Thermokontakt till kort- och långnos topplock

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Thermokontakt till kort- och långnos topplock

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Thermokontakt till kort- och långnos topplock

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 9, 2008 at 20:01 #18955

      Hej,

      Någom som kan ge exakta upplysningar om vilken typ av gänga samt dimension thermokontakten har i 93,95 och 96 2-takts topplocken?

      Följdfråga: någon som har en fungerande thermokntakt till den elektriska temperatur-mätaren till Saab Sport, Sonett II 2-takt eller Monte Carlo att sälja?

      Med tack på förhand!

        november 9, 2008 at 20:34 #130045

        M14x1,5 ska passa

        http://www.khmotorsport.se/shop/page151.htm

          november 9, 2008 at 21:02 #130046

          Jag mätte för många år sedan upp min sportgivare och dess kurva verkar stämma med ett element som heter Ni100 (nickelelement som håller 100 ohm vid 0 grader C).Resistansen ökar med temperatuten enl följande (uppmätta värden)

          temp resistans
          30 128
          50 134
          70 143
          90 158
          110 168

          Element borde gå att hitta hos leverantörer typ Inor, Jumo, Tillqvist o.d. Tror även att Ni100-element kan förekomma i givare till villapannor. Sen är det “bara” att lyckas ersätta det gamla elementet.

          Karl Björling

            november 10, 2008 at 11:10 #130057

            Hej,
            Tack Lars-Erik och Karl för era svar! Jag blir dock lite konfunderad då enligt KH-motorsports tabeller resistansen minskar med stigande temperatur för deras tempgivare medan Karls mätningar visar motsatsen!

            Någon som känner till V.D.O.’s artikelnumer på temperaturgivaren till Sport och MC, så kanske jag kan beställa en direkt från dem?

            Tacksam för ytterligare precision!

              november 10, 2008 at 14:18 #130062

              jag har för mig att jag med framgång använt en givare från en Volvo Amazon, det kanske underlättar då Volvo brukar vara bättre på att hålla reservdelar till sina bilar.

                november 10, 2008 at 14:27 #130063

                Det är en helt korrekt observation – på sportem m.fl. stiger resistansen i termistorn (givaren) när temperaturen stiger (PTC-motstånd). Det är riktigt att det normala är att resistansen sjunker när temperaturen stiger (NTC_motstånd). Varför man valt olika lösningar vet jag inte men jag tror mej känna till att man först lyckades med att tillverka PTC-givare. Dessa var dyra och kanske inte så driftsäkra varför man när NTC-givarna kom, gick över till enbart dessa. Det är dessutom enklare rent elektriskt att få en visare att visa mer ju bättre förmåga en resistans har att leda ström – resistansen sjunker när temperaturen stiger. Innan man hade dessa givare använde man ju som alla här känner till ether och andra vätskor som fick expandera och påverka ett membran kopplat till en visare. Själv har jag fuskat och satt en M14 adapter och temperaturgivare från Biltema samt en ombyggd tempmätare på min Sport. Tidigare var det bara jag som visste detta om min bil men jag kan nog leva med att fler vet om den hemligheten.

                  november 10, 2008 at 20:34 #130075

                  Jan.n, är du helt säker på att det är en termistor? Har för mig att dessa brukar ligga runt 1 kΩ eller mer.

                  Jag hittade en slaktad givare och elementet i denna är en mycket tunn tråd lindad på en spole. Dessutom stämmer som sagt motståndsvärdena mycket bra med ett Ni100-element (som är ett helt passivt temperaturkänsligt motstånd).

                  Å andra sidan är nog en termistor lättare att hitta så jag hoppas du har rätt.

                  Karl Björling

                    november 10, 2008 at 20:53 #130076

                    Ja då har man lärt sig nåt nytt, när införde Saab NTC-givaren ?
                    Kom den med V4:an ?
                    Har NTC-givare och instrument (från V4 ?) i min 65:a.

                      november 12, 2008 at 15:54 #130144

                      Man brukar kalla ett temperaturberoende motstånd för termistor. De kan således vara uppbyggda på flera olika sätt. Karaktestiken, dvs hur och inom vilket temperaturområde som denna resistansförändring sker, kan se helt olika ut. Du skulle i princip kunna sätta i en givare som visade att motorn var överhettad fast den bara var 40 grader varm. De resistansvärden som angavs vid olika temperaturer i ett tidigare inlägg på tråden, är sannolikt den karaktestik som givaren på Sporten ska ha.
                      Har inte hört det här med Volvo-givare men varför inte?
                      Jag har en 96-66 med elektrisk tempmätare. De runda tempmätarna med rör satt ivarje fall på 96 – 64 och jag vill minnas det satt på 96 – 65 också. Det som är bra med “rör”-tempmätaren är att den visar temp oberoende av om tändningen är påslagen, om man nu tycker det är kul.

                        november 12, 2008 at 16:59 #130145

                        Du har naturligtvis helt rätt jan.n. Alla temperaturberoende motstånd kallas termistorer.De är tillverkarspecifika och har låg noggrannhet (kräver kalibrering vid byte av givare). Sen finns det vissa (RTD) som följer en standard. Dit hör t.ex. Pt100 (platina),och Ni100 (nickel).

                        Jag gjorde igår en test med att ersätta givaren med ett dekadmotstånd (noggrant variabelt motstånd) och fick detta resultat:

                        Dekad Ni100 Temp.instrumentet

                        141,72 Ω 70 °C 70 °C
                        148,25 Ω 80 °C 81 °C
                        154,93 Ω 90 °C 92 °C
                        161,78 Ω 100 °C 105 °C
                        168,79 Ω 110 °C 120 °C
                        175,98 Ω 120 °C 130 °C

                          november 12, 2008 at 17:04 #130146

                          Du har naturligtvis helt rätt jan.n. Alla temperaturberoende motstånd kallas termistorer. De är oftast tillverkarspecifika och har låg noggrannhet (kräver kalibrering vid byte av givare). Sen finns det vissa (RTD) som följer en standard. Dit hör t.ex. Pt100 (platina),och Ni100 (nickel).

                          Jag gjorde igår en test med att ersätta givaren med ett dekadmotstånd (noggrant variabelt motstånd) och fick detta resultat:

                          Dekad Ni100 Temp.instrumentet

                          141,72 Ω 70 °C 70 °C
                          148,25 Ω 80 °C 81 °C
                          154,93 Ω 90 °C 92 °C
                          161,78 Ω 100 °C 105 °C
                          168,79 Ω 110 °C 120 °C
                          175,98 Ω 120 °C 130 °C

                            november 12, 2008 at 17:07 #130147

                            Visserligen är lite för mycket av det goda är alldeles lagom, men det här blev bara för mycket. F-låt

                              januari 16, 2009 at 21:11 #133781

                              Har ni hittat någon leverantör på ovan nämnda termogivare?

                              Lars

                                januari 16, 2009 at 21:43 #133783

                                Inor har ett element art.nr. 68PTK00098. Då återstår “böket” att öppna en gammal givare, ersätta det trasiga elementet och återsluta. Förmodligen får man också fylla på med något värmeledande material typ kiselsand, då det nya elementet är avsevärt mindre än det gamla.

                                /Kalle

                                  januari 16, 2009 at 22:00 #133785

                                  Det ska nog vara en färdig givare om huvuddelen av oss skall kunna tänka sig att köpa.

                                  Lars

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.