Termostat 900i 1990 16v
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Termostat 900i 1990 16v
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Termostat 900i 1990 16v
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-30 10:19 av hoggorm.
-
FörfattareInlägg
-
Heisann, jeg skal bytte termostat i min Saab 900i 16v fra 1990 og jeg lurte på om jeg må ta noen hensyn når jeg skal skifte termostat?
Hos mekonomen selger de termostater som passer, men jeg har lest at de originale kunne stoppe i tre stillinger, mens de nylagde bare stopper i to.
I tillegg fins det forskjellige grader. Har det mye å si hvilken jeg velger når jeg bor i Oslo?Beklager for at dette er et veldig nybegynnerspørsmål, men jeg har nettopp installert lpg i bilen og vil gjerne lære meg å ta godt vare på den.
mvh Håkon
Sommartermostatet är på 88 gr, har även sett 89 till och från, vintertermostatet är på 92 gr.
Montera termostatet med backventilen UPPÅT.
Tänkt även på att det är mycket vanligt med läckande termostathuslock; har du möjlighet så kan du ge locket en omgång på slippapper du lägger på en glasskiva eller annat plant underlag.
Glöm inte lufta!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Hei igjen.
Jeg har sjekket med Haynes boka og tatt et bilde av termostathuset. Jeg lurte på hva det er som er foran (markert med rød ring).
I boka er dette en tom ring med plass til “noe” som jeg opplagt har.
Er det noe jeg må tenke på når jeg kobler fra denne? Jeg må fjerne den for å komme til termostaten.Mvh Håkon
Tusen takk for at du svarer så raskt! Da virker det som om alt skal gå greit.
Jeg bytter fordi CE lampa lyser. Temperaturen ligger på ca kl 4.30 istedet for 3 som den skal. Jeg tenkte dette var et typisk termostatsymptom, men nå har jeg lest at hvis termostaten er et problem så får man limp home. Stemmer dette? Bilen min går kjempebra, men som sagt med lav temperatur og CE lys.
Mvh Håkon
@Hoggorm wrote:
Tusen takk for at du svarer så raskt! Da virker det som om alt skal gå greit.
Jeg bytter fordi CE lampa lyser. Temperaturen ligger på ca kl 4.30 istedet for 3 som den skal. Jeg tenkte dette var et typisk termostatsymptom, men nå har jeg lest at hvis termostaten er et problem så får man limp home. Stemmer dette? Bilen min går kjempebra, men som sagt med lav temperatur og CE lys.
Mvh Håkon
Temperaturproblemet kommer säkert ordna till sig efter termostatbytet. Hade samma problem själv (låg motortemp) och blev bättre efter termostatbytet (88C termostat). Så det är helt korrekt tänkt!
Du borde inte få limp home pga termostaten! Det du kanske tänker på är temperaturgivaren som sitter på motorblocket mellan 2:an och 3:ans cylinder. Krånglar denna kan du få limp home. Du säger att din CE lampa lyser men bilen går bra för övrigt, har själv haft samma problem där också. Drar bilen ovanligt mycket bensin?
Det som får CE att tändas är antingen: Tempgivaren, LMM (luftmassemätare), Lamdasond.
Det KAN ju vara så att CE lampan lyser på grund av låg temperatur (någon som varit med om det?). Det ända som borde hända när du har så låg drifttemperatur i motorn är att den drar mer bensin på grund av att tempgivaren känner av låg temperatur och ger därför signal om lite extra bränsle.
Lycka till!
Heisann!
Den bruker over en liter mila, men jeg har aldri fulgt veldig nøye med på hvor mye den har brukt. CE har tidligere lyst litt når jeg har kjørt med høy rpm tidligere, men har deretter slukket seg. Jeg har fått bilen min bygd om til LPG og da har jeg fått høre at endel feil man tidligere har hatt kan bli mer synlig. Det kan være et problem jeg har hatt lenge, men ikke merket noe til når jeg har kjørt på bensin.
Jeg skal uansett få satt inn en ny termostat og så tar vi det derfra. Hvis det ikke blir bedre av den grunn så får vi eventuelt gå løs på Lamda og LMMen etter det.
Tusen takk igjen for svar. Kult at det er så mange som holder på med 900 her. Elsker bilen min 🙂
Mvh Håkon
@Hoggorm wrote:
Heisann!
Den bruker over en liter mila, men jeg har aldri fulgt veldig nøye med på hvor mye den har brukt. CE har tidligere lyst litt når jeg har kjørt med høy rpm tidligere, men har deretter slukket seg. Jeg har fått bilen min bygd om til LPG og da har jeg fått høre at endel feil man tidligere har hatt kan bli mer synlig. Det kan være et problem jeg har hatt lenge, men ikke merket noe til når jeg har kjørt på bensin.
Jeg skal uansett få satt inn en ny termostat og så tar vi det derfra. Hvis det ikke blir bedre av den grunn så får vi eventuelt gå løs på Lamda og LMMen etter det.
Tusen takk igjen for svar. Kult at det er så mange som holder på med 900 her. Elsker bilen min 🙂
Mvh Håkon
Börja med termostaten så får vi ta det från där sen. Att motorn har rätt drifttemperatur är ju en bra utgångspunkt 🙂
Hei igjen!
Nå har jeg kjørt 800km etter jeg byttet termostaten og temperaturmåleren har ligget riktig på ca klokka 3 etter det.
Likevel lyser Check Engine lampa mesteparten av tiden. Av og til skrur den seg av littegrann, men den kommer på igjen.
Bilen bruker ca 1 liter propan per mil, noe jeg tror er normalt(?).Jeg lurte på om det var en slags prioriteringsliste jeg kan gå etter når jeg vil feilsøke? Jeg kjøper gjerne inn lambdasonde eller lmm hvis jeg må,
men jeg tenkte det kunne være en idé å sjekke det enkleste først.Mvh Håkon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.