åt vänstra.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 12 månader sedan av .
    #385933
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Men markeringarna på fördelaren och rotorn är ju rätt? De står nästan mitt för varandra vid tändläget, mittenstrecket på blocket. Och det är kontrollerat att märket stämmer…

    #385940
    hubbe
    Deltagare

    Men markeringarna på fördelaren och rotorn är ju rätt? De står nästan mitt för varandra vid tändläget, mittenstrecket på blocket. Och det är kontrollerat att märket stämmer…

    Har du inte fördelaren monterad som beskrivs i service handboken?

    1. Tag ut tändstiften och vrid vevaxeln så, att remskivans märke sammenfaller med det mittersta märket på motorblocket.

    2. placera fördelaren i motorn så att vakuumdosan kommer bakåt med ungefär 10 – 15 mm frigång till motorblocket.

    Samtidigt skall fördelararmens och fördelarhusets märken sammanfalla.

    #385941
    2mCarlsson
    Deltagare

    Om remskivan varit demonterad så kanske inte markeringen stämmer mot 2:ans övre vändläge (så var det på min som gick men dåligt). Jacket på remskivan ska stå mot det ”översta” jacket på blocket när kolven är i sitt övre vändläge. Mittenstrecket på blocket gäller sedan för testlampa och det nedre för stroboskoplampa vid 3000 rpm och vaccumslag borttagen. Jag flytade inte remskivan utan filade ett nytt jack vid rätt läge. Min stod nog 10 grader fel.

    #385948
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Fördelaren är monterad som det står i serviceboken. Vakuumdosan bakåt och bra justermån på fördelaren innan nåt tar emot.

    Som det står i trådens början har jag kontrollerat att märkena på remskivan sitter rätt, mätt med skjutmått så det är väl inte på hundradelen rätt. Men verkligen inte så mycket fel att allting ska sitta ett helt uttag fel.

    Snart kommer jag i vredesmod slita ur motorn och aldrig mer röra åbäket. Kunde aldrig tro att en sån enkel konstruktion kunde vara så hemsk att få att gå som den ska…

    #385951
    hubbe
    Deltagare

    Fördelaren är monterad som det står i serviceboken. Vakuumdosan bakåt och bra justermån på fördelaren innan nåt tar emot.
    Som det står i trådens början har jag kontrollerat att märkena på remskivan sitter rätt, mätt med skjutmått så det är väl inte på hundradelen rätt. Men verkligen inte så mycket fel att allting ska sitta ett helt uttag fel.
    Snart kommer jag i vredesmod slita ur motorn och aldrig mer röra åbäket. Kunde aldrig tro att en sån enkel konstruktion kunde vara så hemsk att få att gå som den ska…

    Kan du beskriva hur du har installerat de 3 tändkabel från fördelaren till cyl.1, 2 och 3?

    #385972
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Som beskrivet tidigare i tråden så är uttaget före märkningen i fördelaren (blir väl lite snett bakåt mot förarsidan) kopplat till tvåan, sen uttaget efter till trean, sen nästa till ettan. Alltså ett steg fel enligt beskrivningen som finns här på saabklubben.

    #385982
    hubbe
    Deltagare

    Som beskrivet tidigare i tråden så är uttaget före märkningen i fördelaren (blir väl lite snett bakåt mot förarsidan) kopplat till tvåan, sen uttaget efter till trean, sen nästa till ettan. Alltså ett steg fel enligt beskrivningen som finns här på saabklubben.

    Peter:

    Korrekt, när kablarna installerades medurs och trean är den framre cylinder.
    Du skrev den 17. februari: ” När mittenmärket är emot märket på remskivan så är markeringarna i fördelaren och rotorn mot varandra. Här tänds också testlampan.” FEL ! Brytarkontakten måste öppna .
    Korrekt är, när mittenmärket är emot märket på remskivan så är markeringarna i fördelaren och rotorn mot varandra. Här släcks också testlampan.
    Eller hur har du anslutat lampan?

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    #385997
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Kopplat så som det står i beskrivningen:

    ”Ta fram en testmejsel. Lossa fördelarens klämskruv, slå på tändningen. Anslut testmejseln i jord och sätt dess mätspets på fördelarens lågspänningsanslutning. Vrid fördelaren tills testmejseln tänds. Skruva fast fördelaren i exakt det läget.”

    #386006
    hubbe
    Deltagare

    Kopplat så som det står i beskrivningen:
    ”Ta fram en testmejsel. Lossa fördelarens klämskruv, slå på tändningen. Anslut testmejseln i jord och sätt dess mätspets på fördelarens lågspänningsanslutning. Vrid fördelaren tills testmejseln tänds. Skruva fast fördelaren i exakt det läget.”

    Kolla också om brytarkontaktana går isär, när testmejseln tänds och mittenmärket är emot märket på remskivan och markeringarna i fördelaren är mot varandra.

    #387242
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Har kollat och gjort allt som går nu. Inget hjälper. Tändningen är helt rätt. Har kollat med stroboskop också, tändningen var enl den korrekt. Provat att flytta fördelaren trots att märkningarna är rätt, men det gav bara sämre resultat. Provat att ställa tändningen ”på känn”. Finns inget mer att göra. Kapitlet är avslutat!

    Orkar inte mer med denna motorn, den skall ut ur bilen och istället ska en -66 motor i som jag har liggandes.
    Finns det komplett repsats till trippelförgasaren att köpa någonstans, med alla packningar, nålventiler osv osv?
    Jag skulle även behöva en luftrenare och ett gasreglage till den motorn.

    Tack för alla tips. Blir intressant att se hur den ser ut när den tas isär.

    #387248
    hubbe
    Deltagare

    Har kollat och gjort allt som går nu. Inget hjälper. Tändningen är helt rätt. Har kollat med stroboskop också, tändningen var enl den korrekt. Provat att flytta fördelaren trots att märkningarna är rätt, men det gav bara sämre resultat. Provat att ställa tändningen ”på känn”. Finns inget mer att göra. Kapitlet är avslutat!
    Orkar inte mer med denna motorn, den skall ut ur bilen och istället ska en -66 motor i som jag har liggandes. Finns det komplett repsats till trippelförgasaren att köpa någonstans, med alla packningar, nålventiler osv osv? Jag skulle även behöva en luftrenare och ett gasreglage till den motorn.
    Tack för alla tips. Blir intressant att se hur den ser ut när den tas isär.

    Min sista fråga, har du kollat tändstifthättar och tändspolen?

    #387262
    lars-eric 96
    Deltagare

    Kolla även tändkablar. Den där mjuka varianten med kolpulver (tror jag) var förrädiska på 70-talet. inga sprickor eller överslag i fördelarlocket?
    Och allt stämmer med tvåans kolvs vändpunkt?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng