Thermokontakt till kort- och långnos topplock
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Thermokontakt till kort- och långnos topplock
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Thermokontakt till kort- och långnos topplock
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-16 22:07 av kmb.
-
FörfattareInlägg
-
november 9, 2008 at 20:01 #18955
Hej,
Någom som kan ge exakta upplysningar om vilken typ av gänga samt dimension thermokontakten har i 93,95 och 96 2-takts topplocken?
Följdfråga: någon som har en fungerande thermokntakt till den elektriska temperatur-mätaren till Saab Sport, Sonett II 2-takt eller Monte Carlo att sälja?
Med tack på förhand!
Jag mätte för många år sedan upp min sportgivare och dess kurva verkar stämma med ett element som heter Ni100 (nickelelement som håller 100 ohm vid 0 grader C).Resistansen ökar med temperatuten enl följande (uppmätta värden)
temp resistans
30 128
50 134
70 143
90 158
110 168Element borde gå att hitta hos leverantörer typ Inor, Jumo, Tillqvist o.d. Tror även att Ni100-element kan förekomma i givare till villapannor. Sen är det “bara” att lyckas ersätta det gamla elementet.
Karl Björling
november 10, 2008 at 11:10 #130057Hej,
Tack Lars-Erik och Karl för era svar! Jag blir dock lite konfunderad då enligt KH-motorsports tabeller resistansen minskar med stigande temperatur för deras tempgivare medan Karls mätningar visar motsatsen!Någon som känner till V.D.O.’s artikelnumer på temperaturgivaren till Sport och MC, så kanske jag kan beställa en direkt från dem?
Tacksam för ytterligare precision!
Det är en helt korrekt observation – på sportem m.fl. stiger resistansen i termistorn (givaren) när temperaturen stiger (PTC-motstånd). Det är riktigt att det normala är att resistansen sjunker när temperaturen stiger (NTC_motstånd). Varför man valt olika lösningar vet jag inte men jag tror mej känna till att man först lyckades med att tillverka PTC-givare. Dessa var dyra och kanske inte så driftsäkra varför man när NTC-givarna kom, gick över till enbart dessa. Det är dessutom enklare rent elektriskt att få en visare att visa mer ju bättre förmåga en resistans har att leda ström – resistansen sjunker när temperaturen stiger. Innan man hade dessa givare använde man ju som alla här känner till ether och andra vätskor som fick expandera och påverka ett membran kopplat till en visare. Själv har jag fuskat och satt en M14 adapter och temperaturgivare från Biltema samt en ombyggd tempmätare på min Sport. Tidigare var det bara jag som visste detta om min bil men jag kan nog leva med att fler vet om den hemligheten.
Jan.n, är du helt säker på att det är en termistor? Har för mig att dessa brukar ligga runt 1 kΩ eller mer.
Jag hittade en slaktad givare och elementet i denna är en mycket tunn tråd lindad på en spole. Dessutom stämmer som sagt motståndsvärdena mycket bra med ett Ni100-element (som är ett helt passivt temperaturkänsligt motstånd).
Å andra sidan är nog en termistor lättare att hitta så jag hoppas du har rätt.
Karl Björling
Man brukar kalla ett temperaturberoende motstånd för termistor. De kan således vara uppbyggda på flera olika sätt. Karaktestiken, dvs hur och inom vilket temperaturområde som denna resistansförändring sker, kan se helt olika ut. Du skulle i princip kunna sätta i en givare som visade att motorn var överhettad fast den bara var 40 grader varm. De resistansvärden som angavs vid olika temperaturer i ett tidigare inlägg på tråden, är sannolikt den karaktestik som givaren på Sporten ska ha.
Har inte hört det här med Volvo-givare men varför inte?
Jag har en 96-66 med elektrisk tempmätare. De runda tempmätarna med rör satt ivarje fall på 96 – 64 och jag vill minnas det satt på 96 – 65 också. Det som är bra med “rör”-tempmätaren är att den visar temp oberoende av om tändningen är påslagen, om man nu tycker det är kul.Du har naturligtvis helt rätt jan.n. Alla temperaturberoende motstånd kallas termistorer.De är tillverkarspecifika och har låg noggrannhet (kräver kalibrering vid byte av givare). Sen finns det vissa (RTD) som följer en standard. Dit hör t.ex. Pt100 (platina),och Ni100 (nickel).
Jag gjorde igår en test med att ersätta givaren med ett dekadmotstånd (noggrant variabelt motstånd) och fick detta resultat:
Dekad Ni100 Temp.instrumentet
141,72 Ω 70 °C 70 °C
148,25 Ω 80 °C 81 °C
154,93 Ω 90 °C 92 °C
161,78 Ω 100 °C 105 °C
168,79 Ω 110 °C 120 °C
175,98 Ω 120 °C 130 °CDu har naturligtvis helt rätt jan.n. Alla temperaturberoende motstånd kallas termistorer. De är oftast tillverkarspecifika och har låg noggrannhet (kräver kalibrering vid byte av givare). Sen finns det vissa (RTD) som följer en standard. Dit hör t.ex. Pt100 (platina),och Ni100 (nickel).
Jag gjorde igår en test med att ersätta givaren med ett dekadmotstånd (noggrant variabelt motstånd) och fick detta resultat:
Dekad Ni100 Temp.instrumentet
141,72 Ω 70 °C 70 °C
148,25 Ω 80 °C 81 °C
154,93 Ω 90 °C 92 °C
161,78 Ω 100 °C 105 °C
168,79 Ω 110 °C 120 °C
175,98 Ω 120 °C 130 °CInor har ett element art.nr. 68PTK00098. Då återstår “böket” att öppna en gammal givare, ersätta det trasiga elementet och återsluta. Förmodligen får man också fylla på med något värmeledande material typ kiselsand, då det nya elementet är avsevärt mindre än det gamla.
/Kalle
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.