Teoretisk fundering kring spårvidd saab og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Teoretisk fundering kring spårvidd saab og900

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-15 21:18.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

kortnos
    Deltagare

Nu ska vi se om jag kan göra mig tanke begriplig

Tänk att ni har en og900 växellåda framför er, samt ett motorutrymme att stoppa den i.

Orginal i saab 900 så har ingenjörerna monterad lådan mer åt vänster, det resulterar i en vänster drivaxel som är kortare och en högre drivaxel som måste vara längre för räcka till ut till skivorna och sticka ut ur karossen lika mycket som andra sidan.

Men om du kastar bort vänster drivaxel, flyttar växellådan till bilens absoluta mittpunkt sätter in en till ”höger drivaxel” (alltså den längre) i vänster drivaxels plats, och således får båda drivaxlarna att bli lika lång.

Vad händer då?

Behåller bilen spårvidden, eller blir den något större?

Jag har ingen extra högre drivaxel i min hand just nu för kunna fysiskt mätta det (den är dock på väg)

I min begreppsvärld så tycker jag bilen borde behålla orginalspårvidden! Eller får jag en bil med en sjudjävla spårvidd?

Min hjärna kan inte bestämma sig för vad det blir, hjälp sökes?

Dicst
    Deltagare

Men Stefan, nu får du väl dricka en kopp starkare kaffe än du brukar va? 🙂

A=Lång
    B=Kort
    A+B=Lång+Kort
    A+A=Lång+Lång
    =>
    A+B=/=A+A (Skilt från varann, dvs inte lika)

Flyttar du lådan till bilens absoluta mitt, så knuffar du ju även ut höger drivaxel lika långt som du närmat dig mitten. Spårvidden måste väl öka?

kortnos
    Deltagare

Jao bryggarn går för fullt, kanske får göra den lite irlänsk =)
    Uträkningar är inte min grej som tydligt syns

Din uträckning är enkel och övertygande men jag har ett litet men!

”A+B=Lång+Kort” ska man inte räkna med att låda bygger lite av avståndet (eller tar bort) det borde vara med i uträkningen för den inte är placerad centralt (den är inte neutral i min uträkning, den bygger eller drar av avstånd)

eller tänker jag tossigt här :sick:

”A+A=Lång+Lång” så har du helt sluppit växellådan i uträkningen (då den inte bidrar eller drar i från i min värld)

Det kan inte vara så värt mycket mer den bygger i såfall?

förslag på hur mycket mer det blir i spårvidd?

Ökad spårvidd är väl kanske bra men inte på bekostad av utseendet

kortnos
    Deltagare

Hmmm

fan jag tror Dicst har rätt, var tvungen att rita upp det framför mig

två lika motorutrymmen med hjulen lika långt ifrån varandra

skillanden är att ena har lådan på vänster sida och den andra är centrerad och när jag tar dom två långa drivaxlarna från höger sida så sticket dom ut genom däcken….alltså bredare spårvidd!

hmm nu gäller det att räkna på hur mycket det blir

Dicst
    Deltagare

Det spelar ingen roll om växellådan är med i räkneexemplet eller ej, den är lika stor i bägge fallen, vare sig den sitter som standard eller centrerad.

A=Lång
    B=Kort
    VXL=Växellåda
    A+VXL+B=Lång+Växellåda+Kort
    A+VXL+A=Lång+Växellåda+Lång
    =>
    A+VXL+B=/=A+VXL+A (Skilt från varann, dvs inte lika)

Bäst du har en stor flaska Jameson att hälla i… 😉

kortnos
    Deltagare

Egentligen är jag dåligt på whisky, så jag håller mig nog till groggen och konstaterar att det är en bredaxlad svensk jag bygger … väldigt bred 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng