Termostat 900i 1990 16v

Forum Modellspecifika forum OG900 Termostat 900i 1990 16v

  • Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-30 10:19 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26125
    hoggorm
    Deltagare

    Heisann, jeg skal bytte termostat i min Saab 900i 16v fra 1990 og jeg lurte på om jeg må ta noen hensyn når jeg skal skifte termostat?
    Hos mekonomen selger de termostater som passer, men jeg har lest at de originale kunne stoppe i tre stillinger, mens de nylagde bare stopper i to.
    I tillegg fins det forskjellige grader. Har det mye å si hvilken jeg velger når jeg bor i Oslo?

    Beklager for at dette er et veldig nybegynnerspørsmål, men jeg har nettopp installert lpg i bilen og vil gjerne lære meg å ta godt vare på den.

    mvh Håkon

    #194786
    morsole
    Deltagare

    Sommartermostatet är på 88 gr, har även sett 89 till och från, vintertermostatet är på 92 gr.

    Montera termostatet med backventilen UPPÅT.

    Tänkt även på att det är mycket vanligt med läckande termostathuslock; har du möjlighet så kan du ge locket en omgång på slippapper du lägger på en glasskiva eller annat plant underlag.

    Glöm inte lufta!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #194799
    hoggorm
    Deltagare

    Tusen takk! Ja det skal jeg huske.
    Da virker det ikke som det er så farlig med hva slags termostat det er så lenge den passer.

    mvh Håkon

    #194802
    wallero
    Deltagare

    tar ca 2 minuter att byta om inte det finns nån skit emellan mvh

    #194885
    hoggorm
    Deltagare

    Hei igjen.
    Jeg har sjekket med Haynes boka og tatt et bilde av termostathuset. Jeg lurte på hva det er som er foran (markert med rød ring).
    I boka er dette en tom ring med plass til ”noe” som jeg opplagt har.
    Er det noe jeg må tenke på når jeg kobler fra denne? Jeg må fjerne den for å komme til termostaten.

    Mvh Håkon

    #194886
    morsole
    Deltagare

    Det är tomgångsmotorn som sitter där; du behöver inte tänka på nåt när du kopplar bort den; bara dra ut kabeln försiktigt och sätt tillbaks den efter termostatbytet.

    Så det är lugnt!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #194890
    hoggorm
    Deltagare

    Tusen takk for at du svarer så raskt! Da virker det som om alt skal gå greit.

    Jeg bytter fordi CE lampa lyser. Temperaturen ligger på ca kl 4.30 istedet for 3 som den skal. Jeg tenkte dette var et typisk termostatsymptom, men nå har jeg lest at hvis termostaten er et problem så får man limp home. Stemmer dette? Bilen min går kjempebra, men som sagt med lav temperatur og CE lys.

    Mvh Håkon

    #194891
    manganish
    Deltagare

    @Hoggorm wrote:

    Tusen takk for at du svarer så raskt! Da virker det som om alt skal gå greit.

    Jeg bytter fordi CE lampa lyser. Temperaturen ligger på ca kl 4.30 istedet for 3 som den skal. Jeg tenkte dette var et typisk termostatsymptom, men nå har jeg lest at hvis termostaten er et problem så får man limp home. Stemmer dette? Bilen min går kjempebra, men som sagt med lav temperatur og CE lys.

    Mvh Håkon

    Temperaturproblemet kommer säkert ordna till sig efter termostatbytet. Hade samma problem själv (låg motortemp) och blev bättre efter termostatbytet (88C termostat). Så det är helt korrekt tänkt!

    Du borde inte få limp home pga termostaten! Det du kanske tänker på är temperaturgivaren som sitter på motorblocket mellan 2:an och 3:ans cylinder. Krånglar denna kan du få limp home. Du säger att din CE lampa lyser men bilen går bra för övrigt, har själv haft samma problem där också. Drar bilen ovanligt mycket bensin?

    Det som får CE att tändas är antingen: Tempgivaren, LMM (luftmassemätare), Lamdasond.

    Det KAN ju vara så att CE lampan lyser på grund av låg temperatur (någon som varit med om det?). Det ända som borde hända när du har så låg drifttemperatur i motorn är att den drar mer bensin på grund av att tempgivaren känner av låg temperatur och ger därför signal om lite extra bränsle.

    Lycka till!

    #194893
    hoggorm
    Deltagare

    Heisann!

    Den bruker over en liter mila, men jeg har aldri fulgt veldig nøye med på hvor mye den har brukt. CE har tidligere lyst litt når jeg har kjørt med høy rpm tidligere, men har deretter slukket seg. Jeg har fått bilen min bygd om til LPG og da har jeg fått høre at endel feil man tidligere har hatt kan bli mer synlig. Det kan være et problem jeg har hatt lenge, men ikke merket noe til når jeg har kjørt på bensin.

    Jeg skal uansett få satt inn en ny termostat og så tar vi det derfra. Hvis det ikke blir bedre av den grunn så får vi eventuelt gå løs på Lamda og LMMen etter det.

    Tusen takk igjen for svar. Kult at det er så mange som holder på med 900 her. Elsker bilen min 🙂

    Mvh Håkon

    #194750
    manganish
    Deltagare

    @Hoggorm wrote:

    Heisann!

    Den bruker over en liter mila, men jeg har aldri fulgt veldig nøye med på hvor mye den har brukt. CE har tidligere lyst litt når jeg har kjørt med høy rpm tidligere, men har deretter slukket seg. Jeg har fått bilen min bygd om til LPG og da har jeg fått høre at endel feil man tidligere har hatt kan bli mer synlig. Det kan være et problem jeg har hatt lenge, men ikke merket noe til når jeg har kjørt på bensin.

    Jeg skal uansett få satt inn en ny termostat og så tar vi det derfra. Hvis det ikke blir bedre av den grunn så får vi eventuelt gå løs på Lamda og LMMen etter det.

    Tusen takk igjen for svar. Kult at det er så mange som holder på med 900 her. Elsker bilen min 🙂

    Mvh Håkon

    Börja med termostaten så får vi ta det från där sen. Att motorn har rätt drifttemperatur är ju en bra utgångspunkt 🙂

    #195139
    hoggorm
    Deltagare

    Da spylte jeg anlegget, skifta termostat og fylte på ny væske. Det var egentlig veldig enkelt. Nå lyser ikke CE lenger og temperaturen er på klokka 3 som den skal. Tusen takk for all hjelpa.
    I’ll be back neste gang det skal byttes no 🙂

    -Håkon

    #195234
    hoggorm
    Deltagare

    Hei igjen!

    Nå har jeg kjørt 800km etter jeg byttet termostaten og temperaturmåleren har ligget riktig på ca klokka 3 etter det.
    Likevel lyser Check Engine lampa mesteparten av tiden. Av og til skrur den seg av littegrann, men den kommer på igjen.
    Bilen bruker ca 1 liter propan per mil, noe jeg tror er normalt(?).

    Jeg lurte på om det var en slags prioriteringsliste jeg kan gå etter når jeg vil feilsøke? Jeg kjøper gjerne inn lambdasonde eller lmm hvis jeg må,
    men jeg tenkte det kunne være en idé å sjekke det enkleste først.

    Mvh Håkon

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng