The Italian "senorita" – 1988 OG 900 T16 Aero. **LMM + div ** ✅

Forum Övrigt Projekt / Min bil The Italian "senorita" – 1988 OG 900 T16 Aero. **LMM + div ** ✅

Detta ämne innehåller 671 svar, har 33 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-10-12 10:28.

Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 672 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #434510

    flaset
    Deltagare

    Sedan har jag ångrat mig angående vattenkylningen till Turbo… Hade först tänkt ta den framme ifrån toppen – men ser nu att det blir bättre och även lite snyggare om den bibehålls org från insuget

    Sitter och förtvivlat bild-googlar på de två olika sorternas inkoppling av vattnet till turbon men hittar ingenting.
    När jag läste detta blev jag påminnd om att denna är kvar att byta på min bil och tänkte beställa fråm do88..

    Regin, har du några tips, passar samma slangdiameter oavsett vilken variant man har bortsett från längden? (Jag är osäker på vilken variant jag har på min bil…)

    Mvh
    Andreas

    #434517

    Regin
    Deltagare

    Pyssel, pyssel och mera pyssel –
    verkar aldrig ta slut 😛

    Fast ……
    man e kanske inte heller klok som lägger typ 3 Tim på en lyftögla 🤔
    Ti1521

    När man monterar 2.1 insug så funkar det inte helt 100 med 88’ans ”ögla” –
    så här måste vi ta en nyare, och dom e det oftast inga ”gängor” i…..:
    Ti1522

    Sedan måste vi helt ner till ”grundytan”:
    Ti1523

    Så där ja –
    nu har den samma färg som den andra 👍
    Ti1524
    Nu e så bara frågan, då denna är avsevärt mera ”synbar” –
    vilken färg skall då skruvarna ha 🙄

    Fast det gav sig själv vid testmontering…..
    Dom i silver kunde man ”avskriva” direkt 😶

    I rött då 😏 ??

    Nja, säg det….
    Om möjligen resten av skruvarna till insuget varit i silver –
    så kanske det hade fungerat …..
    Ti1525
    Nope, det fungerar inte med röda skruvar –
    det förstör ”symmetrin” med de svarta skruvarna till insuget

    Det får bli svarta skruvar där med, precis på den andra ”öglan”:
    Ti1526

    Så återgick vi även till det org. uttaget –
    det med vattenkylning till Turbo:
    Ti1527

    i Blått ser vi hur det röret ligger 🙂

    I Gult det nyare uttaget på bilarna 1990 ->

    Och i cirkel’n:
    Ti1528
    ser man min ”lösning” på jordpunkten i öglan
    så den nya färgen även sitter kvar efteråt 😏

    Bjuder på en 180* bildvisning 😊
    Ti1530
    Ti1531

    Ti1532

    Ti1533

    Ti1535

    Ti1536

    Ti1537

    I morr’n e en ny dag –
    med mera ”pyssel” 🔛 🔝

    Bilagor:
    #434535

    Regin
    Deltagare

    Sitter och förtvivlat bild-googlar på de två olika sorternas inkoppling av vattnet till turbon men hittar ingenting.
    Mvh Andreas

    Ta en titt i senaste inlägget ovan ⬆️
    se om du kanske känner ”igen dig” lite 🙂

    #434536

    Janne Hagnell
    Moderator

    Att lägga tre timmar på en lyftögla är helt ok. Tänk på att många lägger den tiden på Paradise Hotel istället…😝

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #434537

    knut
    Deltagare

    Klok eller ikke? Dette er uansett et helt fantastisk prosjekt å følge!

    -57 Ferguson FE35, -72 96V4

    #434559

    Regin
    Deltagare

    Klok eller ikke? Dette er uansett et helt fantastisk prosjekt å følge!

    Pænt tak 😊

    #434571

    Regin
    Deltagare

    Nästa att kryssa av:
    Ti1538

    Fast jag tog det ”längre” och monterade en 9K koppling –
    som är dom faktiska 228mm 😋
    Ti1539

    Plockade i god tid, på mig ett svänghjul från en 1991 900s
    d v s det modell större:
    Ti1543

    Köpte även på mig resten av delarna:
    Ti1541

    Där slav cyl jo är sk alternativ då den org är utgången 😒
    Har läst diverse recensioner omkring den, där det börjat läcka efter kort tid –
    men hoppas jag har kunna ”förebygga” detta genom att renovera den med en Saab org sats 😝

    Har tidl i tråden visat skillnaden på dom olika O-ringarna –
    Saab’s sats till vänster i bilden 😏
    Ti1542
    Så skall bli intressant se hur detta kommer att bete sig …..

    Så på med rör/slang:
    Ti1540

    Och sedan vet jag 17 vad som hände, måste ha ”gått” i mina egna tankar …….
    För då jag tagit denna bild, så kom jag på jag inte tog innan men kopplingen på plats 🤥
    Ti1544
    Men den finns alltså därnere under 😄

    Packningen på locket kan spöka med åren –
    så på med en ny 😊
    Ti1545

    Ti1546

    Och där stänger vi:
    Ti1547

    Bilagor:
    #434593

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Alltid lika kul o kolla in framdriften i detta projekt. Ser lysande ut som vanligt. Ett litet tips (som du nog redan har koll på) när du ska fylla växellådan med olja häll en liter i primären/kedjehuset och resten nere i lådan. Det för o spara drev/kedjor mm när du startar upp för första ggn och det börja snurra där inne. Det kommer leva om som f-n ett tag, ett mkt längre tag om man inte förfyllt med olja. Såå vänta med att fylla olja innan du ska starta upp motorn motorn, så den olja du häller i primären inte hinner vandra ned i lådan.

    /B

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #434597

    flaset
    Deltagare

    Sitter och förtvivlat bild-googlar på de två olika sorternas inkoppling av vattnet till turbon men hittar ingenting. Mvh Andreas

    Ta en titt i senaste inlägget ovan se om du kanske känner ”igen dig” lite

    Ja, supebra bilder, som alltid blir det hur snyggt som helst det du gör!

    Men, är det fortfarande en slang som ansluter de ”två rören” eller är det rör ”hela vägen” på de äldre modellerna?

    Mvh
    Andreas

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #434601

    Regin
    Deltagare

    Men,är det fortfarande en slang som ansluter de ”två rören” eller är det rör ”hela vägen” på de äldre modellerna?
    Mvh Andreas

    Det är det 👍

    #434618

    Regin
    Deltagare

    Alltid lika kul o kolla in framdriften i detta projekt. Ser lysande ut som vanligt.

    😊 Mange tak 😊

    Ett litet tips (som du nog redan har koll på) när du ska fylla växellådan med olja häll en liter i primären/kedjehuset och resten nere i lådan. Det för o spara drev/kedjor mm när du startar upp för första ggn och det börja snurra där inne. Det kommer leva om som f-n ett tag, ett mkt längre tag om man inte förfyllt med olja. Såå vänta med att fylla olja innan du ska starta upp motorn motorn, så den olja du häller i primären inte hinner vandra ned i lådan.
    /B

    Jo tack, även det står på listan att göra så innan uppstart 👍 😎

    #434619

    Regin
    Deltagare

    Och så fick vi ett efterlängtad paket från SAABits idag 🤗 🙃
    Ti1548

    Vad kan tänkas vara i det mån tro 😏
    Ti1549

    Da daaaa 🆒
    Ti1550

    Nya lister hela vägen 360* runt 🤗
    Ti1551

    Alla har nog fatta nu –
    att det är till samtliga stötfångare 👍
    Ti1552

    Återstår bara, att få iväg det till målaren först:
    Ti1553

    Man längtar redan till Aero pkt skall hinkas på igen 😊
    Ti1554

    Bilagor:
    #434634

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Att få på saab original kromlister är A&O för att få fram rätt känsla och utseende. Har hittills aldrig sett ngn eftermarknads list som ens är i närheten. Det gäller att ”handla på sig” när dessa dyrgripar finns. Jag har några uppsättningar bakre kromlister som räcker bilar runt. 🙂

    #434680

    Regin
    Deltagare

    Att få på saab original kromlister är A&O för att få fram rätt känsla och utseende.
    Har hittills aldrig sett ngn eftermarknads list som ens är i närheten.
    Det gäller att ”handla på sig” när dessa dyrgripar finns.
    Jag har några uppsättningar bakre kromlister som räcker bilar runt

    Nej det stämmer bra det –
    men är jo lite av priset man får betala i dag när bilarna blir ”äldre” 😔

    #434714

    Regin
    Deltagare

    Alla vet om det …..

    It’s No new’s

    Med 3″ batteriböj, så går det inte ha kvar batteri 😒
    No.news_

    Så därför skall vi ha anpassat detta ”kit” här 😋
    Ti1555

    Tanken var att ha en genomföring här –
    ”uttaget” för rattstång till dom högerstyrda bilarna:
    Ti1556

    Bara sätta igång göra hål i den:
    Ti1557

    Vänder man sedan på den –
    ja så vinner man inte bara lite plats ute i pannrummet
    Ti1559

    Men man får även den snygga sidan utåt 🤗
    Ti1560

    Dags att förbereda på insidan:
    Ti1561

    Vore jo klart lättast att bara skära bort rubbet 😏
    Ti1562

    Men varför inte lägga lite extra tid –
    och ”anpassa” det hela 😊
    Ti1563

    Här ser vi den undre del av isoleringen –
    den fungerar även som låsning av genomföringen 👍
    Ti1564

    Ledningen på plats:
    Ti1565

    Och locket på 😎
    Ti1566

    Superb om jag få säga det själv 🤗
    Ti1567

    Som det tar sig ute i pannrummet:
    Ti1568
    Med massor av plats 😎

    Och med gummiskyddet här:
    Ti1569

    så behöver man inte oro’ar sig över evt vatten etc etc 🆒

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 616 till 630 (av 672 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.