Tändningslås – Byte efter stöldförsök

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tändningslås – Byte efter stöldförsök

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tändningslås – Byte efter stöldförsök

  • Författare
    Inlägg
    • juli 30, 2018 at 15:42 #446849

      Hej

      En vilsen Saabägare som just nu inte vet vad hon ska göra behöver lite råd.

      För en vecka sedan försökte någon sno min Saab 900 -87 och efter att den redan blivit snodd två gånger i maj i år så börjar jag tröttna.
      Trots att jag älskar min bil har jag bestämt mig för att jag måste sälja henne men efter senaste stöldförsöket har jag ett problem. Personen i fråga var väl kanske inte överdrivet duktig på ämnet bilstöld och har slagit sönder både dörrlåset på passagerarsidan och tändninglåset (se bild). Jag tänkte försöka fixa båda dessa två innan jag säljer bilen för att få en okej summa för henne men vet inte riktigt om det är värt det.

      Har någon erfarenhet av att byta dessa två lås? Kan man göra det själv eller bör man lämna in det? Vart får man ens tag på delarna, för jag gissar att det måste vara ett tändningslås som är specifikt för saab och för en 900?

      Eller ska man skita i det för att det kommer bli ett jättedyrt helvete och försöka hitta någon som vill ha henne i nuvarande skick?

      Alla råd och tips är uppskattade!

      //Olivia

        juli 30, 2018 at 17:15 #446852

        Om den är besiktigad och ok för övrigt kan nog någon entusiast tänka sig att köpa den och fixa låsen. Att byta låsen klarar man själv men det är inget du gör på nästa kafferast, i alla fall inte tändningslåset.
        Att lämna den till verkstad tror jag inte är lönt om du inte känner någon garagemek som faktiskt kan skruva och inte bara läsa felkoder och byta elektronikboxar.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          Anonym
          juli 30, 2018 at 23:13 #446861

          Nu framgår det inte vilken modell av OG 900 du har –
          men jag tror det i sista ändan, kommer kosta dig mera än det “smakar” att fixa felen innan försäljning ?

            augusti 16, 2018 at 07:47 #447751

            Av bilden på tändlåset att döma verkar det ju som om (nästan) hela lås-cylindern är utslitet från låskistan. Om inte låskistan är allvarligt deformerad där i hålet, så borde det ju gå att stoppa ner en ny låscylinder där. Det finns ju en liten fjädrande pigg på cylindern som klickar in i ”därför avsett hål” och håller den på plats sen.

            Att byta lås-cylindern på normalt sätt är ganska besvärligt, som det ju faktiskt bör vara. Dvs om den där pluggen som sitter kvar framför hålet som gör att man kan trycka in den fjädrande piggen och lyfta ut ur cylindern, sitter kvar. För i såfall måste man nog demontera hela låskistan ur bilen, vilket kräver ett specialverktyg. Det är ett drygt arbete som jag själv gjort. Men om pluggen är borttagen så räcker det med att ta loss plastkåpan över låskistan, vilket är ganska lätt gjort.
            Kanske måste man sen också ta bort förarstolen, (4 bultar), jag minns inte om det var nödvändigt. Men sen kommer man åt att trycka in den där lilla piggen från sidan och kan enkelt lyfta ur den gamla cylindern, i teorin.

            En begagnad lås-cylinder till en OG900 är nog svår att hitta i dag, särskilt sen den nya regeln om att backspärren måste fungera vid besiktning.

            Men tydligen finns det nytillverkade. Jag hittade en firma som verkar sälja sådana. Dom kostar runt 1000 kr.
            http://www.skanimport.com/home/
            Mitt eget tändlås är slitet och har börjat krångla, så jag är lite sugen på att köpa ett sånt själv.

            Skillnaden på en OG900 som går att besiktiga och en som inte gör det borde ju vara betydligt större än 1000 kr idag. Det beror ju på bilens skick i övrigt.

            Saab-900-tändlåscylinder

              augusti 16, 2018 at 20:30 #447789

              Är väl bara åka till en skrot och plocka ur kompletta lås? Finns flera skrotar utanför storstäderna som håller og900 och äldre bilar.

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.