The Italian "senorita" – 1988 OG 900 T16 Aero. **LMM + div ** ✅

Forum Övrigt Projekt / Min bil The Italian "senorita" – 1988 OG 900 T16 Aero. **LMM + div ** ✅

Detta ämne innehåller 671 svar, har 33 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-10-12 10:28.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 672 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #398077

    Regin
    Deltagare

    <!–more–>Då dra vi igång ännu en projekt tråd 🙂

    1988 OG 900 T16 Aero, byggd i Nystad och sedan levererat till Italien –
    en bil som funnits i Danmark ett lite tag, men som fått stå mera än den körts.

    Jag brukar besöka mina Saab brothers i Danmark lite titt som tätt –
    och fick på mitt förra besök också äntligen se bilen 🙂

    Så här e hon:
    Ti1

    Som dom flesta av MY 88, så är hon #204# odoardogrå:
    Ti2

    En renodlad 88’a d v s bil utan Katalysator med handbroms bak samt 4×108 🙂
    Ti3

    Som dom flesta bilar från Italien, så har hon mycket knubbs och repor i lacken –
    men är däremot rostfri på dom ”vanliga” ställen 😛
    Ti4

    Man ser en kraftig skillnad i lacken –
    evt gammal skada:
    Ti5
    16″ Super Aero 😀

    Ti6

    Ti7

    I hyggligt skick med tanke på miltalet som ligger runt 26.900:
    Ti8

    Motor/låda fungerar helt oki
    Ti9

    Så det bestäms att bilen skall en runda till Sverige 😉

    • Detta ämne redigerades 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    • Detta ämne redigerades 2 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Detta ämne redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    • Detta ämne redigerades 1 vecka, 1 dag sedan av .
    • Detta ämne redigerades 5 timmar, 46 minuter sedan av .
    Bilagor:
    #398088

    saab putte
    Deltagare

    Härlig 900a 🙂
    Gött att du kommit tillbaka i og900a träsket 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #398089

    turbocab
    Deltagare

    Fint, som gamla Grålle som du hjälpte Andreas med. Inredning okey? Det kan ju lätt bli lite solbränt och torrt på Italien bilar. Rostfritt är det men läder tex kan ta lite stryk. Den andra Andreas i Höör har ju också en Italien bil, en vit, plus min gamla blåa som också bor där nere. Mao 3x fd Italienska Aero Cupe i SKåne nu. 🙂

    Lycka till med projektet, det kommer som vanligt bli vansinnigt hög klass på denna när du är klar. 🙂

    #398092

    Janne Hagnell
    Moderator

    Jaha, du har fått nog av moderna bilar nu och återgår till klassikerna?

    #398097

    Nu gnuggar vi händerna av förtjusning och förväntan!

    #398104

    Regin
    Deltagare

    Härlig 900a 🙂 Gött att du kommit tillbaka i og900a träsket 🙂

    Vad säger man – ”ute bra, men hemma bäst” 😉

    #398105

    Regin
    Deltagare

    Fint, som gamla Grålle som du hjälpte Andreas med. .

    Jo, vem minns inte tiden med gamla Grålle även från tiden då vi hade OG 900 ”gänget” här nere
    allebiler
    Grålle som senare hamnade i Norge……..

    Inredning okey? Det kan ju lätt bli lite solbränt och torrt på Italien bilar.
    Rostfritt är det men läder tex kan ta lite stryk..

    Inredning är som man kan förvänta sig av miltalet –
    bilen är född med jalusi så nackskydd har klarat sig bra 🙂

    Den andra Andreas i Höör har ju också en Italien bil, en vit, plus min gamla blåa som också bor där nere.
    Mao 3x fd Italienska Aero Cupe i SKåne nu..

    Jo minns mkt väl din ”story” med köpet av lemans blå bil 🙂

    Lycka till med projektet –
    det kommer som vanligt bli vansinnigt hög klass på denna när du är klar.

    Ja vi får se –
    tanken med denna bilen är att samla alla mina år’s erfarenhet (30+) i ett och samma koncept –
    så vi får väl se vart det lutar och slutar 😛

    Bilagor:
    #398108

    Regin
    Deltagare

    Jaha, du har fått nog av moderna bilar nu och återgår till klassikerna?

    Nej inte fått nog –
    men det finns givetvis alltid plats för en OG 900 i mitt Hjärta 😉

    #398304

    Regin
    Deltagare

    Då landade senorita’n på svensk jord –
    och med det blev första pitstop framför den gamla fabriken i Arlöv:
    Ti10

    Dock är hon ingen 3’a utan en 7’a d v s byggd i Nystad Finland:
    Ti11

    Ytterligare blev där lite flera stopp som skall till framtidiga före och efter bilder:
    Ti12

    Visar av er har säkert noterad att hon är skodd med 15″ Crosspoke för överfarten:
    Ti14

    Dessa är provisoriska då det finns planer på 16″ av någon variant
    Ti15

    Ti16

    Ti17

    Slutdestination för ett tag framöver:
    Ti18

    Ti19

    Och vad är planerna för denna bilen då…… 😀

    Jo dom är att samla alla mina år (30+) med OG 900 –
    att göra en ”ny” Kvartz samt att även få plats med gamla Rödluvan 😛

    Bilagor:
    #398320

    turbolamko
    Deltagare

    Du vet nog vad jag tycker om dina bilar och sättet du har smak för detaljer? 😉

    Förvärva skatten väl, själv tar man hem en riktigt fin långmila T16 LUX i helgen…

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #398339

    Regin
    Deltagare

    Under körning av bilen, så kunde jag konstaterar att farthållaren fungerade 😀
    Jag kunde dock också konstatera att det nog är bytt spark i sin tid –
    för här sitter det den ”senare” modellen med 4 streck
    Ti20

    Den hör inte hemma i en MY 88 utan katalysator –
    eller i bil med den Blå kontakten bakom hastighetsmätaren.

    En annan lite mysko sak –
    nämligen detta här 😛
    Ti22

    130 Km/t på 3000 Rpm –
    och kan tala om att GPS verifiera hastigheten som korrekt.

    Så hur 17 hänger detta ihop med detta här:
    Ti23

    Jag hittar inte heller denna lådan (557 02) på ”Aero” sidan –
    är det någon som har information om den.
    Lådan skall vara renoverad för en del år sedan, har den verkligen så pass mkt i utväxling –
    eller kan man misstänka att det sitter en 8’a i den ?

    Bilagor:
    #398345

    Torben
    Deltagare

    Nice.. det bliver spændene det her

    #398368

    Regin
    Deltagare

    Nice.. det bliver spændene det her

    Hehe 😉

    #398369

    Regin
    Deltagare

    Inredningen som den tar sig ut i en sådan bil –
    man ser direkt att det inte är en ratt enligt Aero modellen:
    Ti24-1

    Sitter också dessa mätare i henne:
    Ti25

    Som lyser enligt:
    X-M

    Baksätet:
    Ti26

    Och höger fram:
    Ti27

    Och för ovanlighetens skull –
    så sitter innertaket uppe på sin plats 😛
    Ti28

    Bak hittar vi 16″ Super Aero
    fast 16″ Aero med polerad kant är också av intresse om någon ligger inne med det 😉
    Ti29

    För ovanlighetens skull –
    så även en vinge bak som är hur fin som helst 🙂
    Ti30

    Bilagor:
    #398379

    Regin
    Deltagare

    Du vet nog vad jag tycker om dina bilar och sättet du har smak för detaljer?

    Thnx 😀

    själv tar man hem en riktigt fin långmila T16 LUX i helgen…

    Du verkar ha ”strandat” i LUX ”träsket” –
    ser fram emot att få se den 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 672 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.