Tätningsmedel
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tätningsmedel
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tätningsmedel
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-23 21:15 av stefan.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag läste i verkstadhandboken till min V4 att man ska använda tätningsmedel på vissa packningar i motorn när dom monteras. Vad är detta för tätningsmedel? Och ska man använda det på alla packningar?
Fick ett tips att använda nått som heter Permatex som tätningsmedel på alla packningar. Nån som vet nått om det, eller var jag kan köpa det?
Nej använd inte permatex, det är ett packningsklister som är mäkta populärt men nästa gång du ska demontera nåt du limmat med detta så vet du varför du inte skall använda det…….Du kan med fördel applicera lite packningssilicon i tråghörn och dylikt men i övrigt brukar jag bara använda vanligt fett. Jag brukar smeta in papperspackningar i fett och då blir de så härligt lätta att demontera i framtiden.
Jag använder Permatex klister och nåt grått silikon köpt på Mekonomen som jag inte säkert minns namnet på nu, det kan heta Permatex det också. (eller Loctite, tack Tomas)
Nåt som jag märkt är att om man använder tätningsmedel på lite tjockare packningar så jäser packningarna ut när man drar åt, dom liksom slirar sig ut och kan haverera utan att man märker det.
Har även ibland använt “flänstätning” som jag köpt på Saab med bra resultat.
Jag använde Loctite’s gucka när jag skulle montera ventilkåpspackning på min 99a. En bult på mitten hade gått av så jag chansade med att lägga på mycket tätningsmedel, dock så fortsatte den att läcka olja från ventilkåpan. Gjorde en chansning och smetade på lite mer på utsidan av packningen och topplock. Tror det eller ej men den har inte läckt en droppe olja sen dess!
Förresten så ska jag montera insug på bilen efter att ha testkört dubbelförgasare(funkade inge bra). Funderar på om man ska skippa tätningsmedel den här gången då jag fick känslan av att det inte blev helt tätt vid kylarkanalerna förra gången. Visst borde det gå lika bra utan?
/Jacke
Stefan:
Jag håller inte med, permatex är det jag använt.
Funkat kalas hitils.
Om man nu behöver demontera har man gjort fel och det brukar jag försöka unvika.Är ytorna felfria så behövs inget mer än bara packningen och vitsen med fett som jag använder är att packningen sätter sig lite snällare jämfört med torrt tillstånd.
Självklart sätter man ihop en motor eller vad som helst med målsättningen att slippa ta isär den men vad som helst kan ju hända och har man klistrat vattenpumpspackningen till exempel så är det ju ett evigt skrapande för att få bort eländet. Jämför man det med en fettinsmord packning som man till och med kan ta bort hel så ser ju inte jag fördelarna med permatex i det fallet………. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.